در نشست با جمعی از نویسندگان؛
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1400/09/3 11:06
شناسه : 400571

رییس مجلس شورای اسلامی انقلابی‌گری را در عدل، عقل و حفظ حرمت انسان‌ها عنوان کرد و گفت: به رغم اینکه در دوران دفاع مقدس رزمندگان عناصر اصلی بودند، امروز در جنگ اقتصادی، مردم را که تکیه‌گاه اصلی کشور هستند با دسته بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خانه‌ملت، «محمدباقر قالیباف» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در نشست صمیمی با جمعی از نویسندگان  اظهار کرد: در حوزه هنر، کتاب، کتابخوانی، موسیقی، سینما و غیره مصرف کننده بوده و تولیدکننده نیستم اما به عنوان یک خدمتگزار از جنبه مدیریتی به موضوع فرهنگ نگاه می‌کنم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به چالش‌ها و راهکارها پاسخ داد، گفت: آینده نگری، تحلیل محتوایی و روندی و آسیب شناسی باید به گونه‌ای باشد که در نهایت راهکار و نقشه راه داشته باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، تاکید کرد: مبنای این انقلاب مردم بودند که به آن عینیت بخشیدند. معجزه امام(ره) این بود که دین را از کنج حجره‌ها به وسط جامعه آورد آن هم در زمانی که همه تحلیل‌ها این بود که امکان آن وجود ندارد؛ اما قدرت فرهنگ نشان داد که دین این ظرفیت را دارد و شعار هم نیست. در بخش دفاع مقدس نیز حتی به لحاظ مادی پیروز شده و نشان دادیم به همه خواسته‌هایی که خیلی‌ها در سال‌های پس از قطعنامه ادعا کردند به آن نرسیده‌ایم، هم رسیده ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در جنگ جز با اتکا به فرهنگ و باورهای خود، مقابل دشمن نجنگیدیم، گفت: یکی از تحلیلگران شبکه بی بی سی می‌گفت «وقتی به یک طرف جبهه نگاه می‌کردیم تجهیزات و نیروی نظامی وجود داشت اما طرف دیگر، حتی حداقل امکانات و نیروهای انسانی را نیز نداشتند با این حال جبهه ایران پیروز بود. وقتی کشته‌های ایران به شهرهای خود باز می‌گردند دوباره افراد دیگر از همان شهرها به جبهه می‌آیند و از مرگ نمی‌ترسند در حالی که طرف مقابل از مرگ می‌ترسید.»

وی با بیان اینکه جنگ ما نیاز به گزافه گویی ندارد و یک واقعیت است، عنوان کرد: با چشم خود دیدم یک نوجوان ۱۷ ساله تخریب چی در معبر افتاده و پایش قطع شده است و یک خرج آر پی چی هم پشت او بود که آتش گرفته بود و بالای هزار درجه هم حرارت داشت و پشت او را سوزانده بود. اما وقتی خواستیم او را از معبر درآوریم می‌گفت به من دست نزنید فقط مراقب باشید این بخش از محور پاکسازی نشده، رزمندگان روی مین نروند. آیا آموزش و نظامی‌گری اینها را به او یاد داده است؟ آیا این به جز فرهنگ محرم و عاشورا است؟ آیا این به جز سنت های الهی است؟

بسیج در میدان دفاع مقدس معنا گرفت

وی با بیان این که بسیج در میدان دفاع مقدس متبلور شد، افزود: فرهنگی که در دفاع مقدس نهفته بود در حوزه آموزش نیز تبلور یافت. یک افسر توپخانه برای اینکه وارد جنگ شده و یک توپ رها کند باید ۴ سال آموزش ببیند اما یک شهروند عادی بدون هیچ سابقه جبهه، ۴ هفته آموزش می‌بیند و در این زمان به اندازه ۴ سال آموزش و مهارت می بیند و حداکثر ۳ ماه بعد تبدیل به یک فرد موثر برای حضور در جنگ می شود و این همان فرهنگی است که گذشت، مدیریت و فرماندهی را آموزش می دهد.

