تاریخ : 1400/08/18 13:03
شناسه : 400482

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و تاکنون ۹۵ میلیون دز واکسن نیز به مردم تزریق شده است.

بهرام عین اللهی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: بزودی جشن تزریق واکسن به ۸۰ درصد جامعه را خواهیم گرفت و باید به زندگی با کرونا عادت کنیم.

وی ادامه داد: با همکاری ریاست جمهوری، تبیین بانک مرکزی ، وزارت بهداشت و برگزاری جلسات متعدد همدلی برای انجام واکسیناسیون وسیع آغاز شد  و این موفقیت ناشی از آن است که مردم مثل همیشه مانند دوران دفاع مقدس وارد صحنه شدند و به ما کمک کردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از ۹۵ میلیون دز واکسن تزریق شده، ۸۲ درصد دز اول را زدند و ۳۸ درصد نیز ۲ دز را تزریق کرده اند و تا پایان آبان ماه سال جاری، آمار تزریق ۲ دز واکسن به ۸۰ درصد می رسد.

عین اللهی تاکید کرد: پنج مرکز تولید واکسن داخلی مانند برکت، فخرا، رازی و غیره مجوز گرفتند و امید است برای دز سوم از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مراکز واکسیناسیون هم با فعالیت نیروهای داوطلب و دانشجویی گسترش یافت و در جلسه ای که ۲ هفته گذشته با سازمان‌های بین المللی داشتیم تعجب کردند که منحنی واکسیناسیون کشورمان رو به صعود بوده و این موفقیت بزرگ برای ماست.

عین اللهی تاکید کرد: اکنون کشورهای همجوار و برخی از کشورهای دیگر  در موج ششم کرونا هستند و قطعا اگر واکسیناسیون در کشورمان در سطح وسیع انجام نمی شد تجربه تلخ را تکرار می کردیم.

وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون مقاومت فردی را در برابر کرونا ایجاد می کند و با تزریق واکسن میزان بستری و مرگ و میر کاهش می یابد.

عین اللهی افزود: رکورد واکسیناسیون روزانه در کشور با فعالیت  شبانه روزی همکاران به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دز در روز  رکورد زد  ودر یک هفته شاهد بودیم که هشت میلیون دز واکسن به مردم تزریق شد و ما با برگزاری مراسمی  از تمام دست اندرکاران انجام واکسیناسیون و رسانه ها تجلیل می کنیم.

وی با تاکید براینکه با انجام واکسیناسیون عمومی در کشور باز هم باید همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم ، افزود: درست است که تاب آوری مردم کم شده ولی باید عادت کنیم که با کرونا زندگی کنیم.

عین اللهی تصریح کرد: با توجه به آغاز موج ششم در کشورهای همجوار، نگران هستیم و مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند ، ولی تجربه خوبی که در درمان بیماران کرونایی ، تامین اکسیژن سازها، دستگاه‌های کمک تنفسی و غیره داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

خودکفایی در تولید داروهای ضد کرونا
وزیر بهداشت افزود: در تولید داروهای ضد کرونا در کشور به خودکفایی رسیده ایم و از افتخارات ملی ماست، اکنون کمبود سرم در کشور وجود ندارد و استان خراسان رضوی  حدود ۴۰ درصد سرم را تامین می کند و در این زمینه کار ملی و همکاری خوب و جمعی انجام شده است.

وی تاکید کرد: بهترین روش مبارزه و مقابله با کرونا واکسیناسیون است و هر دقیقه تزریق واکسن برای ما اهمیت دارد و باید زودتر انجام شود تا به هدفمان برسیم.

حدود ۴۰ میلیون هزینه بیمار کرونایی
عین اللهی تاکید کرد: ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه مستقیم درمان بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها است و اکنون  ۴۰ درصد درآمد اختصاصی بیمارستانها کاهش یافته و این به دلیل آن است که با توجه به ازدیاد بیماران کرونایی، اعمال جراحی مختلف انجام نمی شد و اکنون با توجه به کاهش آمار بستری این بیماران، حدود ۶ تا ۱۲ هزار بیمارستان وضعیت بهتری از لحاظ انجام عمل های مختلف غیرکرونایی پیدا کردند.

وی اظهار داشت: هر چه درآمد اختصاصی بیمارستان ها کم شود نمی توان آن را جبران کرد .

وی به بحث بهره وری حدود ۵۰۰ هزار پرسنل اشاره کرد و گفت: ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی داریم و باید روی بهره وری آنها بیشتر کار کنیم و درمان بهتری را به مردم ارائه دهیم.

هر خلافی، خط قرمز وزارت بهداشت
وزیر بهداشت با اشاره به مبانی فساد در بخش دارویی گفت: افرادی که ارز دولتی برای دارو گرفتند ولی بصورت آزاد به بازار ارائه دادند به مردم بزودی معرفی می شوند، هر خلافی خط قرمز ما خواهد بود.

