ضعف مدیریت در دو محور قم
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/07/19 11:23
شناسه : 399786

زهره مهرنوروزی-محورهای قم-کهک و قم-قنوات مدتی است که در قم به جاده های قاتل تشبیه می شوند.به گفته سرهنگ پناهی، رئیس پلیس راه استان قم در شش ماه امسال ۶۳ نفر جان خود را در این دو محور داخل استان از دست دادند. با یک حساب سرانگشتی به طور متوسط امسال ماهی 10نفر از شهروندان قم در حوادث جاده ای قم- کهک و قم –قنوات جان را به جان آفرین تسلیم کرده اند.

یکی از دلایل تردد بالای این دو محور بویژه دردو روز آخر هفته نبود فضای مناسب تفریح برای شهروندان قم به اجبار به دو منطقه بیرون قم که از ظرفیت بالای گردشگری برخوردارند سفر می کنند، اما نمی دانند که به علت ایمن و استاندارد نبودن این دو محور ممکن است جان خود را ازدست بدهند. در آمار اعلامی پلیس قم آمار مصدومان این حوادث نیامده است، اما بدون شک تعداد زیادی از شهروندان قم در این حوادث مصدوم شده اند که در جایی ثبت نشده است.
اهمیت محورها
شبکه جاده‌ای هر کشور یکی از مهم‌ترین دارایی‌های آن است و لازم است که مقامات سیاسی اهمیت بیشتری را برای نگهداری و تعمیرات دارایی‌های جاده‌ای کشورها قائل شوند. بر این اساس، در جهان ده‌ها میلیون کیلومتر جاده به‌عنوان دارایی ملت‌ها وجود دارد که به‌طور میانگین در هر یک از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه این میزان به نیم میلیون کیلومتر می‌رسد. معمولا جاده‌ها بزرگ‌ترین و جزو معدود دارایی‌های ملی هستند که جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند. اما نگاهی می اندازیم به راه های قم در حوزه راهداری استان قم یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یکهزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
حمل‌ونقل جاده‌ای اساس و بنیان فعالیت‌های اقتصادی هستند. ارزش افزوده حاصل از حمل‌و‌نقل تجاری جاده‌ای بین ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهاست. سهم حمل‌ونقل جاده‌ای با فعالیت‌های مرتبط آن در تولید ناخالص داخلی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است. حمل‌ونقل جاده‌ای در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از مسافرت‌های افراد را به خود اختصاص می‌دهد. از این روست که نگهداری و تعمیر جاده‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است چون با گذشت زمان زیرساخت‌های جاده‌ای شکننده‌تر می‌شوند و از پویایی آنها کاسته می‌شود و احتمال بروز اخلال در سفرها افزایش می‌یابد. علاوه بر همه اینها، حجم ترافیک مدام رو به افزایش است و به همین دلیل روزبه‌روز بر لزوم تعمیرات و نگهداری آنها افزوده می‌شود. به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، ترافیک هر روز بیشتر از روز پیش است.
در کشورهای توسعه یافته، اما سن تجهیزات جاده‌ای رو به افزایش است و نگهداری از دارایی‌های مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای به موضوعی روزبه‌روز پیچیده‌تر تبدیل می‌شود. واقعیت این است که اثرات نگهداری و تعمیر جاده‌ها گسترده است و باید به درستی درک شود. نگهداری و تعمیر جاده‌ها تامین‌کننده ایمنی و منافع ناشی از رفاه اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی است. سرمایه‌گذاری در تعمیر و نگهداری از جاده‌ها اگر در زمان درست خود انجام شود، از هزینه‌های آینده به طرز قابل توجهی خواهد کاست. در گزارش سندیکای جاده‌های جهان همچنین آمده است که تعمیر و نگهداری جاده‌ها بخشی از هزینه اولیه آنها را تشکیل می‌دهد (۲ تا ۳ درصد هزینه اولیه جاده‌های روسازی شده و ۵ تا ۶ درصد هزینه جاده‌های روسازی نشده).

