گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/09/3 11:42
شناسه : 400547

زهره مهرنوروزی- اگر چه طی چند دهه گذشته به لطف و برکت انقلاب اسلامی چهره محرومیت روستاها برچیده شده و کشت کارها هم بیشتر صنعتی شده است، اما همچنان نسل جوان روستاها با بیکاری دست به گریبان هستند و ذر بیشتر مواقع چاره ای جز مهاجرت به شهر ها ندارند و همین نبود شغل و تدوام بیکاری از روستاها کهنسالان را بر جای گذاشته و نسل جوان را راهی شهرها کرده است.

خالی شدن آبادی  از سکنه تبعات زیانباری را در پی دارد. امروزه با توجه به مشکلات موجود در این جوامع، توجه و تأکید بر کارآفرینی روستایی، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کارآفرینی می تواند با خلق فرصت های جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستا ها داشته باشد. در دهه‌های اخیر، تمرکز سیاست‌های توسعه اقتصادی بر گسترش کسب‌وکارهای کوچک روستایی به‌عنوان راه‌حلی برای رسیدن به توسعه در نظر گرفته‌شده است، اما مشکلی که وجود دارد این است که کار آفرینان روستایی از موانع موجود گلایه مند هستند و باید صدای آنان شنیده شود. شاخه سبز با دوتن از کارآفرینان روستایی قم گفتگویی انجام داده است که می خوانید؟
4سال است که جواز تاسیس خاک می خورد
 امید رضایی عارف یکی از نمونه این کار آفرینان است که بیش از سه سال است که برای ایجاد اشتغال در روستاهای قم اقدام کرده است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. وی با بیان اینکه مشکلات کارآفرینان روستایی شنیده نمی شود گفت: سال 1396به امید اینکه بتوانم برای جلو گیری از مهاجرت روستاییان به شهر کاری انجام داده باشم به فکر ایجاد یک کارخانه کشت و تولید گیاهان دارویی افتادم به همین علت با توجه به طرح اولیه خود برای ایجاد اشتغال برای تهیه مجوزاقدام کردم اما به علت عدم همکاری جواز تاسیسی را که گرفته ام در گنجه خاک می خورد.
وی افزود: بعد از دوندگی های فراوان موفق به کسب مجوزتاسیس شرکت «فرازکشت توسعه امید کیهان» شدم هدفم تاسیس کشت و فرآوری گیاهان دارویی بود، اما بعداز سه سال دوندگی هنوز هم زمینی برای ایجاد شرکت به اینجانب تعلق نگرفته است.
این کارآفرین تاکید کرد: مشکل اصلی که وجود دارد بیکاری جوانان روستاست که آنها را به شهرها می کشاند بنابراین برای حفظ جمعیت روستا آخرین و بهترین راهکار ایجاد اشتغال است حقیقت این است که در استان ما کار آفرین هست امامتاسفانه موانع نیزهست.
 با درد روستاییان آشنا هستم
به گفته خودش با محیط روستا آشنا است ودرد روستاییان را می داند چرا که چند سالی است برای رفع مشکل روستاییان طایقان در آنجا یک دفتر پیشخوان ایجاد کرده است.
وی عدم همکاری مسئولان را یکی از موانع جدی  می داند و می افزاید: طی این سه سال بارها به شرکت شهرک های صنعتی استان مراجعه کرده ام اما با جواب سر بالای شرکت شهرکهای صنعتی مواجه شده ام که زمین برای واگذاری نداریم این در حالی است که در بخش سلفچگان بهترین زمین ها در اختیار صنایع آلاینده است.
 با کارافرین بومی همراهی نمی شود
رضایی عارف بیان کرد: با شناختی که از روستاهای بخش سلفچگان دارم موقعیت های خوبی در روستاهای طایقان، خدیجه خاتون و چشم علی وجود دارد، اما  با کارآفرینان بومی استان همراهی نمی شود.
وی با اشاره به نامگذاری سال 1400به سال موانع زدایی توسط رهبری گفت: انتظار می رود در چنین سالی از کار آفرینان روستایی حمایت صورت گیرد وموانع موجود برطرف شود.
این کار آفرین با بیان اینکه حداکثر زمین مورد نیاز من در روستا برای اجرای طرح اشتغالزایی یک هکتار است تصریح کرد:اگر هدف حفظ بافت روستایی است اگرهدف مانع از مهاجرت روستاییان به شهر است باید از کار افرینان روستایی حمایت کرد نه اینکه با سنگ اندازی مانع از اشتغال و تولید شد.
رضایی عارف با بیان اینکه  بجد معتقد هستم اگر قوانین موجود اجرا شود موانع نیز برطرف خواهدشد افزود: در اصل 44قانون اساسی که سال 1384به فرموده رهبری مورد بازنگری قرار گرفت اگر طبق قانون با سرمایه گذارن بخش خصوص عمل شود بخش قابل توجهی از بیکاری جوانان نیز برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به عملکرد دیگر کشورها در جذب کار افرینان و سرمایه گذاران گفت: این قابل تاسف است که طی چند سال اخیر شاهد هستیم که بسیاری از کار افرینان کشورمان در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرده اند چرا که با سنگ اندازی مواجه شده اند.
