گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/09/3 11:16
شناسه : 400574

بازدید رییس جمهوری از معادن زغال‌سنگ ناحیه پروده طبس در سومین سفر استانی به مقصد خراسان جنوبی پنج مصوبه داشت که اصلاح دستمزد کارگران این معادن در لیست ارسالی به تامین اجتماعی از جمله این مصوبات است.

رییس جمهوری صبح جمعه نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی آمد و در آغاز سفری که روزهای قبل اعلام نشده بود، وارد شهرستان طبس شد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی پس از دیدار با مردم در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) با بالگرد به معادن زغال‌سنگ در ناحیه پروده طبس رفت؛ جایی که با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و آخرین ذخیره زمین‌شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کک‌شو ایران است.

بازدید از چند کارگاه استخراج زغال‌سنگ در طبس یکی از برنامه‌های سومین سفر استانی رییس جمهوری بود که سبب شد مسائل و مشکلات معدنکاران از نزدیک مشاهده و بررسی شود.

رییس دولت سیزدهم در این بازدید هوایی و زمینی که وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، وضعیت معادن زغال‌سنگ را از نزدیک بررسی کرد و سپس چهره به چهره با کارگران و معدنچیان به گفت و گو پرداخت.

یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران در دیدار بی‌واسطه با رییس جمهوری وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌های آنان در محل معادن بود و آیت الله رییسی برای رسیدگی به این وضعیت ۲۰ روز مهلت تعیین کرد.

عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ طبس در پی بازدید رییس جمهوری و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن، اوایل مهر امسال پایان یافت و این وعده محقق شد.

اما سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی و بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت و گوی مستقیم با کارگران این مجموعه، در پی آن بازدید معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام، دارای پنج مصوبه شامل ۲ مصوبه مربوط به تامین اجتماعی، ۲ مصوبه مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک مصوبه در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده است.

براساس اعلام مرکز آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حال حاضر ۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن و استخراج اسمی ۲۲ میلیون تن در این استان وجود دارد که ۱۳ هزار نفر در این معادن مشغول به‌کار هستند.

خراسان جنوبی رتبه چهارم اشتغال و معادن فعال کشور را به خود اختصاص داده است و با وجود ارزش‌ افزوده‌‎ای که این کارگران برای معادن خصوصی و دولتی کشور فراهم می‌‎کنند اما بسیاری از آنان هنوز با چالش‌ دستمزد، بیمه و مشکلات معیشتی مواجه‌اند.

رییس جمهوری نیز شهریور امسال در پاسخ به مطالبات کارگران معدن زغال‌سنگ طبس تاکید کرد: نظام پیمانکاری باید کاملا متحول و به هیچ عنوان نباید حقوق کارگران ضایع شود.

وی گفت: کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.

تحقق وعده رییس جمهوری؛ اصلاح دستمزد معدنکاران طبس

آیت الله رییسی افزود: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

رییس جمهوری گفت: معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند، نیاز کشور کاملا برطرف می‌شود و نیازی به واردات نداریم و اینجا کاملا این استعداد را دارد.

وی تحقق این موضوع را منوط به ۲ شرط اساسی دانست و اظهار داشت: اول اینکه زیرساخت‌ها باید تکمیل شود و معتقدم کارگران عزیز که اینجا کار می‌کنند باید حقوقشان کاملا پرداخت شود و حقی از آنان ضایع نشود.

پایین بودن دستمزد و مشکلات بیمه‌ای از جمله مشکلات مطرح شده از سوی کارگران معادن زغال‌سنگ در بازدید رییس جمهوری بود و پیگیری این موارد طی ماه‌های اخیر در دستور کار دستگاه‌های متولی بوده است.

