گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/08/9 11:50
شناسه : 399980

زهره مهرنوروزی -امار ده سال پیش را مرور نمی کنیم که صدها جوان در اثر تصادفات موتوری درزیر خروارها خاک خوابیده اند به همین امسال کار داریم آمار و اطلاعاتی که در تاریخ یازده فرودین ماه امسال توسط پلیس راهور داده شده است ، بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم نیز اکثر جان‌باختگان حوادث در قم، موتورسیکلت‌سواران هستند که علت فوت آن‌ها، ضربه به سر است، هرچند علاوه بر ایمنی، گاهی موتورسواری جوانان در سطح شهر نیز معضلات اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد اقدامات سلبی در کنترل موتورسیکلت‌ها در قم نتوانسته تأثیر به سزایی داشته باشد و در حوزه فرهنگ‌سازی و حقوق شهروندی باید تدابیری جدی اندیشید و با روش‌های کارآمدی این معضل را حل کرد، به‌ویژه اینکه اکثر صاحبان موتورسیکلت در قم از اقشار ضعیفی هستند و موتورسیکلت عمدتاً وسیله‌ای برای تأمین معاش است.
سرگرد محمدرضا هاشمی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان قم دراین‌باره اظهار داشت: 55 درصد تصادفات قم از ابتدای سال 1400 تاکنون مربوط به موتورسواران است.
وی تصریح کرد: این رقم از تصادفات بسیار نگران‌کننده است و هر چه به سمت گرما می‌رویم، استفاده از این وسیله بیشتر می‌شود.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان قم گفت: بیشتر تصادفات موتورسواران در قم مربوط به عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ‌قرمز و حرکت خلاف جهت مسیر است.
وی افزود: در سرعت‌های غیرمجاز و حرکت‌های نمایشی و تک‌چرخ زدن‌ها نیز تصادفات بدی رقم خورده است و جوانان باید در این زمینه توجه به رعایت نکات ایمنی داشته باشند.
هاشمی تصریح کرد: 72 درصد از ضرباتی که به موتورسوار وارد می‌شود و باعث جراحات و قطع نخاع و مرگ شده به سر و صورت است، پس راکبان کلاه ایمنی را فراموش نکنند،
تشکیل کمیته تخصصی علل مختلف تصادفات در شهر قم
کار به آنجا رسید در یک هفته جوان به علت تصادفات موتوری در دم جان سپردند  به همین علت  شورای شهر بلاخره در آبان ماه امسال تصمیم گرفت کمیته ای بر بررسی علل تصادفات ایجاد نماید.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم  با اعلام خبر تشکیل این کمیته گفت: با همیاری نهادهای مسئول، کمیته‌ای تخصصی برای بررسی سهم علل مختلف در هر کدام از تصادفات منجر به فوت تشکیل خواهد شد و راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای جلوگیری برای تکرار این تصادفات ارائه می‌شود.
سید محمدحسین دهناد با اشاره به رسالت شورای اسلامی شهر قم به‌عنوان هماهنگ‌کننده و ارتباط‌دهنده بین ارگان‌های مختلف، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه حمل‌ونقل که در تمام دنیا، نگاه ویژه‌ای به آن می‌شود، بحث ایمنی ترافیک است؛ متأسفانه تصادفات فوتی چند ماه گذشته در قم و به‌ویژه دو تصادف هفته گذشته که منجر به کشته شدن ۵ نفر گردید، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و مسئولیت مدیریت شهری در قبال این مسئله بیش‌ازپیش شد.
وی ادامه داد: در همین راستا، با توجه به رسالت شورای اسلامی شهر قم برای حل مسائل و مشکلات شهر، جلسه این هفته کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا با حضور ۹ نفر از اعضای شورا و با موضوع «بررسی علل شکل‌گیری و راهکارهای جلوگیری از سوانح ترافیکی» با حضور سرهنگ صدفی رئیس پلیس راهور استان، دکتر باقری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، دکتر طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، مهندس رمضانی مدیر منطقه هشت شهرداری و دیگر کارشناسان و مدیران برگزار شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در این جلسه موارد بسیاری به‌عنوان مهم‌ترین علل تصادفات رانندگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت گفت: ازجمله آن‌ها می‌توان به رفتارهای خطرساز رانندگان موتورسیکلت، سرعت‌بالای تردد وسایل نقلیه در معابر شهری و مشکلات پیش روی عبور عرضی عابران پیاده اشاره کرد.
به گفته وی برای برطرف کردن این مشکلات نیز راهکارهایی ازجمله آرام‌سازی معابر از طریق اصلاح هندسی و سرعت‌کاه‌های استاندارد، نصب سامانه‌های ثبت تخلف جدید و افزایش میزان تخلف ثبت‌شده توسط سامانه‌های موجود، ساماندهی موتورسیکلت‌ها و آموزش و اطلاع‌رسانی به موتورسیکلت‌سواران، مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده و بهبود روشنایی معابر، پیشنهاد شد.
دهناد خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد، در کنار ادامه‌دار بودن این‌گونه جلسات، کمیته‌ای تخصصی برای بررسی سهم علل مختلف در هر کدام از تصادفات منجر به فوت تشکیل شود و راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای جلوگیری برای تکرار این تصادفات ارائه کند.
متاسفانه کارهای زمین مانده زیاد است چراکه در شهریور ماه سال 97 که اولین جلسه مجمع سلامت که با حضور دکتر ایازی در قم برگزارشد مسئولان قم از ایرانی خواه رئیس علوم پزشکی قم گرفته  تا رئیس اوراژانس قم ، پلیس راهور تا مسئول شرکت های بیمه استان بر افزایش آمار تصادفات موتوری در قم تاکید کردند و
در آنجا اولویت را بر کاهش آمار گذاشتند حدود سه سال از آن ماجرا می گذرد ما همچنان قم در تصادفات موتوری رتبه اول را دارا است.
حقیقت جاری که در شهر می بینیم نمی دانیم موتر سیکلت را وسیله حمل و نقل بدانیم و یا قاتل جوانان؟!هنوز نمی دانیم تشکیل این کمیته هم همان موضوع مطرح شده در مجمع سلامت 97  باشد که ما هیچ نتیجه ای از آن ندیدیم ولی امیدواریم تشکیل این کمیته فتح بابی باشد برای حفظ جان راکبان موتور سیکلت، امیدوارم فتح بابی باشد برای تجهیز قم به پیست موتورسواری تا دیگر در قم  حرکت های نمایشی نوجوانان موتور سوار نباشیم.

پاسخی بگذارید