تاریخ : 1400/07/21 11:57
شناسه : 399834

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل افزایش تقاضا به دنبال کمبود گاز و رشد قیمت این سوخت با بیش از ۱.۵ درصد افزایش همراه شد.

قیمت سوخت‌های مختلف در جهان تابعی از قیمت نفت خام است. با این حال در مواردی که تعادل عرضه و تقاضا بر هم خورد، قیمت‌ها بدون توجه به رابطه منطقی افزایشی و یا کاهشی می‌شوند.

اکنون نیز به دلیل کمبود گاز در اروپا آن هم در آستانه شروع سرما و کنترل نسبی کرونا، تقاضا برای نفت خام به عنوان سوخت جایگزین بیشتر شده است.

اکنون قیمت گاز در اروپا آنچنان بالا رفته که اگر قرار بود همین میزان انرژی توسط نفت خام جایگزین شود، قیمتی معادل ۱۹۰ دلار در هر بشکه داشت.

بازارهای انرژی با بهبود تقاضا برای سوخت در پی احیای فعالیت اقتصادی و کاهش محدودیت‌های کرونایی، با کمبود عرضه روبرو شده‌اند و نگرانی‌ها نسبت به در پیش بودن یک زمستان سردتر، باعث افزایش فشار به بازار گاز شده است.

همین موضوع باعث شده تا قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال افزایش تقاضا بیشتر شود و اگرچه هفته گذشته رکورد قیمت از سال ۲۰۱۴ تا کنون شکسته شده و حتی به قیمت‌های بالاتر و حتی سه رقمی فکر کند.

نفت برنت با رشدی ۱.۶ درصدی حالا به فکر فتح قیمت ۸۴ دلار برای هر بشکه است. این نفت در معاملات امروز ۸۳ دلار و ۷۵ سنت قیمت خورد.

نفت شاخص آمریکا نیز ۲ درصد افزایش قیمت داشت و ۸۰ دلار و ۹۵ سنت قیمت گذاری شد.

این اعداد در حالی ثبت می‌شود که بهار سال گذشته قیمت نفت سقوط بی سابقه ای را تجربه کرد و در یک مورد استثنایی از آنجا که خریداری برای نفت شاخص آمریکا وجود نداشت، آن محموله منفی ۳۷ دلار در هر بشکه به فروش رسید. به این معنا که تولیدکننده نفت برای آنکه از شر نفت تولید خلاص شود حاضر شد به ازای هر بشکه نفت خام، ۳۷ دلار به خریدار بپردازد.

در آن زمان راه حلی برای کنترل کرونا وجود نداشت و به دلیل تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی، تقاضا برای نفت حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

حالا اما اغلب کشورهای جهان خود را برای بازسازی اقتصاد بعد از پایان همه‌گیری کرونا آماده می‌کنند و برای انجام آن نیازمند انرژی هستند.

هر چند انرژی‌های غیر فسیلی در جهان رو به رشد است اما همچنان سوخت‌های فسیلی بالاترین سهم را در تامین انرژی جهان دارند.

به دلیل همین افزایش تقاضا اکثر مصرف‌کنندگان نفت خام امیدوار بودند تا اوپک پلاس در آخرین نشست خود تولید نفت را بیش از میزان توافق افزایش دهد اما این اتفاق نیافتاد و همین موضوع باعث شد تا قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کنند.

پاسخی بگذارید