تاریخ : 1400/08/18 13:57
شناسه : 400499

عبدالباری عطوان تحلیل‌گر سرشناس جهان عرب با اشاره به انتقال شبانه بیش از ۲۵۰ جنگ افزار سنگین نظامی آمریکا از سوریه به عراق ، این اقدام را با سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی مرتبط دانست.

عطوان در سرمقاله امروز ( سه شنبه ) خود در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن از « منطقه سبز» به عنوان مستحکم ترین منطقه امنیتی نه تنها در بغداد بلکه در تمام منطقه خاورمیانه نام برده و به حمله سه پهپاد ناشناس به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اشاره کرده و نوشت : این سه پهپاد با موشک منزل نخست وزیر عراق را هدف قرار دادند که در اثر آن سه تن از محافظان شخصی وی به طور سطحی زخمی شدند و با استناد به اطلاعات رسمی موجود خود کاظمی به طور معجزه آمیزی از این حادثه جان سالم به در برد.

سردبیر رای الیوم در ادامه با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی عراق خاطرنشان کرد : با توجه به اظهارات سخنگویان دولت و ساختار ادبیات رسمی بکار رفته در اظهارنظرهای رسمی مقامات عراقی به طور غیرمستقیم الحشد الشعبی را در این سوء قصد متهم می دانند به ویژه با توجه به اینکه برخی از گروه های سیاسی در عراق به نتایج به دست آمده در انتخابات اخیر پارلمانی عراق معترض هستند و در همین رابطه یکشنبه درگیری های خونباری در ورودی منطقه الخضراء میان هواداران الحشد الشعبی مخالف نتایج انتخابات و نیروهای امنیتی قرار روی داد که در اثر آن بر اساس خبرهای تایید نشده دو تن از افراد معترض کشته شده و هفت تن دیگر از آنان زخمی شدند.

عطوان با بیان اینکه در عراق عده ای معتقدند که برخی گروههای وابسته به الحشد در این عملیات دست داشته اند ، نوشت ؛‌ رسانه های گروهی سعودی به ویژه شبکه العربیه هوادار این گروه است.

دومین گروه معتقد است نهادهای وابسته به کاظمی این عملیات تروریستی را ترتیب داده اند  تا در وهله اول حمایت مردمی را به دست آورند و در وهله بعد موقعیت کاظمی را جهت تصدی دومین دوره نخست وزیری تقویت نمایند و سپس به بسیج حمایت های منطقه ای و بین المللی برای وی پرداخته و از حمایت آنان از نتایج انتخابات برخوردار شوند که خود شخص کاظمی بر سازماندهی آن نظارت و اشراف داشته است.

سومین گروه  به گفته عبدالباری عطوان معتقد است آمریکا  طرح ریشه کن کردن گروه های الحشد الشعبی در عراق را برنامه ریزی کرده است و به بهانه این عملیات تروریستی طر ح خود را به اجرا درآورده و از نفوذ فزاینده الحشد الشعبی در عراق جلوگیری به عمل آورد.

به گفته سرمقاله نویس این روزنامه فرامنطقه ای، هواداران سومین گروه معتقدند که آمریکا برای از بین بردن گروه های الحشد الشعبی و خلع سلاح آنها به دنبال یافتن بهانه است زیرا آنان هم اکنون به عضو اصلی محور مقاومت تبدیل شده اند و از نگاه واشنگتن در حمله شکل گرفته چند هفته پیش علیه پایگاه هوایی آمریکایی ها در منطقه التنف واقع در مثلث مرزی عراق اردن و سوریه و قبل از آن در تهاجم علیه پایگاه عین الاسد دست داشته اند.

وی گفت : الحشد الشعبی خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق است اما واشنگتن بر خلاف مصوبه مجلس نمایندگان این کشور خواستار ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق است و در همین رابطه خبرگزاری سوریه یکشنبه گزارش داد که آمریکا تقریبا ۲۵۰ جنگ افزار سنگین خود را از پایگاه هایش در سوریه به پایگاه هایش در عراق منتقل کرده است.

عطوان در پایان سرمقاله خود ادعا کرد ؛‌ آمریکا از ائتلاف جدید شکل گرفته میان جریان صدر و جریان محمد الحلبوسی رئیس سابق پارلمان و حزب مسعود بارزانی حمایت می کند . این ائتلاف اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورده و الحشد الشعبی را بزرگ ترین مانع بر سر راه خود جهت دستیابی به حاکمیت و باقی ماندن مصطفی کاظمی در پست نخست وزیری می داند و بر همین اساس ائتلاف مزبور معتقد است که الحشد الشعبی را باید تصفیه کرده و یا تضعیف نمود و آن را از میان محافل سیاسی تاثیرگذار در عراق بیرون راند.

پاسخی بگذارید