تاریخ : 1400/07/24 11:03
شناسه : 399848

زهره مهرنوروزی- در همه ادیان الهی و حتی غیر الهی نعمت های خدا دادی مانند محیط زیست و در بین آنها زمین از جایگاه و قداست ویژه ای برخوردار است. اما در چند دهه اخیر که در کشور ما به علت دفع نادرست پسماند های صنعتی سلامت زمین را با مخاطرات مواجه کرده است.برخی از کارخانه ها به علت وجود آلاینده های فراوان و عدم تجهیز کارخانه به تصویه کننده ها هوا را نیز آلوده می کنند.

درشهرک های صنعتی قم به علت استقرار کارخانه های آلاینده و فوق آلاینده سلامت زمین و هوای قم به خطر افتاده است. این حرکت که من نامش را مادرکشی به شیوه انقلاب صنعتی می گذارم سلامت ساکنان قم را با خطر آلودگی مواجه کرده است، هم اکنون قم در چنگال آلایندگی های زیست محیطی دچار شده است دراین باره مصاحبه ای با عباس جعفری کارشناس برنامه ریز محیط زیست انجام شده است تا بدانیم مشکل کجاست؟ و راهکار چیست؟
عباس جعفری وجود ریزگردها، قطع حقابه‌های دریاچه نمک ، کاهش نزولات جوی ، استقرار کارخانه های فوق آلاینده درشهرک های صنعتی سلفچگان، محمود آباد و شکوهیه را از معضلات جدی قم می داند و می افزاید: یکی از بهانه های مسئولان استان توسعه و افزایش صنعتی از نوع آلاینده آن تنها برای اشتغال است درحالی که وجود این واحدهای آلاینده از نظر فرصت های شغلی هم به سود استان نیست چرا که کارگران این واحدها یا از اتباع هستند و یا از خارج استان تامین می شوند.
وی با اشاره به وجود واحدهای آلاینده و نقش آنها در آلودگی هوای قم بیان کرد: متاسفانه ازمیزان باتری هایی که برای بازیافت وارد استان می شد در بهترین حالت 60درصد آن بازیافت می شد پیدا نبود پسماند آن در کجای استان دفن می شد که با پیگیری های زیاد پی بردیم این فلزات سنگین و خطرناک جایی در محدوده قم دفن می شوند که باعث آلوده شدن خاک به فلزات سنگین خواهد شد.
این پژوهشگر اظهارکرد: مسئولان استان در توسعه صنعتی قم تنها تکیه و توجه بر آمار و کمیت دارند و به کیفت توجهی ندارند به همین علت بی توجه به عوارض استقرار واحدهای آلاینده مجوزهای لازم برای ایجاد این نوع کارخانه ها را صادر می کنند داین درحالی است که بسیاری از کارخانه های موجود سال های زیادی پشت در استان های دیگر نشسته بودند تا به انها اجازه ورد بدهند نداند ووارد قم شدند و این شهر را آلوده کردند.
وی با بیان اینکه در حوزه صنعت استان به آمایش نیاز داریم و باید به سمت هدفمندی و توسعه پایدار حرکت کنیم افزود: پسماندهای ویژه ای که در اطراف استان قم دفع شده اند از طریق مختلف در خاک نفوذ کرده و درنهایت تبدیل به ریز گرد شده و سلامت مردم قم را به خطر خواهند انداخت.

وی با بیان اینکه صنایع آلاینده از چهار سو قم را احاطه کرده است گفت: برخی از واحدهای بازیافت ضایعات آهنی در استان قم ظرفیت بازیافت تمامی ضایعات آهن استان و شهرستان‌های اطراف را دارند علی‌رغم این‌که مخالف فعالیت این واحدها به دلیل آلودگی و آب‌بر بودن آن‌ها هستیم اما واحد بازیافت مستقر در سلفچگان می‌تواند همه این ضایعات را بازیافت کند و نیازی به صدور مجوز جدیدی نیست، بهتر است نسبت به تکمیل و بروزرسانی خطوط بازیافت این واحدها اقدام شود، صدور مجوز جدید ضمن اینکه ممکن است باعث کاهش تولید واحدهای قدیمی می شود، انبوهی از ضایعات را روانه قم می کند و با توجه به عدم توانایی اکثر این واحدها در کنترل آلایندگی، درصد آلودگی هوای استان را افزایش می دهد.

تحویل یک شهر ویران به آیندگان
جعفری با بیان اینکه با ادامه این روند ما یک شهر ویران را به آیندگان تحویل می دهیم تاکید کرد: ما داریم ضایعات وارد قم می کنیم ، شمش صادر می کنیم ، آلودگی آن زمین و هوای قم را آلوده می کند پول حاصل از تولید این شمش صرف خرید خانه و ویلا در خارج از کشور می شود ، برخی از صاحبان کارخانه ها حتی در قم دفتر ندارند، یعنی فقط آلودگی واحدها سهم ماست و آمارش که در گمرکات قم لحاظ برای ما باعث افتخار است، وگرنه سودی برای قم ندارند.
این کارشناس با اشاره به اینکه قم را صنایع آلاینده را احاطه کرده است و انتظار داریم در الحاقات شهرک های صنعتی مانع از استقرار واحدهای آلاینده شوند که به جز مخاطرات زیست محیطی آورده ای برای استان ما نداشته اند افزود: باید به جای آمارهای نمایشی، براساس تحقیقات و پژوهش برنامه آمایش سرزمین در قم انجام شود تا برای بالارفتن توان اقتصادی قم به دنبال استقرار صنایعی باشیم که سلامت مردم قم را به خطر نمی اندازد و توسعه واقعی قم را در پی خواهد داشت.
جعفری با انتقاد از بی توجهی به معضلات زیست محیطی قم بر اثر استقرار واحدهای آلاینده گفت: خواسته ما از دولت سیزدهم این است که از استقرار صنایع آلاینده در قم جلو گیری کند و به جای آن صنایع هایتک را که فاقد آلایندگی هستند در این استان مستقر کند.

پاسخی بگذارید