تاریخ : 1400/07/10 13:19
شناسه : 399769

اتاق بازرگانی افغانستان در هرات اعلام کرد روند تجارت بین افغانستان و ایران بدون مشکل و به صورت عادی جریان دارد.

 مسوولان اتاق تجارت افغانستان و رئیس گمرک اسلام قلعه روز چهارشنبه در نشستی با مسوول دولت موقت طالبان در وزارت  امور خارجه با بررسی روند صادرات و واردات افغانستان با کشورهای  همسایه اظهار داشتند صادرات و واردات  با ایران به صورت عادی جریان دارد  اما در زمینه صادرات و واردات از پاکستان مشکلاتی وجود دارد.

مسووولان گمرگ اسلام قلعه تصریح کردند دیگر  مانند گذشته شاهد صف های طولانی و باج گیری در مرزهای کشور نیستیم .

به گفته  رئیس  گمرک اسلام قلعه  هرات  ،روزانه شاهد ورود ۴۰۰ خودروی ترانزیت داخلی و خارجی حامل کالاهای وارداتی و صادراتی از این مرز هستیم که پس  از بررسی اسناد و مدارک از گمرک خارج می  شود.

لطیفی سخنگوی گمرک  جمهوری اسلامی پیش  از این گفته بود که در شهریور ، ایران با عرضه تره‌بار برای مردم افغانستان صادرات خود را افزایش می‌دهد و کنار این کالا صادرات کالاهایی مثل شوینده، مواد غذایی و مصالح ساختمانی هم از این مرزها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود  طی ۵ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن کالا به‌ارزش ۸۵۵ میلیون دلار از ایران به کشور افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و ۷دهم درصد کاهش و نسبت به سال ۹۸ پنج درصد کاهش داشته است.

مسوولان اتاق تجارت  افغانستان در این نشست گفتند با اینکه دولت پاکستان اعلام کرده که  تعرفه گمرکی بر واردات میوه های تازه افغانستان را لغو کرده اما مشکلاتی در مرز تورخم و چمن وجود دارد.

این مسوولان اضافه کردند پاکستان روزانه تنها اجازه ورود ۲۰ کامیون کالای صادراتی افغانستان  را به کشورش می دهد و روزانه  120 کامیون حامل کالاهای صادراتی این  کشور وارد افغانستان می شود.

"خان جان الکوزی" رئیس اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و پاکستان از دولت موقت طالبان خواسته است که مشکلات بازرگانی و ترانزیتی را با پاکستان برطرف کند.

وی اظهار  داشت مشکلات تجارتی با  پاکستان بسیار جدی  است و بارها این مسائل  را با پاکستان در میان گذاشته ایم ولی تاکنون برطرف نشده است.

براساس  گزارش اتاق تجارت  افغانستان ،مشکلات  تجارت  بین 2 کشور حدود 20 سال است  که حل  نشده و در حال حار  صدها کایون حامل میوه های تازه و سبزی در پشت  مرزهای پاکستان متوقف شده است.

«زلمی عظیمی» یک بازرگان در استان ننگرهار گفته است که روزانه تا حدود ۲۶۰ کامیون در پشت مرز پاکستان منتظر ورود به پاکستان صف می کشند.

براساس گزارش  رسانه های افغانستان ،"محمد منصور احمدخان"سفیر پاکستان درکابل  در دیدار با مقامات طالبان در باره پیوستن افغانستان به  کریدور تجارتی چین و پاکستان گفت وگو کرده است.

"احمدخان"پیوستن افغانستان به کریدور  چین و پاکستان را به نفع افغانستان و باعث توسعه زیرساخت های این کشور خواهد شد.

پاسخی بگذارید