گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/08/18 13:43
شناسه : 400496

زهره مهرنوروزی-پس از پسماندهای ویژه صنعتی، پسماند های پزشکی در جایگاه دوم قرار دارد. زباله های بهداشتی درمانی شامل همه پسماندهای تولید شده در بیمارستان ها، مراكز بهداشتی درمانی ، آزمایشگاه های تشخیص طبی و تحقیقاتی و سایر مراكز مشابه می شوند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه 6 میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.
در همین راستا قوانین و مقررات داخلی كشورمان نیز دایر بر ضرورت تلاش همه جانبه برای جمع آوری و دفع اصولی و بهداشتی زباله های بیمارستانی است به گونه ای كه مجلس شورای اسلامی در سال 1383 مصوب كرد زباله های بیمارستانی، عفونی و شیمیایی كه برای سلامت جامعه تهدید محسوب می شود، باید ایمن سازی و تحت شرایطی خاص دفع شوند.
حقیقت این است زباله های بیمارستانی اگر به درستی مدیریت و دفع نشود، به عنوان یكی از مهمترین معضلات جوامع شهری و تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می شود و این در حالی است كه همواره شاهد حجم زیادی از زباله های رها شده در اطراف شهرها هستیم.
سوم تیرماه امسال مرکز امحای پسماند‌های پزشکی قم افتتاح شد، شهردار قم در آیین افتتاحیه این مرکز با اشاره به این که دستگاه امحای زباله‌های بیمارستانی برای اولین بار در کشور در قم به بهره‌برداری رسید، گفت: این دستگاه روزانه ۱۰ تن پسماند پزشکی را امحا می‌کند.
سقاییان‌نژاد بی خطرسازی پسماند‌های عفونی، جلوگیری از آلودگی زمین با کاربری دفع و کم حجم سازی پسماند‌های دفن شده را از مهم ترین اهداف افتتاح این مرکز عنوان کرد.
این درحالی است که ساکنان منطقه 2قم شاهد هستند به گزارش عباس جعفری یکی از فعالان محیط زیست شب گذشته انبوهی از زباله های پزشکی در یکی از بلوارهای  منطقه دو قم رها شده است  که سلامت ساکنان را تهدید می کند.
نمی دانیم که مسئول این کار شنیع کیست،اما بزرگواران مدیریت شهری ، ساکنان این منطقه هم جان دارند و حق زندگی، دستگاه های ناظر کجا هستند؟
امیدواریم مدیریت شهری از تکرار اینگونه  معضلات جلوگیری کند چرا که  پسماندهای پزشکی بدون خطر زدایی پیامدهای بدی برای ساکنین به دنبال دارد.

پاسخی بگذارید