تاریخ : 1400/08/18 13:17
شناسه : 400470

محققان دانشکده پزشکی آکسفورد ژنی را شناسایی کردند که موجب افزایش دو برابری خطر مرگ بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس، بر اساس این تحقیقات ۶۰ درصد افرادی که اجداد آن‌ها ساکن جنوب آسیا بودند، دارای این نوع سیگنال ژنتیکی پرخطر هستند.

در این تحقیقات از یک الگوریتم هوش مصنوعی استفاده شد که محققان آن را به منظور تجزیه و تحلیل مقادیر عظیم داده‌های ژنتیکی متعلق به صدها نوع سلول مختلف از اندام‌های مختلف بدن آموزش دادند. سپس با استفاده از این الگوریتم تلاش کردند تا اثرگذاری سیگنال‌های ژنتیکی بر ریه را ارزیابی کنند.

در مرحله بعد با استفاده از یک ابزار تخصصی که توسط محققان به این منظور طراحی و ساخته شد، توانستند دی ان ای دارای سیگنال را بزرگنمایی کرده و دنباله‌های ژنتیکی را که ژن‌های اثرگذار بر افزایش ریسک کووید ۱۹ را کنترل می‌کنند، شناسایی کنند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد ژن موسوم به LZTFL1  که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است، عامل افزایش خطر مرگ در اثر کووید ۱۹ است.

به گفته محققان این ژن مانع واکنش مناسب سلول‌های تشکیل دهنده مسیر تنفسی و ریه‌ها نسبت به ویروس می‌شود.

با وجود این، ژن شناسایی شده اثری بر سیستم ایمنی ندارد و در نتیجه افراد دارای این ژن نسبت به واکسن واکنش طبیعی خواهند داشت.

محققان امیدوارند با شناسایی بیشتر این ژن بتوانند داروها و روش‌های درمانی جدیدی را برای جلوگیری از بروز علایم شدید کووید ۱۹ توسعه دهند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Genetics منتشر شده است.

پاسخی بگذارید