تاریخ : 1400/09/3 11:54
شناسه : 400551

مجری فاز ۱۹ پارس جنوبی از بارگیری نخستین محموله یک‌میلیون بشکه‌ای میعانات گازی از طریق گوی شناور فاز ۱۹ پارس جنوبی خبر داد و گفت: با بهره‌برداری رسمی از چهارمین گوی شناور پارس جنوبی، ظرفیت بارگیری و صادرات میعانات گازی از پالایشگاه‌های سایت دو این منطقه افزایش یافت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شرکت نفت و گاز پارس، «سیدحسین عظیمی»پس از پایان بارگیری نخستین محموله میعانات گازی از موقعیت دریایی چهارمین گوی شناور پارس جنوبی در پهنه آبی خلیج فارس، افزود: با بهره‌برداری از گوی شناور چهارم پارس جنوبی علاوه بر بالا رفتن ظرفیت بارگیری میعانات گازی در پایانه صادراتی سایت ۲ پارس جنوبی، انعطاف‌پذیری عملیاتی افزایش می‌یابد و موجب تولید پایدار گاز و میعانات گازی در سایت ۲ پارس جنوبی در زمستان پیش رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرآیند انتقال نخستین محموله میعانات گازی از گوی شناور فاز ۱۹ سه شبانه‌روز به طول انجامید، اظهار کرد: در این عملیات میعانات گازی از طریق یک رشته خط لوله ۳۶ اینچ از ایستگاه میترینگ به گوی شناور منتقل می‌شود.

عظیمی با یادآوری اینکه احداث این خط لوله در نزدیک ساحل با روش حفاری افقی برای نخستین بار در کشور انجام شده است، بیان کرد: امکان کنترل و پایش عملیات بارگیری از طریق سامانه‌های مستقر در ایستگاه میترینگ خشکی و بدون نیاز به حضور نفرات بر روی گوی شناور فراهم شده است.

مجری فاز ۱۹ پارس جنوبی با اشاره به اینکه تا پیش از این میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه‌های منطقه پارس ۲ فقط امکان بارگیری از طریق گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی را داشتند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی چهارمین گوی شناور پارس جنوبی، امکان تعمیرات دوره‌ای هر دو گوی شناور مستقر در بخش فراساحل پالایشگاه‌های منطقه پارس ۲ نیز فراهم شده است.

عظیمی ظرفیت بارگیری میعانات‌گازی از چهارمین گوی شناور پارس جنوبی را تا ۷ هزار مترمکعب در ساعت عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری از این سازه دریایی در فاصله تقریبی ۷کیلومتری از ساحل و عمق حدود ۵۰ متری از بستر دریا امکان پهلوگیری نفتکش‌های عظیم‌الجثه در کنار گوی شناور فاز ۱۹ پارس جنوبی را میسر کرده است.

به گزارش ایرنا، بهره‌برداری از چهارمین گوی شناور انتقال میعانات گازی پارس جنوبی را از جمله پروژه‌های اولویت‌دار و دارای حساسیت ویژه شرکت ملی نفت ایران بوده و راه‌اندازی گوی شناور چهارم پارس جنوبی موجب تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی میعانات گازی پارس جنوبی می‌شود.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است. مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است، که ۳ هزار و ۷۰۰کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران و ۶ هزار کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قرار دارد.
حجم ذخیره درجای گاز طبیعی میدان پارس جنوبی در حدود ۵۱ تریلیون مترمکعب و ذخیره قابل برداشت آن ۳۶ تریلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

پاسخی بگذارید