بنیانگذار شرکت سازنده واکسن فایزر-بیون تک
تاریخ : 1400/09/3 11:44
شناسه : 400564


تهران- ایرنا- «اوگور شاهین» بنیانگذار شرکت بیون‌تک (شریک شرکت فایزر در آمریکا) بر این باور است که تاثیر واکسن کرونا ساخت این شرکت پس از گذشت چهار ماه کاهش می یابد و بنابراین تزریق دز سوم این واکسن ضروری است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از دویچه وله، گزارش‌هایی منتشر شده که حکایت از ابتلای مجدد افراد به ویروس کرونا به‌رغم دریافت دو نوبت واکسن فایزر دارند. «اوگور شاهین» موسس شرکت بیون‌تک (شریک شرکت فایزر در آمریکا) با استناد به مطالعات صورت گرفته و با استفاده از تجربه واکسیناسیون در کشورهای مختلف درباره ابتلای مجدد به ویروس کرونا توضیحاتی داده است.

شاهین در گفتگو با هفته‌نامه "بیلد ام زونتاگ" گفت: تاثیر واکسن بیون‌تک پس از گذشت چهار ماه کاهش می‌یابد. کاهش تاثیر این واکسن در مقابله با ویروس کرونا و به‌ویژه با سویه‌های جدید آن از ماه ششم محسوس‌تر می‌گردد.

بنیان‌گذار بیون‌تک در عین حال تاکید کرده است که به‌رغم این موضوع، دریافت دو نوبت واکسن بیون‌تک مانع از ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹ می‌گردد. به باور او حتی پس از گذشت ۹ ماه نیز، احتمال ابتلا به گونه شدید بیماری کووید-۱۹ برای کسانی که واکسینه شده‌اند، بسیار نازل است.

شاهین تاکید کرده است که انتشار گزارش‌هایی درباره ابتلای افراد به‌رغم واکسیناسیون عملا از انگیزه عمومی برای واکسینه شدن می‌کاهد.

او با اشاره به تجربه و اطلاعات آماری کشورهای آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی افزود: پس از شش ماه تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای مقابله با شیوع بیماری الزامی است.

شاهین در مصاحبه خود بار دیگر به وضعیت جسمانی کسانی که به‌رغم دریافت واکسن کرونا مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شده‌اند، اشاره کرده و تصریح کرد: ابتلای این افراد به علت آسیب‌پذیر بودن سامانه دفاعی بدن آن‌ها است.

به باور او چاقی و یا بیماری‌هایی که باعث تضعیف قوای ایمنی بدن می‌شوند، عملا احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهند. برخی از داروها نیز می‌توانند در کاهش توان سیستم ایمنی بدن در برابر سویه‌های این ویروس موثر واقع شوند.

او از این رو، بر اهمیت دریافت نوبت سوم واکسن بیون‌تک تاکید کرد و گفت: چنین اقدامی نه تنها می‌تواند از احتمال ابتلای افراد به این بیماری بکاهد، بلکه حتی قادر است تا مانع از زنجیره ابتلای گسترده به این ویروس گشته و ایجاد خیزهای جدید این همه گیری را مهار کند.

شاهین زمستان پیش‌رو را "زمستانی سخت" خوانده و معتقد است که با گسترش تزریق نوبت سوم این واکسن می‌توان آسان تر از فصل سرد سال عبور کرد.

موسس بیون‌تک در عین حال گفته است که پس از مهار این بیماری، تزریق سالانه واکسن بیون‌تک نیز همچون واکسن آنفلوانزا می‌تواند در مانع شدن از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ موثر واقع شود.

شاهین در عین حال تاکید کرده که در صورت محدود بودن دسترسی به واکسن بیون‌تک بدیهی است که باید برای افراد مسن‌تر و کسانی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیرتری دارند، ارجحیت قائل شد.

پاسخی بگذارید