عین اللهی در مورد انتصاب مدیران وزارت بهداشت نیز گفت: بسیاری از انتصاب هایی که انجام شده سوابق کار در بخش خصوصی دارند ولی فردی که به عنوان مدیر انتخاب می شود باید تمام وقت در اختیار وزارت بهداشت باشد و مشکلات را بررسی و حل کند.

وی افزود: مدیرانی که به خصوص برای دانشگاه‌های علوم پزشکی انتخاب می شوند تخصص و سوابق علمی آنها در نظر گرفته می شود تا سه ماه سرپرست بوده و بصورت آزمایشی مشغول می شوند زیرا عملکرد برای ما مهم است.

توجه ویژه وزارت بهداشت به طب سنتی
وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون هشت دانشکده طب سنتی در کشور داریم و توجه ویژه باید به این بخش شود تا اشتغالزایی ایجاد کنیم.

واکسن اسپوتنیک به تعهدات خود عمل نکرد
عین اللهی در مورد واردات واکسن اسپوتنیک گفت: ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک قرارداد وادارت داشتیم که فقط ۲ میلیون دز به ما دادند، البته الان روسیه گرفتار است و فقط ۳۵ درصد به مردم خود واکسن زده است.

وی تاکید کرد: با حجم واردات واکسن که در کشور داریم مشکلی فعلا نداریم و اسپوتنیک سابقه خوبی در تعهدات خود نداشت و هفته گذشته حدود یک میلیون دز وارد شده ولی فعلا نیازی به آن نداریم.

افراد بالای ۶۰ سال دز سوم را بزنند
عین اللهی تصریح کرد: تزریق دز سوم واکسن به کادر بهداشت و درمان آغاز شده و افراد بالای ۶۰ سال و بیماران دیابتی، قلبی، فشار خون بالا و غیره که کمتر از ۶۰ سال دارند نیز برای تزریق دز سوم به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: واکسن‌های تولید داخلی بهترین واکسن ها هستند و عارضه ای در مورد آنها گزارش نشده است. واکسن نورا نیز نوترکیب بوده و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۱۰۰ میلیون دلار فقط برای کرونا در صندوق باقی است
وزیر بهداشت ادامه داد:در حال حاضر  از یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی که برای کرونا اختصاص یافته بود ، فقط ۱۰۰ میلیون دلار باقی مانده که باید در بودجه تامین شود.


استقبال وزارت بهداشت از طرح جوانی جمعیت
عین اللهی در پاسخ به سووال خبر ایرنا در مورد طرح جوانی جمعیت، گفت: از این طرح استقبال می کنیم با توجه به اینکه ۱۲ درصد جمعیت کشور اکنون افراد مسن هستند و در آینده ای نزدیک به یک سوم می رسد و جمعیت جوان پویا نخواهد بود.

وی افزود: اکنون تغییرات مدیریتی برای اجرای طرح جوانی جمعیت انجام می شود و برای درمان نازایی بودجه ای خاص در نظر می گیریم.

عین اللهی در مورد فوق العاده خاص پرستاران اظهار داشت: در این مورد تصمیم گیرنده سازمان‌های دیگر هستند و باید منابع آن را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح شهید سلیمانی و محدودیت هوشمند مجری ما نیستیم و بر عهده وزارت کشور است، گفت: محدودیت هوشمند با،شیوع کرونا در همه جای دنیا اجرا شده ولی نباید مردم را محدود کرد.

کرونا بزرگترین ضربه را به آموزش زد
وزیر بهداشت با بیان اینکه کرونا بزرگترین ضربه را به آموزش زد، گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس بستگی به شرایط کرونایی دارد  اکنون بچه ها از لحاظ آموزش صدمه دیدند، چاق شدند، روابط اجتماعی آنها کاهش یافته و باید بازگشایی این مراکز تحصیلی در اولین زمان ممکن انجام شود .

وی تاکید کرد: تزریق واکسن از شدت مرگ و میر جلوگیری می کند و میزان عوارض کرونا و مرگ و میر در کودکان نادر است و مردم توجه داشته باشند که تزریق دز اول واکسن ایمنی در برابر این بیماری ۲ ماه طول می کشد و مطالعاتی خوبی در کشور انجام شده که بزودی نتایج آن منتشر می شود.

به گفته عین اللهی  بحث کمبود پزشک به دلیل توزیع نامناسب در مناطق است و این مسئله به قانون بر می گردد.

وی افزود: برای ماندگاری و بومی گزینی پزشکان برنامه ریزی شده و به اندازه زیر ساخت ها گروه پزشکی را افزایش می دهیم.  کیفیت برای ما مهم است و باید پزشکان خوبی را تربیت کنیم .

پاسخی بگذارید