مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی:
تاریخ : 1400/08/23 13:18
شناسه : 400521

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد دوام ایمنی زایی واکسن کرونا "رازی کوو پارس" بین ۹ تا ۱۲ ماه است.

دکتر رضا بنی هاشمی روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که ماندگاری ایمنی واکسن "رازی کوو پارس" چه مدت است؟ افزود: واکسن کرونا رازی کووپارس از واکسن هایی است که به علت فعال کردن سیستم ایمنی سلولی، پاسخ ایمنی طولانی مدت ایجاد می کند.

وی اظهارداشت: ماندگاری این واکسن حدود یک سال بین ۹ تا ۱۲ ماه است به عبارتی این واکسن ایمنی زایی و ماندگاری طولانی مدت بر علیه ویروس کرونا به ویژه سویه آلفا ایجاد می کند.

 مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به بررسی ایمنی زایی این واکسن روی حیوانات اشاره کرد و گفت: ایمنی زایی این واکسن در حیواناتی مانند میمون بررسی شد که نتایج آن امیدوار کننده بوده است.  یک سال پس از آخرین تزریق، دز یادآور واکسن رازی هم به میمون ها زده شد که ۲ هفته بعد از تزریق این واکسن، ایمنی زایی بیش از ۱۰ برابری ایجاد شد.

بنی هاشمی تصریح کرد: نتایج بررسی نشان داد که سلول های خاطره ای در سیستم ایمنی ایجاد شده و حتی بعد از یک سال از تزریق دز نهایی واکسن در صورت مواجهه با ویروس، می توانند جلوی بیماری را بگیرند.

اولین واکسن کرونا با تزریقی- استنشاقی در دنیا توسط موسسه رازی تولید شد

وی با بیان این که اولین واکسن تزریقی - استنشاقی کرونا در دنیا توسط موسسه رازی تولید شده است، خاطرنشان کرد: ۶ شرکت در دنیا مشغول فعالیت روی دز استنشاقی واکسن کرونا هستند. ۲ شرکت در چین هم این موضوع را در دستور کار خود دارند و وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شده اند. یک شرکت هم در کوبا هم در حال انجام مطالعات پژوهشی است و در مرحله دوم تست بالینی قرار دارد.

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به این سوال که آیا در دنیا واکسن استنشاقی وجود دارد، گفت: هم اکنون در دنیا واکسن آنفلوآنزا استنشاقی وجود دارد که سال ها است مورد استفاده قرار می گیرد.

جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تا حدود ۶ ماه پس از تزریق دز استنشاقی واکسن

بنی هاشمی ادامه داد: دز استنشاقی واکسن رازی منافذ بینی را ایمن می کند و با این کار حدود ۶ ماه جلوی انتشار ویروس کرونا گرفته می شود.

وی تصریح کرد: این واکسن دارای دو نوع تزریقی است. با تزریق ۲ دز عضلانی، ایمنی کاملا فعال می شود به عبارتی با این کار می توان جلوی ابتلا به بیماری را گرفت اما تا این مرحله از انتشار بیماری جلوگیری نمی شود، با فاصله زمانی یک ماه دز سوم به صورت استنشاقی زده شود  که از انتشار ویروس جلوگیری می شود.

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی یادآور شد: هیچ واکسن تزریق عضلانی کرونا، توانایی جلوگیری از انتشار ویروس را ندارند. اگر بخواهیم از انتشار ویروس جلوگیری کنیم باید محل ورود ویروس را طوری تقویت کنیم تا از ورود آن جلوگیری شود.

بنی هاشمی با بیان اینکه تست های این موسسه واکسن سازی روی گونه آلفا نشان داد که با تزریق دز اسنتشاقی، انتشار ویروس در حد صفر می رسد،  اظهار داست: با ورود گونه جهش یافته دلتا، این مقدار ۲۰ درصد کاهش می یابد اما همچنان در حد مناسب، جلوی انتشار ویروس گرفته می شود.

وی تاکید کرد: واکسن های کرونا به روش ام آر ان (mRNA) را نمی توان به صورت استنشاقی استفاده کردو واکسن رازی کوو پارس به علت نوترکیب بودن از عوارض کمتری برخوردار است.

مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی،  ویروس در گردش و غالب در کشور را نوع دلتا اعلام کرد و گفت: این ویروس از سرایت بسیار بالایی برخوردار بوده و بهتر است بعد از ٦ تا ٧ ماه از تزریق دز دوم، دز یادآور تزریق شود.

بنی هاشمی یادآور شد: جهش های ویروس کرونا، اثربخشی واکسن ها به خصوص واکسن های که بر اساس پلتفرم ویروس غیرفعال است را کاهش می دهد، پس بهتر است زودتر اقدام به تزریق دز یادآور شود.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرد که بعد از حدود ۶ ماه از تزریق دز دوم می توان دز یاآاور را تزریق کرد، این زمان برای واکسن های همچون سینوفارم حدود ٤ ماه است.

به گزارش ایرنا، واکسن "رازی کوو پارس"، دومین واکسن ایرانی کرونا است که با سعی و تلاش محققان ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شد تا ضمن حفظ سلامتی هموطنان از نگرانی‌های آنان در این زمینه بکاهد.
مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود ۱۰۰ سال سابقه در تولید واکسن، از اواخر اسفند ۹۸ پای به عرصه ساخت واکسن کرونا نهاد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی درحال ساخت است. این موسسه از روش پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغار شد. در خرداد ماه تزریق در میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام و اواخر مرداد ماه پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس از دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد و در حال حاضر مرحله سوم تست انسانی را می گذارند.

سازمان غذا و دارو در آبان ماه امسال مجوز اضطراری واکسن رازی کوو پارس را صادر کرد.

پاسخی بگذارید