معاون وزیر نفت:
تاریخ : 1400/08/23 11:38
شناسه : 400518

معاون وزیر نفت گفت: ایران سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف‌کننده آن پس از روسیه، آمریکا و چین است و میزان مصرف گاز در کشورمان تقریبا با ۱۲ کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.

به گزارش شرکت ملی گاز ایران، «مجید چگنی» افزود: این ارقام نشان می‌دهد که چرا دغدغه‌های ما درخصوص مصرف انرژی در کشور به ویژه در حوزه گاز طبیعی افزایش یافته است؟

وی با بیان اینکه عوامل زیادی روی مصرف تاثیرگذار است، اظهار داشت: در زمینه مکانیزم‌هایی که در همه دنیا برای کاهش مصرف به کار گرفته می‌شود، در کشور ما کم‌کاری شده و مردم به درستی توجیه نشده‌اند، بنابراین نتیجه این شده که صادرات گاز و توسعه صنایع مهم وابسته به گاز باید متوقف شود.

چگنی با تاکید بر لزوم عزم ملی برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز، گفت: امسال نیز شرایط ما از نظر تولید و مصرف مطلوب نیست و برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تابتوانیم از فصل سرد عبور کنیم، این در حالی است که با وجود پیش‌بینی‌ها، امسال فصل سرما زودتر از سال گذشته آغاز و همین موضوع باعث شد که میزان مصرف گاز افزایش یابد.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و همین موضوع باعث شده که محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند؛ به این ترتیب با افزایش مصرف گازوییل، میزان صادرات محدود می‌شود و بر همین اساس، صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه باید در زمینه مصرف بهینه گاز دقت کنیم تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم، خاطرنشان‌کرد: در حوزه مشترکان دولتی بخش‌نامه‌هایی صادر شده که مشترکان نسبت به مصرف بهینه اقدام کرده و میزان مصرف گاز خود را کاهش دهند.

چگنی ابراز امیدواری کرد بتوانیم سوخت مورد نیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را تامین کنیم؛ زیرا عدم تامین سوخت این دو بخش، تبعات دیگری نیز خواهد داشت و در واقع هر قدر مصرف خانگی بهینه باشد، به حوزه فعالیت صنایع کمک کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه گفت: اکنون ۲۵ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که از این میزان، ۷۶ درصد از مشترکان در سه پله نخست مصرف قرار دارند و ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

وی، متوسط قیمت گاز سه پله نخست مشترکان را هر مترمکعب نزدیک به ۶۳ تومان عنوان کرد و افزود: هر مشترک در ماه حدود ۵۰۰ متر مکعب مصرف دارد که با نرخ ۶۳ تومان، ماهانه ۳۵ هزار تومان پول گاز می‌پردازد و اگر همین میزان گاز را صادر کنیم معادل ارزی آن به نرخ صادراتی، برابر با سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ در حالی که ما با رقم بسیار پایین، آن را در منازل مصرف می کنیم.

به گزارش ایرنا، امسال سرمای هوا زودتر آغاز شد و مصارف گاز به‌شدت افزایش یافت؛ به این معنی که از سه هفته پیش که بارش‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش ۲ درجه‌ای دما نسبت به پارسال است.

بر همین اساس با تکمیل تعمیرات اساسی، ظرفیت فرآورش گاز به حداکثر رسیده و ذخیره‌سازی نزدیک به چهار میلیارد مترمکعبی در دو مخزن ذخیره‌سازی «سراجه» و «شوریجه» نیز انجام شده است.

با این حال بدون اصلاح الگوی مصرف از سوی مردم، امکان عبور از زمستان بدون قطعی گاز مشکل خواهد بود.

پاسخی بگذارید