اصلاح دستمزد معدنکاران طبس در لیست ارسالی به بیمه

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی در این باره گفت: بازدید رییس جمهوری از معادن زغال‌سنگ پروده طبس، ۲ مصوبه اصلاح دستمزدهای کارگران و چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت زیان‌آور داشت که با پیگیری‌های انجام شده دستمزدهای واقعی کارگران در لیست‌های ارسالی به تامین اجتماعی محاسبه و لحاظ شد و تفاوت سنوات قبل نیز در حال دریافت است.

علیرضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حقوق کارگران شرکت الماس مته زیر مجموعه معادن پروده طبس، معادل آنچه دریافت می‌کردند در لیست بیمه تامین اجتماعی درج نمی‌شد که مقرر شد پیمانکار حقوق و دستمزد واقعی کارگران را لحاظ کند و این مهم نیز محقق شد و لیست‌ها اصلاح و حقوق جدید جایگزین شد.

وی تعداد کارگران مشمول اصلاح بیمه تامین اجتماعی این شرکت را ۶۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: کارفرمایان استان باید دستمزد واقعی کارگران زیر مجموعه را در بیمه تامین اجتماعی لحاظ کنند در غیر این صورت بدهی زیادی به این سازمان خواهند داشت که آنها را دچار مشکل می‌کند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: کارفرما نسبت به کارگری که استخدام می‌کند، تعهداتی را پذیرفته که باید به آن عمل کند در غیر این صورت حق و حقوق کارگر پایمال و ضایع می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان استان لیستی که به تامین اجتماعی ارسال می‌کنند حقوق واقعی کارگر نیست که برای اصلاح این لیست‌ها در حال پیگیری هستیم.

محمدی با اشاره به پیشنهاد مشاغل سخت و زیان‌آور برای معدنکاران این مجموعه گفت: نامه‌ای در این زمینه به دست ما رسیده است و منتظر هستیم نسخه سیستم اصلاح شود تا ماهیانه بتوانیم چهار درصد را لحاظ کنیم.

وی با اشاره به چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور هم اعلام کرد: براساس رأی دیوان عدالت اداری، دریافت ماهیانه این حق بیمه متوقف شده و تحقق شرایط اجرای مجدد آن منوط به صدور مجوز و ابطال رأی دیوان است.

تحقق وعده رییس جمهوری؛ اصلاح دستمزد معدنکاران طبس

نوسازی محل اسکان و تامین رفاه کارگران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: سفر رییس جمهوری و بازدید آیت الله رییسی از معادن پروده طبس در شهریور امسال و در پی آن بازدید و بررسی معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام از نزدیک، دارای ۲ مصوبه در حوزه کار و رفاه اجتماعی بوده است.

غلامرضا اشرفی افزود: یکی از این مصوبات طرح مابه‌التفاوت طبقه‌بندی مشاغل بود که پیمانکار باید از شرکت مادر تبعیت کند و این موضوع اجرایی و مغایرت‌ها بررسی و منجر به اصلاحیه برخی از احکام کارگران شد.

وی اظهار داشت: در این راستا کارگران گروه شغلی حوزه برق از هفت به هشت، گروه شغلی تحت عنوان بازرس ایمنی و کنترل از هشت به ۱۰ و کارگران حوزه مکانیک از هفت به هشت در احکام کارگران اصلاح شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: برای سایر کارگران معادن طبس یک گروه کاری با مسئولیت فرمانداری ویژه طبس و با حضور نمایندگان اداره تعاون، تامین اجتماعی، شبکه بهداشت و سازمان صمت تشکیل شده که از معادن زغال‌سنگ منطقه بازدید انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳ هزار کارگر در معادن استان یادآور شد: از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر در معادن زغال‌سنگ پروده طبس مشغول به کار هستند که به مرور وضعیت کارگران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اشرفی گفت: بهسازی، مرمت و تعمیر برخی از واحدهای مجموعه معادن زغال‌سنگ پروده طبس به لحاظ مسائل رفاهی و بهداشتی کارگران نیز از دیگر مصوبات بوده که انجام شده است.

