تاریخ : 1400/08/18 13:06
شناسه : 400483

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات با اشاره به افزایش قیمت فرآورده های نفتی در افغانستان گفت با از سر گرفته شدن صادرات سوخت از هفته آینده ،قیمت فرآورده های نفتی در کشور کاهش می یابد.

"میرا جان سلیمان خیل" روز دوشنبه در گفت وگویی اظهار داشت مدتی است که صادرات نفت و گاز ایران به افغانسان متوقف شده که این امر باعث افزایش سرسام آور قیمت ها در کشور شده است.

وی اظهار داشت در گفت وگو با مقامات ایران توافق شده که  واردات نفت و گاز از ایران آغاز شود.

در  دو ماه گذشته قیمت فرآورده های نفتی و مواد غذایی در افغانستان به شدت افزایش یافته است و هم اکنون قیمت هر لیتر  بنزین در کابل  ۸۰ افغانی و هر کیلو گاز مایع نیز به ۸۸ افغانی رسیده است.

بر اساس گزارشی که یک موسسه تحقیق و مشاوره نفت و گاز ایران منتشر کرده است، ایران از ماه مه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ حدود ۴۰۰ هزار تن سوخت به افغانستان صادر کرده است.

«عبدالصمد رحمتی» کارشناس اقتصادی  افغان گفت گسترش تجارت بین ایران و  افغانستان با زیرساخت هایی که در استان هرات و نیمروز ایجاد شده به نفع دو کشوراست.

وی اظهار داشت کالاهای ایرانی از جمله  پوشاک ، مواد غذایی و ساختمانی در داخل افغانستان  طرفداران زیادی  دارد.

روند تجارت بین افغانستان و ایران در ۲۰ سال گذشته همواره رو به افزایش بوده و با تلاش  مقامات دو کشور می تواند این روند افزایش یابد.

ایران و افغانستان ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک از "دهانه ذوالفقار" واقع در شهرستان کلات خراسان رضوی به عنوان شمالی‌ترین نقطه تا "ملک‌سیاه کوه" واقع در شهرستان هیرمند استان سیستان و یبچستان در جنوبی‌ترین نقطه آن دارند.

هم‌اینک سه گذرگاه رسمی مرزی در طول خط مرزی ایران و افغانستان وجود دارد که شامل "دوغارون" شهرستان تایباد در خراسان رضوی، پایانه مرزی "ماهی‌رود" (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی و "میلَک" در شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان هستند.

در مهرماه امسال ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت موقت طالبان نیز اعلام کرد که در نشستی بین هیأتی از ایران و طالبان در رابطه با مسائل اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه توافقات مهمی صورت گرفته است.

مجاهد افزود:این توافقات برای تسریع تجارت بین ایران و افغانستان از مرز دوغارون – اسلام قلعه بصورت ۲۴ساعته فعال خواهد بود و این مهم طی ۱۰ روز آینده اجرایی می شود.

وی تصریح کرد دو طرف توافق کردند که ایران برای بهبود روند تجارت و مبادلات اقتصادی، جاده های ۸ استان افغانستان و گمرک هرات را توسعه داده و کار اجرایی این توافق را تا یک ماه آینده آغاز کند.

پاسخی بگذارید