قالیباف با بیان اینکه قدرت ما باورهای مردم است که اگر دل به جمهوری اسلامی ندهند، هرچه موشک داشته باشیم فایده ای ندارد، در تبیین چرایی این وضعیت گفت: تصور می‌کنم علت این وضعیت این است که همه کارهایی که مبتنی بر سنت های الهی بود کنار گذاشتیم. تا دوران دفاع مقدس مسیر را به درستی آمدیم اما بعد از آن در حوزه نظامی نیز هنوز می گوییم سه برابر دشمن باید آفند داشته باشیم اما مگر زمان حصر آبادان که بنی صدر را که نه خودش را و نه مردم را باور داشت، حذف کردیم چه تحولی در حوزه نظامی رخ که حصر آبادان شکست، طریق القدس را انجام دادیم و بعد از آزادسازی خرمشهر شد؟

وی با تاکید بر این که در آن برهه تغییر نگاه و اتکا به سنت های الهی و مردم باعث تحول در جبهه شد گفت: همه این اتفاقات پشت سر هم انجام گرفت لذا امروز باید این فرهنگ را که منجر به پیروزی می شد را حتی در سپاه تدریس کنیم.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان تاکید کرد: مردم تکیه گاه کشور هستند درحالی که ما آنها را با دسته بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانی که از انقلابی گری حرف می‌زنیم اگر در متن آن عدل و عقل نباشد و انسان‌ها حرمت نداشته باشند و اگر ما به عنوان مدیری سیاسی، حرف و دعواهای سیاسی و باورهای مختلف مردم را نپذیریم و نگاه عدل و عقل بر تصمیمات ما نباشد و جامعه آن را نبیند، در موضوعات ملی که در سرنوشت همه ما تأثیر دارد به سمت بی هویتی می رود و فرهنگ برای آن بی ارزش می شود.

مشکل اقتصاد امروز، مشکل فرهنگی است

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز با مشکل فرهنگ اقتصادی مواجه هستیم، یادآور شد: در دفاع مقدس عنصر انسان و رزمندگان تنها موضوع مهم در جنگ بود اما آیا امروز شهروندان و مردم در تصمیمات مهم هستند و یا صرفا برای خالی نبودن عریضه به آنها نگاه می شود؟

 وی اضافه کرد: به عنوان یک مدیر می گویم برای اصلاح شرایط، به ۲ موضوع نیاز داریم که یکی از آنها فناوری است؛ فناوری تحولی را ایجاد کرده که هر مدیری باید درک دقیق و درستی از این بستر داشته باشد و تحولات عظیمی ایجاد کند و سامانه های ۱۱۰ پلیس و ۱۳۷ شهرداری یک نمونه آن است؛ فناوری سبک زندگی دیگری است که حتی فرهنگ را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

رییس قوه مقننه افزود: موضوع دیگری که مدیریت در ابعاد دفاعی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست که هر کدام از استراتژی‌های حکمرانی است به آن احتیاج دارد، فرهنگ است. من معتقدم کار فرهنگی کار درازمدت نیست بلکه هم به لحظه جواب می دهد و هم تمدن سازی می کند، هرچقدر زحمت بکشید تا همان شب نتیجه آن را می بینید.

وی اضافه کرد: زمانی که به نیروی انتظامی رفتم در جلسات اول با فرماندهان در ماه نخست کاری از من پرسیدند برنامه شما برای نیروی انتظامی چیست؟ در آن جلسه گفتم که همه ما مدرسه رفته ایم و می‌دانیم که از دانش آموز می پرسیدند پدرت چه کاره است؛ من کاری می کنم که وقتی فرزند شما در مقطع ابتدایی در کلاس حاضر شد و معلم درباره شغل پدرش از او پرسید، پسر و دختر شما اضطراب نگیرد، لحظه شماری کند تا نوبتش شود و با افتخار بگوید پدر من پلیس است.

