گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/09/3 11:29
شناسه : 400559

زهره مهرنوروزی-محور پردیسان کهک این روزها یکی از پرددترین وحادثه آفرین ترین محور استان تبدبل شده است. بخش كهك به عنوان يكي از مناطق خوش آب و هوا و نزديكترين بخش به شهر قم، همواره مورد توجه ساكنين شهر قم در طول ساليان گذشته تا به حال بوده است. حجم تردد اتومبيل ها و حضور مردم در ايام تعطيلات پايان هفته در اين منطقه خود دليلي بر اين مدعاست.

اينكه امكانات رفاهي موجود در اين بخش پاسخگوي نيازهاي اين حجم زياد مسافر هست يا خير؟ بحث جداگانه اي را مي طلبد. اما آن چيزي كه در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته است راه دسترسي به اين منطقه مي باشد.
جاده باريك و غير استانداردي كه در ايام پاياني هفته به خصوص در فصول بهار و تابستان شاهد حجم تردد بسيار زياد اتومبيل ها است. محوري كه هر لحظه آبستن يك حادثه خطرناك است كه اخبار مربوط به تصادفات دلخراش در اين جاده كم و بيش از طريق مبادي ذيربط و رسانه ها اطلاع رساني مي شود، تا جايي كه بر اساس گزارشات اورژانس قم، بالگرد اورژانس بيشتري پرواز را براي جابجايي مصدومان به اين محور داشته است.
قبل از احداث جاده پرديسان – ورجان كل حجم ترافيك اين بخش بر روي جاده قديم كاشان و سه راه لنگرود تا بخش كهك بود كه بعد از احداث اين جاده، كمي از بار ترافيكي محور قديم كاسته شد. اما جاده پرديسان – ورجان هم به رغم اينكه مي توانست از اين عريض تر و استانداردتر باشد؛ اما بسيار باريك و خطرناك احداث شده است. ازاین اوضاع صدای مردم نیز در آمده است.
21مهرماه امسال بود که خبری از سوی اداره کل راه و شهر سازی  استان قم با این مضمون  منتشر شد
عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح روستای ورجان آغاز شد
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه  و شهرسازی استان قم از آغاز عملیات ساخت و احداث تقاطع غیر همسطح در میدان روستای ورجان خبر داد.
عباس فراهانی اظهار داشت: با تشکیل شهرستان جدید کهک، توسعه زیرساخت های حوزه حمل و نقل و جاده ای در دستور کار این اداره کل است.
وی افزود: درمحدوده و اطراف این شهرستان به دلیل جذابیت گردشگری و تنوع آب و هوایی، در طول سال شاهد حجم بالای تردد در محور قم- کهک هستیم.
فراهانی گفت: خودروهای عبوری از سه مسیر، ونارچ، لنگرود و پردیسان به شهرکهک دسترسی دارند.
وی با اشاره به این که نقطه مشترک خودروهای عبوری در هر سه مسیر روستای ورجان است اشاره کرد: در طول سال به ویژه در فصل تابستان شاهد حجم بالای تردد در محدوده روستای ورجان هستیم و برای هدایت ترافیک و کاهش تصادفات اقدامات اساسی نیاز است.
فراهانی با بیان این که میدان ورودی ورجان نقطه حادثه خیز  و پر مخاطره است توضیح داد: متاسفانه در طول سال های گذشته شاهد تصادفات زیادی در مسیرهای منتهی به این میدان بوده ایم که با تأمین اعتبار، عملیات اصلاح این میدان در دستور کار قرار گرفته است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم اظهار داشت: احداث تقاطع غیر همسطح در این منطقه، مشکل گره ترافیکی و ترافیک عبوری این نقطه را حل خواهد کرد.
فراهانی در خصوص جزییات احداث این تقاطع توضیح داد: یک دستگاه پل از خروجی ورجان به سمت لنگرود احداث می شود و تمامی خودروهای عبوری که از سمت ورجان به سمت لنگرود و بالعکس قصد عزیمت دارند از روی پل تردد می کنند.
وی افزود: تردد خودروها از پردیسان به ورجان از رمپ کنار تقاطع و از ورجان به پردیسان از زیر پل خواهد بود.
وی با بیان این که عملیات اجرایی احداث این تقاطع از مهرماه سال جاری آغاز شده است، توضیح داد: این پل با طول ۲۵ متر با اعتبار یکصد و سی هزار میلیارد ریال و به مدت نه ماه احداث خواهد شد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان گفت: امیدواریم با احداث این تقاطع بخشی از گره ترافیکی و مخاطرات ورودی روستای ورجان مرتفع شود و از همه رانندگان خودروهای عبوری تقاضا داریم در طول مدت احداث پل نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در آن محدوده همکاری لازم را با این اداره کل داشته باشند.
در حالی این پروژه آغاز شده است که از اولویت های استان نیست. مسیر ورجان به کهک در وهله اول براساس استاندارد نیاز به محور سازی دارد تا ایجاد پل غیر همسطح.
بیش از یک دهه است که جان و مال شهروندان دراین مسیر از بین می رود، اساسا بی توجهی به اولویت ها و عدم مدیریت بودجه باعث شده است که اداره راه و شهرسازی قم به جای انجام کارهای ضروری و محور سازی استاندارد ساخت پل غیر همسطح را در دستور کار قرار دهد.
در این پروژه 13میلیارد تومان هزینه می شود در حالی که نیاز واقعی محور ورجان به کهک تعریض جاده است که باید از دو باند به چهار باند  تبدیل شود تا کشش ترافیک سنگین آخرهفته را داشته باشد، اما گویی هیچوقت قرار نیست کارهای این شهر به سامان باشد. ساخت این پل نه از حجم تصادفات می کاهد ونه ازمشکل ترافیک را برطرف می کند.

پاسخی بگذارید