تاریخ : 1400/08/23 11:18
شناسه : 400515

روند تصاعدی شیوع کرونا در اروپا بیم و نگرانی های بسیاری را برانگیخته است. مرکز کنترل و پیشگیری های بیماری ها در اروپا وضعیت ۱۰ کشور را «بسیار نگران کننده» خوانده و محدودیت های کرونایی در شماری از کشورها ازجمله نروژ، هلند، اتریش و آلمان از سر گرفته شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی منابع رسمی در اتحادیه اروپا، شمار شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله نروژ، اتریش، هلند و آلمان طی روزهای گذشته سیر صعودی داشته و سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که اروپا بار دیگر به مرکز شیوع همه گیری کووید-۱۹ تبدیل شده است.   

در نروژ،   «یوناس گار استور» نخست وزیر این کشور از بازگشت محدودیت های کرونایی برای مقابله با افزایش شیوع کرونا در این کشور خبر داده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: کشورهای اسکاندیناوی که از اواخر سپتامبر (مهر) تمام محدودیت های کرونایی را لغو کرده بودند، در حال حاضر در مقابله با موج جدید شیوع کرونا محدودیت های کرونایی را از سرگرفته و همچنین تزریق دز سوم واکسن کرونا را برای افراد بالای ۱۸ سال تجویز کردند.

وی افزود: دولت می‌خواهد تدابیر جدیدی برای مهار این همه گیری ارائه کند؛ کارکنان واکسینه نشده نظام سلامت باید هفته ای دوبار آزمایش کرونا انجام دهند و از ماسک استفاده کنند.

«الکساندر شالنبرگ» صدراعظم اتریش نیز از طرح «قرنطینه افراد واکسینه نشده و یا بهبودنیافته از کرونا» درصورت تصویب پارلمان این کشور خبر داد.  

وی نرخ پایین واکسیناسیون در این کشور را «به طرز شرم آوری» پایین دانست؛ تاکنون ۶۴ درصد ازجمعیت حدود ۱۰ میلیونی نروژ، دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند که این رقمکمتر از میانگین ۶۷ درصدی در سطح اروپا است. همچنین وزیر بهداشت اتریش از اجباری شدن واکسن کرونا برای کادر درمان و بهداشت این کشور خبر داده است.

اروپا نگران بازگشت کرونا؛ محدودیت‌ها از سرگرفته می شود

در هلند نیز «مارک روته» نخست وزیر این کشور از اعمال مجدد محدودیت های بهداشتی به خصوص در بخش هتل داری و پذیرایی برای مقابله با رکورد تعداد موارد ابتلا به کرونا خبر داده است.  این محدودیت ها دستکم برای سه هفته از امروز (شنبه)  اعمال خواهند شد.

وی افزود: کافه ها، رستوران ها و کسب و کارهای ضروری از جمله سوپرمارکت ها ساعت ۸ شب و دیگر مشاغل غیر ضروری ساعت ۶ بعدازظهر تعطیل می شوند. همچنین کارمندان باید تا حد امکان دورکاری کنند.

مارک روته همچنین تصریح کرد: مسابقات فوتبال از جمله دیدار هلند و نروژ در بازی های مقدماتی جام جهانی بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

با اعلام تدابیر جدید بهداشتی از سوی دولت، معترضان در لاهه دست به تظاهرات زده و با نیروهای ضد شورش پلیس درگیر شدند. نیروهای امنیتی پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از ماشین های آب پاش استفاده کرد.

درحال حاضر در هلند، افراد واکسینه نشده ۵۵ درصد موارد بستری در بیمارستان ها و ۶۹ درصد موارد بستری در بخش مراقبت های ویژه را تشکیل می دهند. دولت هلند از کارزار سراسری تزریق دز تقویت کننده واکسن کرونا از ماه آتی خبر داده است.

در آلمان، به گزارش منابع رسمی، طی شبانه‌روز گذشته، بیش از ۵۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است. این بالاترین آمار ابتلا از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ در این کشور است.  

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آلمان، در برخی از مناطق این کشور به دلیل افزایش شمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها، عملیات انتقال این افراد به مناطق دیگر این کشور که هنوز آمار ابتلا کمتری دارند، آغاز شده است. آمار مبتلایان، به ویژه در مناطق شرقی آلمان که بیش از مناطق دیگر این کشور با تزریق واکسن مخالفت داشتند، با افزایش بیشتری روبرو شده است.  

آمار تزریق واکسن کرونا در آلمان به حدود ۶۷ درصد برآورد می‌شود که این میزان، به گفته کارشناسان برای پیشگیری از بازگشت همه گیری به آلمان کافی نبوده است. در آلمان، تزریق واکسن برای تمامی شهروندان از جمله کادر درمان اجباری نیست.

