در افکارسنجی آنلاین ایرنا مطرح شد؛
تاریخ : 1400/07/25 12:18
شناسه : 399853

نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان می دهد: بسیاری از پاسخگویان اعلام کردند میزان استفاده آنها از شبکه های اجتماعی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و اکثر آنها از شبکه های اجتماعی برای دریافت "خبر و اطلاع رسانی" استفاده می کنند.


بیشترین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در چه مواردی است؟شبکه‌های اجتماعی در عین حال که فضایی برای یافتن اطلاعات جدید و همچنین دوستان تازه یا قدیمی است، محلی برای تبادل نظر است. مکانی که عقاید و نظرات به اشتراک گذاشته می شود، از این رو این شبکه ها در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است . بر این اساس، دفتر پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا در صدد برآمد تا نظرات مردم را در مورد «شبکه های اجتماعی» جویا شود؛ ایرنا در این راستا نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به این موضوع اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد اعلام نظر کنند. پرسش های این نظرسنجی در روزهای  ۱۴ تا ۲۱ مهرماه سال جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۸ هزار نفر در این  نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟ بنا بر اعلام  ۷۳.۳ درصد از شبکه های اجتماعی «خارجی» و ۲۶.۷ درصد از شبکه های اجتماعی «داخلی» استفاده می کنند

 همچنین نتایج این بررسی نشان داد؛ میزان استفاده  ۵۳ درصد پاسخگویان میزان استفاده از شبکه های اجتماعی امسال نسبت به سال گذشته « بیشتر شده است » . بنا بر اعلام ۳۲ درصد پاسخگویان این نسبت به سال گذشته « تغییری نکرده است » و تنها ۱۵ درصد نسبت استفاده امسال خود را  به سال گذشته « کمتر» دانستند.

در این نظرسنجی هفت پرسش ؛ ۱- میزان استفاده شما از شبکه های اجتماعی طی ۲۴ ساعت چه میزان است ؟ ۲- از چه شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنید؟ ۳- میزان استفاده شما از شبکه های اجتماعی نسبت به سال گذشته چه تفاوتی کرده است ؟ ۴- بیشترین استفاده شما از شبکه های اجتماعی در چه حوزه ای است ؟  ۵- میزان وابستگی شما به شبکه های اجتماعی چه اندازه است ؟۶- در میان شبکه های اجتماعی خارجی از کدام شبکه بیشتر استفاده می کنید؟ ۷ - در میان شبکه های اجتماعی داخلی کدام شبکه را بیشتر ترجیح می دهید؟  مطرح شد.

بر اساس نتایج به دست آمده ؛ ۴۷ درصد پاسخگویان بیشترین استفاده از شبکه های اجتماعی را در حوزه « خبری و اطلاع رسانی» اعلام کردند. ۲۷.۴ درصد از شبکه های اجتماعی بیشتر برای « سرگرمی» ، ۱۶.۸ درصد برای« فعالیت های آموزشی و پژوهشی » و ۸.۸ درصد برای«کسب و کار » استفاده می کنند .

 ۴۱.۴ درصد پاسخگویان « بیش از ۴ ساعت » از شبکه های اجتماعی طی ۲۴ ساعت  استفاده می کنند . ۲۸.۵ درصد پاسخگویان  میزان استفاده از شبکه های اجتماعی را در ۲۴ ساعت « حدود ۳ ساعت » ، ۲۵.۹ درصد « حدود ۱ ساعت » اعلام کردند و ۴.۲ درصد نیز بیان کردند « اصلا» در ۲۴ ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند.

از مخاطبان خواسته شد میزان وابستگی خود را به شبکه های اجتماعی بیان کنند؛ ۳۸.۹ درصد پاسخگویان میزان وابستگی خود را « زیاد » و به همین میزان یعنی (۳۸.۹ درصد) « تاحدی » اعلام کردند. ۱۷.۳ درصد میزان وابستگی خود را « کم » و ۴.۹ درصد « اصلا» دانستند.

در پاسخ به سوال: در میان شبکه های اجتماعی خارجی از کدام شبکه بیشتر استفاده می کنید؟  شبکه اجتماعی «واتساپ» با ۴۳.۵ درصد ، «اینستاگرام» با ۲۸.۸ درصد ، «تلگرام » با ۱۹.۱ درصد، « توییتر» با ۱.۵ درصد ، « فیسبوک » با ۰.۸ درصد و « سایر شبکه های اجتماعی » با ۶.۳ درصد توسط مخاطبان انتخاب شده است.

همچنین در پاسخ به سوال: در میان شبکه های اجتماعی داخلی کدام شبکه را بیشتر ترجیح می دهید؟  « روبیکا » با ۲۰.۲ درصد ، «اینا»  با ۱۲.۷ درصد ، «سروش» با ۹.۶ درصد، « بله» با ۶.۳ درصد ، « آی گپ » با ۳.۶ درصد ، « فیس نما» با ۰.۵ درصد و « سایر نرم افزارها  » با ۴۷.۱ درصد توسط مخاطبان انتخاب شده است.

 بیشترین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در چه مواردی است؟

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسایل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.


پاسخی بگذارید