مدیریت نگهداری از جاده‌ها
 نکته مهم اما این است که پس از درک اهمیت تعمیر و نگهداری جاده‌ها، برای چنین اقدامی باید مدیریتی درست اعمال شود. در گزارش سندیکای جاده‌های جهان آمده است که اعمال مدیریت صحیح دارایی‌ها، موجب بهبود عملکرد شبکه جاده‌ای می‌شود. علاوه بر اینها لازم است تا کلاس‌های متفاوت جاده‌ای در کشورها با سطوح متفاوتی از خدمات بر پایه نیازهای واقعی احداث شود. بر این اساس، از دیگر نکات مهم مدیریتی در این راستا استفاده از برنامه‌ای موثر برای نگهداری و تعمیرات جاده‌هاست که در آن فرآیند تصمیم‌گیری بر پایه نظارت منظم و استفاده از مدل‌های پیش‌بینی استوار باشد.
ضعف مدیریت راه های روستایی قم حوادث ناگواری را در این استان رقم می زند صدای دل دغدار خانواده هایی که عزیزانشان  در این محورها جان خود را از دست می دهند دل هیچ مدیری را به درد نمی آورد. سال پیش در این مدت 6ما 99نفر جان خود را از دست داده اند.
 جا دارد این ضعف مدیریت که شاهکاربی نظیرمسئولان قم است  در گینس ثبت شود،اما علت این موضوع چیست ؟ چرا این دو محور قاتل جان مسافران  شده اند ؟
 سرهنگ پناهی در گفتگو با حبرنگار ما  با بیان اینکه بیشترین علت  تصادف ها دراین دو محور ترافیک سنگین و انحراف به چپ گزارش شده است می افزاید: این جاده ها نیاز به ارتقاء دارند.
وی می گوید: بعد از بازگشایی بلوار مرجعیت حجم تردد در این دو محورافزایش یافت به همین علت این محور که دو طرفه است پاسخگویی نیاز مسافران نیست.
رئیس پلیس استان قم  با اشاره به  اینکه بیشترین آمار تصادف منجر به فوت در نیمه نخست امسال  در محور‌های قم- کهک و قم -قنوات ثبت شده است تصریح می کند: این محورها نیاز به ارتقاء دارند.
مشکل نا ایمن بودن راه های روستایی در کشورما همه گیر است و راهکارهم یکسان
سردار سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راه کشور در پاسخ به همشهری آنلاین می گوید: یکی از مشکلات جدی و دغدغه ما در مورد راه‌های فرعی این است که برخی مسئولان از گذشته تا امروز فشار می‌آورند تا یک راه روستایی که به هیچ عنوان مشخصه‌های راه استاندارد و ایمن را ندارد، تبدیل به راه آسفالته شود. راهی که تا دیروز ماشین‌های کشاورزی یا حداکثر یک موتورسیکلت با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در آنها حرکت می‌کردند، با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بدون اینکه به ایمنی راه توجه داشته باشند یا زیر ساخت‌های ایمنی در آن نصب شده باشد تردد می‌کنند. تعداد این راه‌ها کم نیست و اتفاقا هر روز هم بیشتر می‌شود.این فشارها یکی از ایرادات جدی است که باید یک بار برای همیشه  تکلیف آن مشخص شود. الان با چالش وارد کردن فشاردر تبدیل راه‌های روستایی به آسفالته رو به رو هستیم که قطعا قابل قبول نیست و همانطورکه گفتید باعث شده تلفات در راه‌های فرعی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کند.
ناگفته پیداست که درموضوع توسعه و پیشرفت، صرف توجه به آمار کمییت افزایش راه ها کافی نیست لازم است که ایمنی راه ها نیز تامین شود. متاسفانه در قم ضعف مدیریت در اداره راه های درون استانی و برخی کم‌کاری‌ها مسئولان این دو محور را به جاده های قاتل تبدیل کرده است. درحقیقت برای مدیدیت راه ها در کنار تعریض محورها به کنترل هوشنمد هم  نیاز داریم در غیر این صورت روز به روز به تعداد حوادث جاده ای درون استانی افزوده خواهد شد.امیدواریم مسئولین استانی به این مهم توجه کنند و دیگر درمحورهای قم به کهک و قم به قنوات شاهد حوادث ناگوارنباشیم.


پاسخی بگذارید