اروپا نگران بازگشت کرونا؛ محدودیت‌ها از سرگرفته می شود

در فرانسه،  شاخص‌های روند همه گیری کووید-۱۹ همانند بسیاری دیگر کشورهای اروپائی، رو به افزایش گذاشته است. درحال حاضر نرخ ابتلا روزانه نسبت به هفته گذشته ٣٠ درصد و میزان بستری شدن در بخش مراقبت‌های اضطراری نیز  ٢٠ درصد افزایش داشته اشت.  

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد: « «سر و کار با ویروس کرونا به پایان نرسیده است». وی دیگر از شش میلیون فرانسوی که تاکنون از دریافت واکسن کرونا خودداری کرده‌اند، خواست به مسئولیت خود در این زمینه آگاه باشند و هر چه زودتر به این منظور اقدام کنند. همچنین الویه وران، وزیر بهداشت فرانسه نیز اذعان کرد، در آغاز موج پنجم بحران شیوع کرونا هستیم.

به گزارش رادیو فرانسه،  مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در اروپا هشدار داد که وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا همچنان رو به وخامت است؛ این وضعیت در ۱۰ کشور «بسیار نگران‌کننده» و در ۱۰ کشور دیگر «نگران‌کننده» تلقی می شود.

مرکز کنترل بیماری های اروپا که مقر آن در استکهلم است، در آخرین ارزیابی خود از خطرات کرونا نتیجه گیری کرد که وضعیت اپیدمیولوژیک کرونا در اتحادیه اروپا در حال حاضر افزایش سریع و قابل توجه موارد ابتلا را نشان می‌دهد و هرچند نرخ مرگ و میر کرونا اکنون پایین است اما این نرخ نیز به آرامی در حال افزایش است.

این آژانس اروپایی اضافه کرد که انتظار می‌رود موارد ابتلا به کرونا، بستری شدن در بیمارستان ها و تعداد قربانیان در دو هفته آینده افزایش یابد.

بر اساس گزارش این مرکز، در بین ۲۷ کشور عضور اتحادیه اروپا، بلژیک، لهستان، هلند، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، یونان، مجارستان و اسلوونی در بالاترین رده نگرانی در زمینه پیامدهای بهداشتی شیوع کرونا قرار دارند.

اروپا نگران بازگشت کرونا؛ محدودیت‌ها از سرگرفته می شود

همچنین کشورهایی که در رده «نگران کننده» قرار دارند عبارتند از آلمان، اتریش، دانمارک، فنلاند، ایرلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، رومانی و اسلواکی.  سه کشور این اتحادیه (فرانسه، پرتغال، قبرس) نیز در رده «نگرانی متوسط» قرار دارند در حالی که نگرانی‌ها در چهار کشور (ایتالیا، اسپانیا، سوئد و مالت) همچنان اندک است.

روشی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در اروپا برای دسته بندی های نگرانی‌ها از شیوع کرونا استفاده می‌کند، ترکیبی از تعداد موارد ابتلا، میزان بستری شدن در بیمارستان ها و آمار مرگ و میرها و همچنین روند تحولات آن ها در دوره اخیر است.

بر اساس آخرین پیش بینی های این سازمان، انتظار می رود تعداد موارد و مرگ و میر در دو هفته آینده حدود ۵۰ درصد افزایش یابد و به نرخ هفتگی ۳۰۰ مورد جدید و ۲.۷ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر برسد.

همزمان با افزایش نگرانی نسبت به موج جدید ویروس کرونا در ۵۳ کشور قاره اروپا، برخی از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، بلژیک، و ایتالیا، تزریق واکسن به کادر درمان را با سرعت بیشتری دنبال می‌کنند. اما آلمان و اسپانیا هنوز تزریق واکسن برای کادر درمان را اجباری اعلام نکرده‌اند.   

یک متخصص ویروس‌شناسی در فرانسه، با اشاره به اینکه بحران شیوع ویروس کرونا در مناطق جنوبی اروپا نسبت به مناطق شرقی این قاره کمتر نگران کننده است، افزود: کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال، آخرین مناطق در اروپا خواهند بود که با موج جدید بیماری مواجه خواهند شد و این کشورها، امکان رهایی از موج جدید بیماری را نخواهند داشت.  

از ابتدای بحران شیوع کرونا تاکنون در اوپا، بیش از ۶۷ میلیون و ۷۳۲ هزارنفر به کووید-۱۹ مبتلا شده اند که از میان، بیش از یک میلیون و ۳۴۷ هزار نفر جان خد را ازدست داده و بیش از ۶۰ میلیون نفر بهبود یافته اند.

پاسخی بگذارید