وی با اشاره به انجام عملیات نوسازی محل اسکان و تامین رفاه کارگران عنوان کرد: در این زمینه یکسری کمپ‌ها که استاندارد لازم را نداشت تخریب و سیستم روشنایی، رنگ‌آمیزی محیط، تامین تخت و تشک و سایر اقدامات لازم انجام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: یک مصوبه مبنی بر احداث پایگاه امداد و نجات معادن مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است که با توجه به وضعیت کار در معادن باید برای تکمیل و راه‌اندازی آن پیگیری و اقدام ویژه انجام شود.

وی گفت: تاکنون اقدامات خیلی خوبی در این مجموعه انجام شده و بازدیدهای میدانی و بررسی مصوبات حاکی از این است که مصوبات سفر رییس جمهوری به نتیجه لازم رسیده است.

اشرفی در زمینه شائبه اخراج کارگرانی که در بازدید رییس جمهوری از وضعیت موجود انتقاد کرده بودند، گفت: تاکید کرده‌ایم در هر مجموعه‌ای اگر نیروی کار انتقاد، پیشنهاد یا توصیه‌ای داشت نباید اخراج یا تعدیل شود که بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شده و این موضوع درباره کارگران معدن در طبس صحت ندارد.

پیگیری احداث پایگاه امداد و نجات طبس

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس هم گفت: احداث پایگاه امداد و نجات معادن طبس یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری است که پیگیری‌ها برای احداث این پایگاه بزرگ از طریق ایمیدرو در حال انجام است.

محمود زارع‌نیا افزود: قرار است ضمن تامین منابع لازم، مشاور و پیمانکار اجرای کار مشخص شود.

همچنین نمایندگان کارگری شرکت الماس مته شمال ضمن تقدیر از حضور رییس جمهوری و همراهان و تشکر از اقدامات صورت گرفته توسط پیمانکار، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس و ادارات و نهادهای مربوطه برای رفع مشکلات کارگری در حوزه‌های رفاهی، معیشتی، بیمه و طرح طبقه‌بندی مشاغل، از مجموعه اقدامات انجام شده تاکنون ابراز رضایت کردند.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس که شهریور امسال درباره ظرفیت‌های این مجموعه به رییس جمهوری توضیح می‌داد، گفت: براساس اعلام شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در همان ساعات اولیه، کمیته بررسی و حل موارد اعلام شده در تاصیکو و شرکت زغال‌سنگ تشکیل شد.

رمضان کریتی‌ثانی افزود: با برگزاری جلسات هماهنگی در شرکت زغال‌سنگ، برنامه اقدام پیمانکار نهایی شد و عملیات اجرایی به منظور رفع نواقص رفاهی و معیشتی کمپینگ همچنین پیگیری‌ها برای مسائل مربوط به طرح طبقه‌بندی و حق بیمه پرداختی نیروهای شرکت الماس مته شمال بلافاصله از روز بعد از بازدید رییس جمهوری آغاز شد.

تحقق وعده رییس جمهوری؛ اصلاح دستمزد معدنکاران طبس

وی بیان کرد: خوشبختانه همانگونه که در بازدید مسوولان و تیم‌های خبری مشخص شد، اقدامات میدانی پیمانکار بیش از ۹۵ درصد محقق شده و مسائل بیمه و طرح طبقه‌بندی نیز با همکاری و هماهنگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی، مورد اقدام قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس بازدید رییس جمهوری و همراهان از مجموعه معادن زغال‌سنگ طبس را نشان دهنده اهمیت و تاثیر این ماده معدنی دانست و گفت: شرکت زغال‌سنگ پروده طبس وابسته به شرکت سرمایه‎‌گذاری صدر تامین زیر پوشش شرکت سرمایه­‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به تنهایی ۳۵ تا ۴۰ درصد تولید سالیانه زغال‌سنگ کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: این مجموعه همزمان با معدنکاری مکانیزه، از روش‌های نیمه‌مکانیزه و سنتی نیز برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کند.