این کارآفرین گفت: از متولیان اشتتغالزایی و کار آفرینی انتظار داریم با موانع زدایی اجازه دهند تا امثال من که واقعا از سر دلسوزی وارد این گود شده ایم بتوانیم در این شرایط به کشورم خدمت کنم و با اشتغالزایی مشکلی از مشکل کشور را برطرف کنم.
بدیهی‌ترین نیاز دنیای اشتغال که بار‌ها برایش برنامه‌هایی تدارک دیده شد و با انواع تیتر‌های خبریِ دریافت وام، تسهیلات و... منتشر شد.همچنین در سال ۹۶ دستور العمل‌هایی مبنی بر گسترش مشاغل روستایی با عنوان آیین نامه قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری ترتیب داده شد. دستورالعملی که انواع ماده‌ها از جمله؛ تسهیلات، برنامه‌ها و نظارت ذیل آن تعریف می‌شد، اما به اظهار کارآفرینان در شهر و روستاها بعد از گذشت چند سال، شاید چندان اجرایی هم نشد. نمونه بارز آن را در گفته های کار آفرین دیگری می خوانیم.
قاسم قطاری از دیگر کارآفرینان روستایی قم است وی نیز اقدام به کار آفرینی کرده است اما در همین اول  راه با عدم همکاری مسئولان مواجه شده است.
وی می گوید: وقتي قرار شد در کار آفريني روستايي سرمايه گذاري کنيم خيلي تحقيقات ميداني انجام دادم هدف اين بود که چند روستاي يکپارچه نزديک بهم پيدا کنيم و در يکي از آن روستاها مجتمع را بسازيم . با تحقيقات زياد روستاي نويس را انتخاب کرديم .سال 96 زمين را خريداري کرديم .هم اکنون مجتمع  توليدي را در دست ساخت دارم که  85درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
قطاری افزود:  با ساخت اين مجتمع به طور مستقيم و غير مستقيم براي دويست نفر فرصت شغلي ايجاد مي کند.تا کنون دو ميلياردو نيم هزينه شده است و حتي يک ريال هم تسهيلات نگرفته ايم اما براي ادامه کار به تسهيلات نياز داريم.  در دو طبقه نيم  بنا شده است اين زمين را با کمک دهيار روستا خريداري کرديم.
کارآفرینان با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می کنند
این کار آفرین افزود: راستش توليد کنندگان و کار افرينان با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي کنند زماني مرزهاي اين کشور در معرض تهديد دشمنان بود سرباز مسلح نياز بود که به مرزها برود و از کيان کشورش دفاع کند.امروز ما مشکل اقتصادي داريم. بيکاري، جوانان را رنج مي دهد امروز نياز واقعي جامعه کار آفريني است در زمان دفاع مقدس پشت جبهه همه بسيج مي شدند تا از سرباز خط مقدم حمايت کنند امروز توليد کننده همان سرباز خط مقدم است و قانون هاي دست وپاگير بزرگترين مشکل سربازان است، اين جنگ است.
وی درخصوص مجتمع در دست ساختش می گوید: دراين مجتمع همه کساني که هنر توليد دارند از صنايع دستي گرفته تا کارهاي صنعتي ديگر مي توانند دراين مجتمع جذب شده و فعاليت کنند. بدون آنکه نگران مواد اوليه و فروش باشند همه  اين موارد بر عهده مسئول مجتمع است.  چون معتقد هستم وظيفه هنرمند و يا توليد کننده توليد مباحث فروش بخش تخصصي تر است که بايد توسط بازار باياب هاي مجربي انجام شود. معتقد هستم يک توليد کننده خوب لزوما يک بازار ياب خوب نيست اين دو حرفه از هم جداست بايد زحمت بازار يابي را  از دوش توليد کننده برداشت.
قطاری  که از عدم همکاری ها بسیار گلایه دارد می افزاید: نقشه عمليات و راه توسط رهبري براي ما ترسيم شده است، حمايت از توليد ملي ، اقتصاد مقاومتي، رونق توليد و جهش توليد. پس نقشه گويا و راه مشخص . اين چيزي که نياز است پشتيباني همه جانبه از سربازان خط مقدم است، ما به حمايت مادي و معنوي مسئولان نيازداريم.
برای ادامه به 5میلیارد اعتبار نیاز است
وی گفت:  اگر بخواهيم تمام پروژه را راه اندازي کنيم به 5ميليارد اعتبار لازم داريم که قطعا بايد تسهيلات بانکي دريافت کنيم. شروع کار به ما گفتن براي تسهيلات بانکي اسناد و وثيقه  روستايي کافي است اما وقتي به بانک مراجعه کردم  گفتن چنين قانوني نداريم اين خودش يک مانع بزرگ است که بايد برطرف شود. درتمام این مدت به هر دری زدیم  ولی هیچ نتیجه نداشت، کارافرینان روستایی با هدف خدمت آمده اند اما حمایت نمی شود ، قانون شکنی می شود.
شاید در استان ما نمونه این دست افراد به وفور وجود داشته باشد که برای خدمت به کشوردر ادارات عریض و طویل دولتی سرگردان باشند، اما از متولیان مربوطه انتظار می رود از فرصت ایجاد شده در سال مانع زدایی به اشتغالزایی روستایی کمک کنند تا شاهد رشد و شکوفایی ایران فردا باشیم.

پاسخی بگذارید