تاریخ : 1400/09/3 11:32
شناسه : 400560

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اذعان به نقش رژیم صهیونیستی در ترورها و خرابکاری‌های هسته‌ای سال‌های اخیر علیه ایران، به نقل از منابع آگاه نوشت که مقام‌های آمریکایی نسبت به بیهوده بودن این اقدامات خرابکارانه در ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران، به تل آویو هشدار داده‌اند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی دیشب (۳۰ آبان) نوشت: ظرف ۲۰ ماه گذشته مأموران اطلاعاتی اسرائیل یک دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کرده و اقدام به خرابکاری در برخی تاسیسات هسته ای یا نظامی ایران کردند به امید آنکه سانتریفیوژهای تولیدکننده سوخت هسته‌ای را از کار انداخته و توانمندی های هسته ای ایران را کاهش دهند.

با این حال مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و بازرسان بین‌المللی می‌گویند که ایران نه تنها به‌سرعت تأسیسات مذکور را دوباره وارد مدار کرده، بلکه اغلب اوقات دستگاه‌های جدیدتر و سریعتر برای غنی‌سازی اورانیوم را نصب کرده است.

برخی از مقام‌های مطلع از رایزنی‌های پشت پرده خبر داده‌اند که مقام‌های آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود هشدار داده‌اند که حملات مکرر به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است رضایت تاکتیکی به همراه داشته ولی در نهایت نتیجه عکس داشته باشند. مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که قصد دست کشیدن نداشته و هشدارهایی در مورد آنکه این حملات تنها به بازسازی سریع برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کنند را رد کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز نوشت که این یکی از حوزه‌های متعددی است که آمریکا و اسرائیل در مورد فواید استفاده از دیپلماسی به جای قوه قهریه اختلاف نظر دارند.

در ادامه این گزارش با اشاره به تهدیدهای اخیر دولتمردان آمریکایی در مورد پیامدهای شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای آمده است: بسیاری از مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مردد هستند که وضع تحریم‌های جدید علیه مقام‌های ارشد، نیروهای نظامی یا تجارت نفتی ایران، علاوه بر یک هزار و ۵۰۰ فرد و نهاد تحریم شده به وسیله دولت ترامپ، موفقیت‌آمیزتر از فشارهای پیشین برای تغییر مسیر ایران باشد.

به نوشته نیویورک تایمز ، در سازمان امنیت ملی و فرماندهی سایبری آمریکا این اجماع وجود دارد که انجام حملات سایبری‌ای که واشنگتن و تل‌آویو بیش از یک دهه پیش انجام داده و سانتریفیوژهای مرکز غنی‌سازی نطنز را بیش از یک سال از کار انداخت، اکنون بسیار دشوارتر است.

مقام‌های کنونی و پیشین آمریکایی به این نکته اشاره می‌کنند که ایران از آن زمان تاکنون توان دفاع خود را به مراتب ارتقاء داده و نیروهای سایبری خود را تشکیل داده است.

پاسخی بگذارید