قالیباف اضافه کرد: دو ماه بعد از آن جلسه، در دانشگاه با جامعه شناسان صحبت کردم که پرسیدند در نیروی انتظامی قصد داری چه کنی که من گفتم قصد دارم رویکرد امنیت تهدیدمحور را به رویکرد «امنیت جامعه محور» تغییر دهم و از آن ها کمک خواستم؛ آیا این  جز فرهنگ است؟

مشکلات ما نبود پول و امکانات نیست؛ ضعف مدیریت است

رییس مجلس با بیان اینکه امروز در اقتصاد در هر ۲۴ ساعت، ۵.۵ میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می کنیم، اظهار داشت: کدام کشور دنیا نسبت به جمعیت خود این میزان انرژی مصرف می کند؟ نمی‌توان به آن اسراف هم گفت چرا که اسراف تنها دو تا سه برابر است اما ما چه میزان اضافه مصرف می کنیم! با احتساب قیمت هر بشکه نفت، حدودا سالی ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است.

وی ادامه داد: اگر فقط به فرهنگ مصرف که اسراف را در اسلام حرام دانسته، توجه کنیم مشکلات حل می شود چرا که فرهنگ معنا و شاخصه دارد از این رو بدون شک می توانیم نصف این میزان مصرف را صرفه جویی کنیم. برای داشتن یک اقتصاد باثبات صرفا از طریق این یک قلم با ۷۰ میلیارد دلار می توان تثبیت پیدا کرد.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه باید این فرهنگ را داشته باشیم که برای مردم احترام قائل شده و آنها را عزیز بشماریم، عنوان کرد: مشکل ما پول و امکانات نیست؛ ضعف مدیریت یک مشکل مهم است.

رییس قوه مقننه ادامه داد:  زمانی که فرمانده ناجا بودم که گفتم آلودگی و ترافیک تهران قابل حل است که به من گفتند همه طرح هایت را کنار بگذار، در یکی از بخش‌ها به بستن کمربند ایمنی تأکید کرده‌ای اگر توانستی این موضوع را در فرصت ۶ ماهه اجرا کنی ما بقیه را می پذیریم و کمک می کنیم تا حل شود. من گفتم ۶ ماه وقت نمی‌خواهم شما ۲ ماه وقت بدهید و دستگاه نظارتی بگذارید تا ببیند اگر بالای ۷۰ درصد مردم کمربند بستند قبول کنید که سایر کارها را نیز انجام دهیم.

 وی ادامه داد: در آن برهه بیش از ۸۰ درصد مردم ایران ظرف مدت ۴۵ روز با کار فرهنگی نظیر تولید فیلم، شعر، پلیس کودک، لباس و غیره این اقدام را جدی گرفتند.

رییس مجلس در این زمینه به خاطره ای اشاره کرد: همان روزها بود که در محدود میدان ولیعصر(عج) بودم یک وانت نیسان دیدم که سپر و چراغ و ... نداشت و شن حمل می کرد و برای اینکه شن ها نریزد، چند کیسه سیمان پشت آن بسته بود. آن خودرو حتی در نداشت! و شیشه های جلوی آن نیز شکسته بود و تنها ۴ چرخ بود که راه می رفت و درحالی که حتی کمربند ایمنی هم نداشت اما دو سر یک پارچه را به گونه ای بسته بود که جای کمربند ایمنی عمل می کرد.

قالیباف اضافه کرد: این یک فرهنگ است ، اما اینکه ماشین او کمربند ایمنی ندارد و آن مشکلات را داشت ضعف من مدیر است که باید ماشین او را عوض کنم اما نمی کنم و به این مسائل اهمیت نمی دهیم.

وی ادامه داد: این نوع نگاه به مردم و مشکلات شان، همان حرفی است که زمانی درباره ۴ درصد و ۹۶ درصد گفتم؛ حقوق او را نمی دهم، از او حمایت نمی کنم و سروقت ماشین او را عوض نمی کنم که این را نباید به حساب آن پیرمرد گذاشت؛ با این حال او با همان پارچه به فرهنگ آن زمان لبیک گفت.

رییس مجلس اضافه کرد: ما به دین و کشور مدیون هستیم و هرکاری می کنیم و همه ناکارآمدی ها به پای دین نوشته می شود؛ اما معتقدم در حوزه فرهنگ با کمترین هزینه‌های مالی می توانیم به بزرگ ترین منافع دست پیدا کنیم.

