هاآرتص نوشت
تاریخ : 1400/07/19 11:02
شناسه : 399813

روزنامه هاآرتص مدعی فشارهای آمریکا و مصر بر فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی شد.


هادی عمرو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور فلسطین هفته گذشته به رام‌الله سفر و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

وی پیشنهاد تشکیل دولت جدیدی با مشارکت نمایندگان حماس یا دولتی تکنوکرات را داد.

این روزنامه نوشت: عباس به این مسئول آمریکایی گفت که تنها با تشکیل دولت وحدت ملی موافق است که به تمام توافق‌نامه‌ها پایبند باشد.

یک مسئول فلسطینی دیگر نیز به این روزنامه گفت: آنچه برای آمریکا و مصر مهم است ممانعت از وخامت اوضاع در غزه است اما درباره کرانه باختری طرحی وجود ندارد. دولت کنونی آمریکا همان موضع اسرائیل را دارد که صحبت درباره حل و فصل سیاسی فایده‌ای ندارد برای همین تلاش اصلی باید برای تحقق آتش بس در غزه در ازای بازسازی و ارائه تسهیلات انسانی و اقتصادی باشد که شامل کرانه باختری نیز باشد.

این روزنامه نوشت: تماس عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر با عباس حین سفر هادی عمرو به رام‌الله و صحبت میان دو طرف درباره آشتی و بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه تصادفی نیست. به نظر می‌رسد مصر می‌خواهد به دولت آمریکا ثابت کند که بازیگر اصلی در خاورمیانه چه درباره فلسطینی‌ها و چه اسرائیل است و مسئولان ارشد حماس از جمله اسماعیل هنیه و یحیی السنوار به قاهره سفر کرده‌اند و می‌توان از این سفر برای پیشبرد این پرونده استفاده کرد.

این روزنامه به بیانیه حماس اشاره کرد که در آن از آمادگی خود برای آشتی فلسطین چه از طریق انتخابات و چه تشکیل رهبری متحدی برای یک دوره محدود که برای انتخابات ریاست تشکیلات و پارلمانی آماده شود، خبر داد.

یک مسئول فلسطینی گفت: زمانی که عباس موضوع بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را طی دیدار با عمرو مطرح کرد وی گفت که این موضوع به دفتر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل مربوط است.

این مسئول گفت: ما از این پاسخ شوکه شدیم. اگر واقعا آمریکا از راهکار تشکیل دو کشور حمایت می‌کند چرا باید این مسئله به موافقت بنت وابسته باشد.

هاآرتص نوشت: اسرائیلی‌ها در دیدار با عمرو از اصطلاحاتی که اخیرا فلسطینی‌ها از آن استفاده می‌کنند مثل کشور واحد و مسئله جمعیتی ناخرسند هستند و عمرو این موضوع را با عباس در میان گذاشت و موجب خشم فلسطینی‌ها شد./ ایسنا

پاسخی بگذارید