گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/07/10 13:14
شناسه : 399758

کتاب عکس اربعین به‌زبان اسپانیایی طی آیینی با حضور جمعی از روحانیان‌ و طلبه‌های کشورهای آمریکای لاتین و همچنین هنرمندان عکاس در موسسه خیریه نسیم رحمت در قم رونمایی شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) دراین آیین طی سخنانی با بیان اینکه اربعین یک پدیده است و باید به‌درستی شناخته شود، اظهار داشت: شناخت اربعین یک امر عادی نیست، و نمی‌توان همه ابعاد آن را درک کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضانی، افزود: در حوزه پدیدارشناسی اربعین باید به‌همه بخش‌های آن مانند هنری، رسانه‌ای، فرهنگی‌وسیاسی‌ اشاره کرد.

عضو خبرگان رهبری با تاکید براینکه اربعین فقط یک آیین مذهبی نیست و نباید تنها از یک منظر به‌آن‌نگاه کرد، گفت: از نظر اجتماعی، جامعه شناسی، عرفانی، فلسفی‌وکلامی می‌توانیم به‌اربعین نگاه کنیم‌ و تعمق داشته باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت درادامه ضمن تجلیل از تلاش‌های هنرمندان عکاس درگردآوری مجموعه‌ای از عکس‌های اربعین بیان داشت: عکاسان به‌سهم خود توانستند برخی از حقایق اربعین را به‌نمایش بگذارند و این درجای خود بسیار ارزشمند است./

رمضانی با بیان اینکه برخی عکس‌ها از قدرت ماندگاری، نفوذواثرگذاری بالایی برخوردار هستند، گفت: کتاب عکس اربعین بخشی از حقیقت این پدیده ماندگار، جهانی‌وبین‌المللی که می‌توانیم از آن به‌عنوان یک مقدمه ظهوروحرکت جهانی نام ببریم را به‌تصویر کشیده‌است.

وی افزود: هرکدام از این هنرمندان از یک زاویه، اربعین را معرفی کردند، که برای فهم دقیق‌تر، عمیق‌تروجامع‌تر از این پدیده عظیم الهی که خود حضرت حق آن را مدیریت می‌کند، مقدمه‌ای به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که اربعین را مدیریت می‌کنم، چون هرکسی که مسلمان‌وحتی غیرمسلمان نیز باشد، به‌لحاظ معنوی تحت‌تاثیر این پدیده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: امام حسین (ع) نه فقط برای شیعیان‌وپیروان ادیان دیگر بلکه برای کل بشریت الگو می‌باشد، از هرجهت می‌توانیم از این اقیانوس بی‌کران‌ودریای مواج سخن بگوییم، و اگر انسانی خود بهره‌ای بُرده باشد، نیز می‌تواند با جان‌ودل به‌تصویر بکشد.

آثار ۲۱ هنرمند درکتاب عکس اربعین قرار دارد

یکی از عکاسان شاخص‌وبرجسته قم نیز دراین آیین طی سخنانی گفت: کتاب عکس اربعین به‌زبان اسپانیایی مشتمل بر آثار ۲۱ هنرمند عکاس به‌همت موسسه خیریه نسیم رحمت‌ و توسط انتشارات فانوس دریا چاپ شده‌است.

احمد ظهرابی با اشاره به‌مراحل تهیه‌وتدوین کتاب مذکور گفت: درسال ۱۳۹۷ برای برگزاری نمایشگاه اربعین، ویژه کشورهای اسپانیایی زبان فراخوان ارسال آثار مصور مربوط به‌راهپیمایی اربعین ارسال شد، و ۶ هزار عکس را جمع‌آوری کردیم.

وی افزود: درنهایت ۱۱۰ عکس انتخاب و نمایشگاه نیز درچند کشور اسپانیایی زبان برپا شد.

ظهرابی همچنین یادآور شد: با توجه به‌شیوع کرونا برگزاری یک نمایشگاه مجازی و دایمی نیز دردستور کار قرار گرفت، که لینک آن درانتهای این کتاب وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به‌اهمیت کشورهای اسپانیایی زبان، این موضوع باعث شد، که عکاسان ترغیب شوند و دراسرع وقت آثار خود را ارسال نمایند.

وی افزود: پس از دریافت آثار از ۳۰ هنرمند عکاس، آثار ۲۱ تَن دراین کتاب گنجانده شد.

این عکاس برجسته قمی درپایان هدف از چاپ‌وانتشار این کتاب مصور را آشنایی مخاطبان ۲۰ کشور اسپانیایی زبان با اربعین به‌عنوان یکی از مهمترین وقایع مذهبی اسلامی دانست، و ابراز امیدواری کرد: با انتشار این کتاب بتوانیم، تبلیغی را برای امام حسین (ع)‌وفرهنگ تشیع داشته باشیم.

پاسخی بگذارید