بودجه فرهنگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، افزایش ۲.۵ برابری داشته است

رییس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه همواره بر حوزه فرهنگ تأکید داشته ام، عنوان کرد: حداقل از نظر کمّی بودجه فرهنگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، ۲.۵ برابر افزایش داشته اما چون نقشه راه نداشته و در به کارگیری و استفاده از فرهنگ ناشیانه عمل می‌کنیم به نتیجه نمی رسیم و نیازمند کارِ گروهی و هماهنگی هستیم. همکاری سه قوه لازم است اما کافی نیست و زمانی که به هم افزایی تبدیل شد و مردم به آسایش رسیدند این همکاری و همدلی اثربخش است.

وی با بیان اینکه در حوزه کارکردی، رفتاری و مدیریتی مشکل داریم که می‌توان آن را حل کرد، بیان داشت: شما به عنوان فرماندهان جنگ فرهنگی و رسانه ای به ما راهکار و پیشنهاد ارائه کنید و ما در جلسه سران قوا که در کنار اقتصاد، موضوع فرهنگ را نیز مهم می‌دانیم، آن را مطرح می کنیم و می دانیم جنگ رسانه ای سخت تر از جنگ اقتصادی است. جنگ اصلی فرهنگ ما را مورد هدف قرار داده و شما فرماندهان آن هستید. چرا که راه حل مشکلات اقتصاد ما نیز فرهنگ است.

قالیباف گفت: در زمان تصدی شهرداری تهران نیز آثار تفکر اجتماعی و مردم محوری را دیده اید. تخصص من تولید محتوا در این عرصه نیست اما هر کار فرهنگی به خصوص در حوزه کالبدی و ساخت و ساز بوده، کم نگذاشته ام. بیش از ۳۵۰ کتابخانه در این شهر ساخته شد و کتابخانه های تمام مدارس را تجهیز کردم و در کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی  کتابخانه کلاسی ایجاد کردیم چون می دانستم هرچه در این حوزه سرمایه گذاری کنیم بعدا نتیجه را خواهیم دید.

رییس قوه مقننه ادامه داد: همچنین باغ کتاب در کنار سایر سازه های عمرانی یکی از افتخارات این شهر است. اساس رویکرد ما محله محوری و توسعه اجتماعی بود و امروز نیز که در مجلس خدمت می کنیم صدای مردم هستیم و آمده ایم که برای مردم کار کنیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نیز اولویت مجلس را اقتصاد و فرهنگ عنوان کردند. ما نیز به مردمی سازی معتقدیم و شما که اصحاب فرهنگ هستید باید بگویید چه کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال نویسنده ای درباره نگارش کتاب عنوان کرد: فرصت کتاب نوشتن در این حوزه ها را نداشته ام و چند جلد کتابی که دارم در حوزه تخصصی ام است اما هر کجا کار کردم مدیریت دانش کردم و همه تجربیات بنده ثبت و ضبط شده است و به خصوص از نیروی هوایی به بعد در حوزه کادرسازی هم تأکید داشتم.

قالیباف در پاسخ به سوال نویسنده دیگری درباره ارتباط با مجلس، عنوان کرد: شما باید با مجلس ارتباط برقرار کنید وقتی از هوشمندسازی می‌گوییم یعنی شرایطی فراهم باشد که هر زمان بتوانید وارد سایت مجلس شوید و جلسات کمیسیون‌ها به صورت آنلاین در دسترس باشد و مردم بتوانند نظر بدهند. کمیسیون فرهنگی هم  باید از شما دعوت کند تا نظرات شما را بشنود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با باور و قلم خود برای حوزه فرهنگ به صورت کامل مایه گذاشتند اما وقتی پایین تر می آییم روش‌ها و کارها ضعیف می شود. ایشان با همین تقریظ نوشتن‌ها کمک مادی و معنوی می کنند و می گویند به هر طریقی می‌توانید کاری انجام دهید. اگر سرباز ایشان هستیم، مشی ایشان را دنبال کنیم. در حوزه فرهنگ چه کسی از ایشان کارشناس‌تر است؟

وی با بیان اینکه پیش قراولان فرهنگ شما نویسندگان هستید گفت: ما نیز همراه شما هستیم و معتقدیم فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند اقتصاد را نیز مدیریت کند به شرط اینکه خداباوری، خودباوری و مردم باوری داشته باشیم.

پاسخی بگذارید