تاریخ : 1400/09/3 11:08
شناسه : 400542

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس تصمیم دولت لندن برای اضافه کردن جنبش حماس به فهرست گروه‌های تروریستی را توهین مستقیم به حقوق ملت مظلوم فلسطین دانست.

«مسعود شجره» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا به پیروزی این حزب در انتخابات سال ۲۰۰۶ و پایگاه اجتماعی حماس نزد فلسطینیان اشاره کرد و گفت: تصمیم دولت انگلیس بدین معناست که ملت فلسطین تروریست هستند؛ چون آن ها به حزبی رای داده‌اند که از نگاه دولت انگلیس تروریست بشمار می‌رود.

دولت انگلیس با افزایش اعتراضات ضد صهیونیستی در این کشور، قصد دارد تا در اقدامی همسو با کاخ سفید، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را گروهی تروریستی اعلام کند.

پریتی پتل وزیر کشور انگلیس که به واشنگتن سفر کرده است؛ در اظهاراتی ادعا کرد که این تصمیم "بر اساس طیف گسترده ای از اطلاعات و همچنین ارتباط این گروه با تروریسم است". پتل حماس را «اساساً و به شدت ضد یهودی» خواند و افزود که برای حفاظت از جامعه یهودی نیاز به ممنوعیت این جنبش است.

مسعود شجره گفت: هنگامی که وزیر کشور انگلیس کسی است که چهار سال پیش در کسوت وزیر توسعه بین‌الملل با بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی) مخفیانه ملاقات می‌کند و تمام پروتکل‌های دیپلماتیک را زیر پا می‌گذارد، تصمیم اخیر او غیر منتظره نیست. وفاداری وی همان موقع به رژیم صهیونستی ثابت شد.

وی در همین رابطه به اعتراض پتل علیه ماجرای اخلال در برنامه سخنرانی سفیر رژیم صهیونیستی در لندن اشاره کرد و گفت که این نمونه‌ای از سیاست‌های غلط دولت انگلیس در قبال تل‌آویو است.

هفته پیش هواداران فلسطین برنامه سخنرانی سفیر رژیم صهیونیستی در دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن«LSE» را مختل کردند و او را فراری دادند. در پی این حادثه نیروهای پلیس خود را به محل رساندند و سفیر را تحت تدابیر شدید امنیتی از دانشکده خارج کردند اما شماری از فعالان که خارج از سالن دانشگاه حضور داشتند، شعارهایی را علیه «زیپی هوتولی» سر دادند و او را «نژاد پرست» و «حامی شهرک سازی» خطاب قرار داده و رژیم صهیونیستی را یک عنصر تروریستی قلمداد کردند.

شجره تصریح کرد که قرار گرفتن حماس در فهرست گروه‌های تروریستی دولت انگلیس، خاستگاه صهیونیست‌ها را تامین و حمایت از جنبش‌های مقاومت را جرم‌انگاری کرد.

وی با اشاره به درج نام ۶ نهاد مدنی و حقوق بشری فلسطینی در فهرست گروه‌های تروریستی رژیم صهیونیستی احتمال داد که انگلیس نیز در گام بعد اقدام مشابهی را صورت خواهد داد. این درحالیست که به گفته او اقدام رژیم صهیونیستی در این زمینه، توهین آشکار به ارزش‌ها و معیارهای بین‌المللی است.

بر اساس تصمیم جدید دولت انگلیس که هفته آینده در پارلمان این کشور ارائه خواهد شد، هر شهروند انگلیسی که از حماس حمایت کند، پرچم آن را برافراشته یا جلساتی برای این سازمان ترتیب دهد، قانون را نقض کرده است.  نقض این قانون می‌تواند مجازات تا ۱۴ سال زندان در پی داشته باشد.

جنبش حماس با انتشار بیانیه ای تصمیم دولت انگلیس را محکوم کرد و آن را تداوم تعدی علیه ملت فلسطین و حقوق ثابت آنها دانست که از بیش از یکصد سال پیش آغاز شد.

در بیانیه حماس آمده است: متاسفانه انگلیس به جای عذرخواهی و اصلاح اشتباه تاریخی خود علیه مردم فلسطین - چه در بیانیه شوم بالفور و چه در قیمومیت انگلیس که سرزمین فلسطین را به جنبش صهیونیستم واگذار کرد - به خیانت قدیمی خود ادامه می‌دهد و به متجاوزان به زیان قربانیان کمک می کند.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در بیانیه ای تصمیم انگلیس را به شدت محکوم کرده و آن را "برملا کننده سیاست جانبداری از صهیونیست ها از زمان صدور بیانیه شوم بالفور" دانستند.

همچنین وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر تصمیم دولت انگلیس را محکوم و تصریح کرد که حقوق ملت فلسطین را نمی توان با وارونه جلوه دادن واقعیات پایمال کرد. وی افزود: ‌راه حل سیاسی فلسطین در برگزاری رفراندوم با مشارکت ساکنان اصیل فلسطین (مسلمان، یهودی،مسیحی) نهفته است.

پاسخی بگذارید