تاریخ : 1400/07/10 13:17
شناسه : 399767

روزنامه مالزیایی در آستانه بازگشایی مدارس در این کشور ، به بررسی شرایط و چالش های پیش رو برای کودکان و خانواده ها و جامعه پرداخت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه « دِ استار » مالزی، کارشناسان معتقدند مدارس نه تنها محلِ پیشرفت تحصیلی کودکان  از جمله آموزش آکادمیک، توسعه مهارت های احساسی و اجتماعی، خدمات بهداشتی و فعالیت های فیزیکی می باشد؛ بلکه نقشی حیاتی در نشان دادن تساوی اجتماعی در جامعه دارند.

ویروس کرونا از ابتدا بر روی کودکان به اندازه بزرگسالان تاثیر نداشت. با این حال، گسترش وسیع این بیماری در جوامع تعداد کودکانی که به این ویروس مبتلا شدند و حتی بستری شدند را در سطح جهانی افزایش داد و این اتفاق در مالزی هم افتاد. هنوز مشخص نیست آیا ویروس جهش یافته دلتا در افزایش بیماری نزد کودکان تاثیر داشته یا خیر. با این وجود خطر ابتلا به بیماری سخت در میان کودکان نسبت به بزرگسالان در ویروس اولیه کم تر است.

برپایه این گزارش تجربه مالزی هم مشابه کشورهایی است که با این همه گیری به شکلی گسترده مواجه شدند. شرایط مالزی در دوران همه گیری یکی از بدترین ها در میان کشورهای آسیایی بود. شمار مبتلایان به این بیماری از مرز ۲ میلیون نفر نیز فراتر رفته است و به زبان آماری مالزی تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ در رتبه ۲۱ جهان از لحاظ تعداد مبتلایان به ویروس کرونا قرار گرفته است که در مقایسه با ۳۱ مه ۲۰۲۱ که در رتبه ۳۹ و ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ که در رتبه ۸۵ جهان بود، به شکلی فزاینده تغییر کرده است. در آسیا تنها کشورهای هند، اندونزی و فیلیپین تعداد مبتلایان روزانه بالاتری نسبت به مالزی دارند.

از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا مدارس به شدت آسیب دیدند و بازگشایی مدارس موجب افزایش نگرانی والدین شده است.


واکسیناسیون یا آزمایش تشخیص

از آنجا که هر شخصی که با فرد مبتلا در تماس باشد می تواند ناقل این ویروس باشد، واکسیناسیون بزرگسالانی که چه در منزل چه در مراکز آموزشی  با کودکان در تماس می باشند، کاملا ضروری است.

برای مثال در آمریکا، معلمی که واکسن نزده بود و در کلاس بدون ماسک حضور پیدا کرده بود باعث ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا شد. گرچه در همین مورد کودکانی که در صفوف نزدیک تر به معلم بودند تا کسانی که در فاصله دورتر بودند بیشتر به ویروس آلوده شده بودند و این نشانگر اهمیت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی نیز می شود.

مدارس باید برای افرادی که به هر دلیلی واکسینه نشدند، شرایطی فراهم کند تا به شکلی منظم تست شناسایی ویروس کرونا را انجام دهند تا در صورت مبتلا بودن از دانش آموزان دور نگه داشته شوند.

استفاده از ماسک

از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در دستورالعمل های مقابله با این ویروس شورای امنیت مالزی، استفاده از ماسک را در دستور کار خود قرار داده است. برای کودکان نیز لازم است ماسک های استاندارد که صورتشان را کاملا بپوشاند استفاده شود.استفاده از دو ماسک یا محافظ صورت اختیاری است.

کودکان باید دلیل استفاده از ماسک را بدانند و برایشان به درستی توضیح داده شود.

با وجود اینکه در دستورالعمل های وزارت بهداشت مالزی چنین نوشته شده است که لازم نیست  برای کودکان زیر ۲ سال از ماسک استفاده شود و یا کودکانی که دچار مشکل تنفسی با ماسک می شوند نیز از این قانون مجزا می شوند.

نکته قابل توجه برای استفاده ماسک در کودکان این است که  آنها نباید ماسک هایشان را  با یکدیگر به  اشتراک بگذارند.

در نهایت مدارس مسئولند تا از ارتباط کودکان با افرادی که ماسک ندارند جلوگیری کنند.

وسایل و تجهیزات ضدعفونی کردن دست ها

تمامی امکانات و وسایل ضدعفونی از جمله مایع دستشویی، الکل که در مکان های دیگر استفاده می شود باید در مدارس نیز در دسترس باشند. وزیر بهداشت مالزی بر فراهم بودن تمامی این  امکانات در مدارس برای تمامی دانش آموزان تاکید کرده است. به علاوه لازم است دلایل ضدعفونی کردن دست ها برای کودکان به درستی توضیح داده شود.

کلاس های درس با تهویه

اکنون به طور کلی همه می دانیم احتمال گسترش ویروس کرونا در مکان های دربسته بسیار بیشتر است و گردش هوا و تهویه درست کلاس های درس کمک شایانی به کاهش گسترش ویروس می کند. شرایط ایده آل چنین است که دو پنجره به موازات هم در یک کلاس باز باشند تا هوا کاملا در جریان باشد. در صورتیکه که یک پنجره در کلاس موجود است می توان از پنکه برای جابه جایی جریان هوا استفاده کرد و در نهایت اگر در کلاس پنجره ای وجود نداشت دستگاه تصفیه هوا ذرات ویروس در هوا را کاهش می دهد.


کاهش تعداد کلاس های داخل ساختمان

کاهش تعداد دانش آموزان در هر کلاس به کم شدن گسترش ویروس کرونا کمک می کند. در کنار حضور در مدارس می توان از تدریس مجازی نیز کمک گرفت. این رویکرد وقتی در دانشگاه ها اتخاذ شد نتایج بسیار خوبی داشت و کاهش گسترش ویروس در میان دانشجویان را به همراه داشت. باوجود اینکه ویروس دلتا در محیط های باز نیز منتشر می شود اما خطر انتشار در محیط های باز از بسته کمتر است. بنابراین  می توان از برنامه ریزی برای کلاس های درس در فضای باز نیز به عنوان گزینه ای دیگر کمک گرفت.

انجام آزمایش شناسایی ویروس کرونا برای کودکان

آزمایش تشخیصی بزاق برای کودکان راه بسیار خوبی است اما باید هزینه های این تست را نیز در نظر گرفت. گرچه آزمایش شناسایی در میان کودکان، سیاستی اختیاری مربوط به مدارس است و اجباری نیست.

کودکان بیمار

در نهایت هر کودکی که بیمار است نباید به مدرسه فرستاده شود. در عوض تنها باید به دنبال درمان و مسائل بهداشتی و سلامت برای کودک بیمار بود و تنها زمانی که کاملا بهبود یافت باید دوباره به مدرسه برگردد . این سیاست نه تنها به کاهش ابتلا به ویروس کرونا بلکه به کاهش بیماری های دیگر واگیردار نیز کمک خواهد کرد.

مراکز مهدکودک

نتایج یک مطالعه نشان می دهد کودکان تا ۳ سال بیشتر از کودکان بزرگتر ویروس کرونا را منتشر می کنند. با اینکه این مطالعه هنوز ثابت نشده است اما والدین و پرستاران کودک باید واکسینه شوند تا از انتشار ویروس در مهدکودک ها نیز جلوگیری شود. تمامی موارد گفته شده در بالا به جز استفاده از ماسک برای کودکان در مهدکودک ها نیز قابل استفاده است.

پاسخی بگذارید