تاریخ : 1400/08/23 13:27
شناسه : 400513

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در توییتی اعلام کرد که کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از سه و نیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته است.

علی نادری در حساب کاربری خود در صفحه توییتر آورده اسـت: کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

به گزارش ایرنا و بنابر آمار منتشرشده در خصوص میزان معامله و روند قیمتی ارز تجاری (ارز نیما) از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی یک ماه و نیم اخیر در دوره منتهی هفته سوم آبان ماه سال جاری، در مجموع سه میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار ارز در سامانه نیما معامله شده و میانگین قیمت ارز معامله شده در سامانه نیما نیز ۲۳ هزار و ۳۴۶ تومان بوده است.

نکته قابل توجه این گزارش این است که روند هفتگی میزان معاملات عرضه تجاری در سامانه نیما، به صورت کلی یک روند افزایشی بوده و حاکی از بهبود تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان از سوی بانک مرکزی است. به این معنا که میزان معامله از تجاری در سامانه نیما از مبلغ ۴۱۸ میلیون دلار در هفته دوم مهرماه به میزان ۷۲۷ میلیون دلار در هفته سوم آبان ماه رسیده است که در حدود ۷۰ درصد رشد نشان می دهد.

۳ و نیم میلیارد دلار منابع مسدود ایران در دسترس قرار گرفت

همچنین روند قیمتی ارزی تجاری معامله شده در سامانه نیما، به رغم نوسان بسیار جزئی، روند کاهشی را نشان می دهد، به نحوی که میانگین قیمت ارز تجاری معامله شده در سامانه مذکور از مبلغ ۲۳ هزار و ۴۱۵ تومان برای هر دلار در هفته دوم مهر ماه به مبلغ ۲۳ هزار و ۲۶۲ تومان برای هر دلار در هفته سوم آبان کاهش یافته است.

۳ و نیم میلیارد دلار منابع مسدود ایران در دسترس قرار گرفت

اما در خصوص میزان و میانگین قیمت از اسکناس که در بازار متشکل ارزی به‌ عنوان مرجع معاملات ارز به صورت اسکناس در کشور، طی یک ماه اخیر معامله شده نیز آمار، جالب توجه است.

طی یک ماه و نیم اخیر، مجموعه حدود ۲۸۲ میلیون و ۴۹۳ هزار دلار ارز اسکناس در بازار متشکل ارزی معامله شده است و میانگین قیمتی ارز معامله شده در این سامانه نیز برای هر دلار، ۲۶ هزار و ۸۱۰ تومان بوده است.

بنابر آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حجم ارز اسکناس عرضه شده و معامله شده در بازار متشکل ارزی طی یک ماه اخیر، روند افزایشی را نشان می دهد، به نحوی که از ۲۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار در هفته دوم مهر به حدود ۵۶ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار در هفته سوم آبان رسیده است. این موضوع، نشان دهنده بهبود روند تامین و عرضه ارز اسکناس مورد نیاز متقاضیان از طریق بازار متشکل ارزی است.

۳ و نیم میلیارد دلار منابع مسدود ایران در دسترس قرار گرفت


در همین حال و همزمان با روند افزایشی عرضه و معامله ارز اسکناس در بازار متشکل ارزی، قیمت ارز در این بازار نیز روندی باثبات و در برخی دوره ها روند کاهشی بوده است. به نحوی که میانگین قیمت هر دلار اسکناس معامله شده در این بازار از ۲۷ هزار و ۳۴۶ تومان در هفته دوم مهر ماه به ۲۷ هزار و ۱۹۰ تومان در هفته سوم آبان ماه کاهش یافته است.

پاسخی بگذارید