گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/08/20 11:44
شناسه : 400508

مشکل آب‌گرفتگی ناشی از بارندگی در بیشتر خیابان‌ها و معابر شهری، تقریباً به یک معضل همیشگی برای شهروندان قمی تبدیل شده است. همه‌ساله با فرارسیدن فصل بارش، مشکل آب‌گرفتگی ناشی از بارندگی در بیشتر خیابان‌ها و معابر شهری، تقریباً به یک معضل همیشگی برای شهروندان قمی تبدیل شده است که در این بین غفلت برخی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع سبب دلخوری مردم شده است!

چرا که این آب‌گرفتگی علاوه بر اینکه باعث خسارت به زیرساخت‌های شهری و منازل شهروندان می‌شود، با اخلال در رفت‌وآمد خودروها، عابران پیاده را به دنبال دارد.  اما آیا این قصه پر غصه به آخر می رسد؟
با توجه به اینکه مسئولین شهرداری همه ساله هزینه‌هایی برای رفع این معضل متحمل می‌شوند، اما باز مردم با شروع فصل بارش همچنان با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند، از این روست که مسئله آب‌گرفتگی‌ معابر و جوی‌های آب‌ها و چگونگي مقابله با پوشيده شدن سطح خيابان از برف و باران از دغدغه‌های هر ساله شهروندان قمی شده است.
ناگفته نماند، هرچند كه شهرداری‌ها در سال‌های اخير در اقدامی قابل‌توجه مراكزی خاص را برای قرار دادن كيسه‌های شن تعيين و خواستار مشاركت مردمی در مقابله با مشكلات پس از بارش برف و باران شده‌اند، اما عدم نظارت صحيح در اجراي طرح مقابله با آب‌گرفتگی معابر و خيابان‌ها همچنان شهروندان را با مشكلات بسياری مواجه كرده است.
به طوری که پس از يک بارندگی خيابان‌های شهر به رودخانه‌های كوچكی تبديل می‌شوند كه با حركت ماشين‌ها بر روی آن، گل‌ولای بر لباس عابران پياده ايجاد می‌شود! بگذريم از ترافیک‌های گسترده‌ای كه پس از هر بارندگی در خيابان‌های كوچک و بزرگ شهر ايجاد و ساعت‌ها ادامه دارد.
متأسفانه با توجه به این که در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی در مورد مهار کردن بحران‌های فصلی صورت گرفته است اما باز هم آب‌گرفتگی در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر به چشم می‌خورد.
البته در وقوع چنین حوادثی تنها شهرداری‌ها و سازمان آب و فاضلاب مقصر نیست، چرا که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در 50 درصد آب‌گرفتگی‌ها هم مردم و هم برخی از سازمان‌ها به یک اندازه مقصر هستند و از سوی دیگر نبود مدیریت یکپارچه شهری و عدم وجود زیرساخت‌های شهری صحیح سبب بروز مشکلات فصلی و آب‌گرفتگی در شهر می‌شود.
ناگفته نماند که شهرداری همچنان در این زمینه مسئول است و باید در این مورد هزینه کند ولی تداوم این مشکل همچنان بحث‌انگیز است!
حال سؤال اصلی اینجاست که چطور می‌شود که شهرداری به طور مرتب و همه ساله برای رفع این مسئله هزینه می‌کند و باز دچار مشکل هستند؟!
فتنی است که از جمله عواملی که باعث این آب‌گرفتگی‌ها می‌شود می‌توان به مواردی همچون شیب نامناسب، غیرقابل نفوذ کردن زمین با روکش‌های آسفالت و سیمانی، عدم تطابق جوی‌های آب با حجم بارندگی، عدم لایه روبی نهرها پر کردن جوی‌های آب به‌وسیله زباله یا نخاله‌های ساختمانی را می‌توان نام برد.
علاوه بر این در تمامی معابری كه احتمال آب‌گرفتگی در آن وجود دارد، ريختن زباله به داخل نهرها مهم‌ترين عامل در پس زدن آب‌های سطحی به داخل معابر بوده است.
طبق گزارشات موجود، در برخی كشورها نيز آب‌گرفتگی ايجاد می‌شود، اما زباله كمتر عامل اين اتفاق می‌شود، اما در شهرهای ما زباله بيشترين عامل آب‌گرفتگی در معابر به شمار می‌رود! برای رفع اين مشكل بايد شهروندان نيز رعايت کرده و وظايف شهروندی را بجا آورند.
یکی ديگر از دلايل آب‌گرفتگی معابر، به دليل مشكلی است كه در لايه‌های انهار اصلی، فرعی و کانال‌های رو باز و زیرزمینی و دریچه‌های موجود در سطح معابر وجود دارد؛ به‌طور مثال می‌توان هنگام بارندگی در سطح شهر مشاهده کرد که آب جاری شده در سطح معابر به دلیل واقع نشدن دریچه‌های فاضلاب در شیب مناسب به اطراف هدایت می‌شوند و صرفاً مقداری از آن وارد کانال‌های فاضلاب می‌شود و این در صورتی است که سطح دریچه‌های موجود در معابر با زباله بسته نشده باشد، از این رو با کمی تأمل می‌توان دریافت که این مشكلات به زيرساخت‌های شهرسازی بازمی‌گردد.
انتظار می‌رود مسئولان شهرداری قم با اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌های مناسب و اجرای طرح‌های کارآمد باعث پیشگیری از این معضلات شوند.

پاسخی بگذارید