کریتی‌ثانی گفت: این شرکت علاوه بر اینکه بزرگترین تولیدکننده زغال‌سنگ کشور است، با حمایت‌های شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و سیاست‌های اعلامی از فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز ایمنی نیز برای صیانت از سلامت نیروی انسانی و تجهیزات بهره می‌برد که همین موضوع یکی از دلایل تمایل معدنچیان زغالی برای کار در این مجموعه است.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور در پهنه طبس، در صورت سرمایه‌گذاری مناسب، امکان تامین بخش عمده نیاز کشور از تولید داخلی وجود خواهد داشت تا با توجه به تاکید رییس جمهوری، حرکت به سمت خودکفایی صورت گیرد.

رضایت کارگران از اقدامات انجام شده

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه طبس هم گفت: این شهرستان جمعیت کارگری بزرگی دارد و مسائل مرتبط با این حوزه به‌طور مرتب از طریق فرمانداری و ادارات مرتبط پیگیری می‌شود.

صفوی افزود: خوشبختانه چالش‌های حوزه کارگری شهرستان طبس بسیار محدود است و موضوع مشکلات کارگری شرکت الماس مته شمال که در سفر رییس جمهوری و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعکس شد، از طریق کارگروه تشکیل شده در فرمانداری و با حضور ادارات مسئول پیگیری شد و با مجموعه اقدامات انجام شده، رضایت نسبی عموم کارگران شرکت مذکور حاصل شده است.

وی گفت: صحبت رییس جمهوری فراگیر بود و لزوم توجه به حقوق کارگر در تمامی مشاغل کشور را در بر می‌گیرد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۳ شهریور امسال در پی سفر رییس جمهوری به شهرستان طبس و دستور ویژه آیت الله رئیسی برای رسیدگی به وضعیت رفاهی و معیشتی کارگران معدن، به این شهرستان رفت تا روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام را از نزدیک بررسی کند.

«حاتم شاکرمی» از محل خوابگاه‌های کارگران برخی از معادن طبس که به صورت پیمانکاری برای شرکت‌های بزرگ‌تر فعالیت می‌کنند بازدید کرد از جمله شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شرکت زغال‌سنگ پروده همچنین شرکت معدن جو طبس؛ همزمان مقادیری تجهیزات رفاهی از قبیل تشک نیز تحویل خوابگاه‌های معدنچیان این شرکت‌ها شد.

پیرو این بازدیدها و اقدامات، استاندار خراسان جنوبی یازدهم مهر امسال گفت: یکی از اتفاقاتی که در بازدید رییس جمهوری رقم خورد، طرح مطالبات کارگران در زمینه امکانات رفاهی، معیشتی و دستمزد بود که رفع آنها با تعیین بازه زمانی مورد تاکید آیت الله رئیسی واقع شد.

حمید ملانوری افزود: بلافاصله بعد از آن سفر، رفع مشکلات فضای استقرار کارگران و حوزه معیشتی آنها در دستور کار قرار گرفت و طی همین بازه زمانی کوتاه، مکان استقرار کارگران در بهسازی شد.

وی بیان کرد: یکی از مصوباتی که در استان رقم خورده اما برای کل کشور منشأ اثر است، اصلاح نظام پیمانکاری است و طبق دستور رییس جمهوری مقرر شد نظام پیمانکاری کشور به نفع کارگران اصلاح شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سفر نوزدهم شهریور ماه رییس جمهوری به خراسان جنوبی، یکصد مصوبه برای این استان به همراه داشت که همه آنها در حال پیگیری است و اجرای کامل این مصوبات، تحولات بزرگی را در پی خواهد داشت.

طبس بزرگترین و مهمترین شهرستان معدنی خراسان جنوبی است که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کُک‌شو ایران در این منطقه است.

حوضه زغالدار طبس با وسعتی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان است.

پاسخی بگذارید