تاریخ : 1400/08/20 11:30
شناسه : 400504

رییس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از اهدای یک قطعه فسیل با قدمت بیش از ۱۸۰ میلیون سال به گروه موزه‌های خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی محمدرضا پهلوان افزود: این فسیل از نوع فسیل آمونیت است که در اطراف رشته کوه‌های هزارمسجد، در محدوده شهر زاوین از توابع شهرستان کلات کشف شده است.

وی با بیان این‌که فسیل آمونیت از فسیل‌های شاخص محسوب می‌شود که در اکتشافات نفت و گاز بسیار تعیین‌کننده است اظهار کرد: این فسیل توسط مسلم یزدانی مشاور سازمان محیط‌ زیست ایران و از فعالان زیست‌محیطی و از علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی به گروه موزه‌های خراسان رضوی اهدا شده است.

رییس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: موزه‌ها خانه اصلی اشیا، آثار تاریخی و موزه‌ای هستند که به بهترین شکل ممکن از آنها نگهداری شده و در صورت نیاز مرمت و برای نمایش عمومی آماده می‌شوند.

پهلوان افزود: سنت حسنه اهدای آثار تاریخی و موزه‌ای، امر پسندیده و عاقبت به خیری است که این آثار به‌نام و یاد اهدا کننده در موزه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

شاخ‌قوچی یا آمونیت‌ها ‎‎ (به انگلیسی: Ammonites) گروهی منقرض شده از جانوران دریایی را تشکیل می‌دهند که از شاخهٔ نرم‌تنان و رده سرپایان هستند. قطر آمونیت‌ها، از یک اینچ تا حدود سه متر در تغییر است.

این جانوران در اواخر کرتاسه و همزمان با دایناسورها در حدود ۶۵٫۵ میلیون سال پیش منقرض شده‌اند. تعداد بسیار زیادی از فسیل‌های آمونیت، یافت شده‌اند و به عنوان فسیل شاخص به کار می‌روند. فسیل‌های شاخص، معمولاً فسیل‌هایی هستند که محدود به دوره زمانی خاصی هستند و به تعیین سن فسیل‌های دیگر کمک می‌کنند.

پاسخی بگذارید