رییس فدراسیون کونگ‌فو:
تاریخ : 1400/07/10 13:32
شناسه : 399762

رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای نمایشی ایران با اشاره به مراحل پایانی ثبت شاخه "توآ" در رشته کونگ‌فو در شورای المپیک آسیا، گفت: اکنون ۵۰ کشور دنیا ورزش "توآ" ایران را به رسمیت شناختند و این رشته در آنجا زیر نظر مربیان مجرب آموزش داده می‌شود.


رضا حیدری اظهارداشت: البته برای ثبت "توآ" به نام ایران هشت سال دشواری را سپری کردیم زیرا شرایط شورای المپیک آسیا،"سازمان گایس"(یکی از معتبرترین سازمان‌های ورزشی و مرتبط با کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) است) و "سازمان تفیسا" (انجمن بین‌المللی ورزش) بسیار سخت است، اما ما کنار نکشیدیم تا بتوانیم حداقل یک رشته را به نام جمهوری اسلامی به ثبت برسانیم.

وی بیان کرد: افق دید ما و پیگیری‌های هشت ساله برای این است که اولین رشته ورزشی از میان رشته‌هایی که در ایران انجام می‌شود، مورد ثبت آسیا و سپس جهان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: "توآ" ایرانی برگرفته از فرهنگ و سُنَن اقوام مختلف ایران زمین همچون شمال ایران، زاگرس، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی است و در واقع برگرفته از فرهنگ اصیل ایرانی با همان رسوم، آداب، لباس و گویش است اما برای رسمی شدن آن، شیوه‌نامه‌ای مدون شده است.

رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای نمایشی ایران گفت: برای آموزش مربیان کشورهای مختلف، تاکنون چندین دوره کلاس‌های آموزشی حضوری و مجازی برگزار شده و علاقمندان زیادی از سراسر دنیا در این دوره‌های آموزشی شرکت و با موفق سپری کردن آن، گواهینامه نامه معتبر دریافت کردند.

حیدری اضافه کرد: برگزاری این دوره‌های آموزشی در واقع حرکت رو به جلو برای ثبت و به رسمیت شناختن "توآ" ایران در عرصه‌های آسیایی، بین‌المللی و جهانی است.

وی تصریح کرد: تلاش داریم تا پیش از پایان سال جاری این رشته را در "شورای المپیک آسیا" و سپس در "شورای المپیک جهانی" به ثبت برسانیم که برای این کار برنامه ریزی شده تا در مسابقات آتی "ایندور گمیز"(مسابقات داخل سالن آسیا که زیر نظر شورای المپیک آسیا برگزار می‌شود) به منظور معرفی این رشته، شرکت کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های فدراسیون در شرایط کرونا خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه سال گذشته که به صورت کامل برنامه‌های فدراسیون به صورت مجازی برگزار شد، امسال نیز در ۶ ماه نخست برنامه‌ها را به صورت مجازی ادامه دادیم و برنامه‌های آموزشی، آزمون و مسابقات مختلف را با حضور تعداد زیادی از علاقمندان و مشتاقان به کونگ‌فو برگزار کردیم.

رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهایه نمایشی ایران گفت: اگر وضع کرونا بهتر شد، برنامه‌ریزی شده تا مسابقات به صورت محدودتر و حضوری برگزار شود و در غیر این صورت  باز هم مسابقات را مجازی انجام خواهیم داد.

حیدری ادامه داد: در صورت فراهم شدن شرایط کرونایی در ۶ ماه دوم سال جاری، یک تیم ملی از بانوان و آقایان به رقابت‌های برون مرزی اعزام خواهند شد.

وی در خصوص استعدادیابی در این فدراسیون گفت: این کمیته جزو کمیته‌های فعال فدراسیون است که از افراد باتجربه شامل مربیان تحصیل کرده و مربیان با دانش فنی تشکیل شده که در همه مسابقات حتی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور حضور می بابند تا این استعدادها را کشف و در زمینه رشد و تعالی آن برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های این فدراسیون به صورت مشترک برای مردان و زنان است و نگاه جنسیتی به ورزشکاران نداریم و در واقع هر برنامه‌ریزی که برای مردان انجام و اجرایی می‌شود، در بخش زنان آن را انجام خواهیم داد.

حیدری روزگذشته به منظور شرکت در مجتمع انتخاباتی این رشته ورزشی به استان گلستان سفر کرد.

در استان گلستان افزون بر ۲۵ هزار ورزشکار سازماندهی شده فعالیت دارد.

پاسخی بگذارید