معاون اقتصادی رییس جمهوری:
تاریخ : 1400/09/4 14:21
شناسه : 400583

معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه زنجیره تولید ثروت و درآمد و معیشت مردم پیش از آن که از خارج در محاصره باشد، با تحریم‌های داخلی و اقتصادی مواجه است، گفت: دنبال این هستیم که این گره ها برداشته شود و درآمد، اشتغال مردم و تجارت بیشتر شود.

محسن رضایی روز پنجشنبه درجریان بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری، تولید و تجارت با مشکل مواجه هستیم، بیان داشت: اگر بخواهیم این مشکلات را برطرف کنیم فقط در تهران نیست بلکه باید مسوولان شهر به شهر و استان به استان حرکت کنند و آن چیزی را که بر زمین باقی مانده و مردم، تجار و کارآفرینان با آن مشکل دارند، این موانع و سدهای داخلی و تحریم های داخلی را برداریم.

سیاست دولت حمل یکسره کالاست
معاون اقتصادی رییس جمهوری یادآور شد: سیاست ما در دولت سیزدم این است که حمل کالا را یکسره کرده و کالا مستقیم تخلیه و بر روی وسیله حمل کننده قرار گیرد و به مقصد ارسال شود؛ بنابراین بایستی متناسب سازی بین تجهیزات،زیرساخت ها و حمل و نقل و انبارها صورت گیرد.
رضایی بیان کرد: بسیاری از کانتینرهایی که معطل هستند، اجاره ای بوده و باید به کشورهای خارجی دلار بپردازیم، این اتفاق نباید رخ دهد.
وی درباره ضرورت حمل یکسره بار در بندر ادامه داد: تجهیزات و الزام‌های فنی بایستی به گونه‌ای طراحی شود که این کار انجام گیرد، اگر وسیله حمل کننده ریل است باید متناسب سازی لازم در این راستا انجام شود.
معاون اقتصادی رییس جمهوری اظهارداشت: مشکل‌هایی از جمله در خصوص اموال تملیکی در بندر شهید رجایی وجود دارد و تلاش داریم مشکل حدود ۹ هزار کانتینر با ۱۰۰ هزار تن کالا را برطرف کنیم.
وی افزود: این بدان منظور است که با رفع این مشکل به هر خانوار ایرانی پنج کیلوگرم کالا می‌رسد، اما این کالاها در بندر انباشت شده و بلاتکلیف مانده اند.
رضایی خاطرنشان کرد: کشور با مسایل فراوانی مانند این مورد روبه ‌رو است که باید تک تک آن ها را  بررسی و مشکل‌ها را حل کرد.
وی با تاکید بر این که ارتباط بین ارگان‌های دولتی باید به گونه‌ای باشد که کالا یکسره به سمت مقصد حمل شود تا روزها، هفته ها و ماه‌ها در اینجا انبار نشود،  افزود: بابت هر روز توقف کالاها در بندرشهید رجایی یک دلار به قیمت آن ها افزوده می‌شود که این در افزایش تورم اثرگذار است، بنابراین هرچه حمل کالاها روان‌تر شود، تورم هم پایین‌تر می‌آید
رضایی ادامه داد: وظیفه ما این است که در این سفرها بیاییم و در عمل با دست کارشناسان خوب و  جوانان عزیزی که در کشور هستند گره ها را بازکنیم و زندگی مردم بهتر شود.

بندر شهید رجایی نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد
معاون اقتصادی رییس جمهوری نقش بندرشهید رجایی در اقتصاد کشور را مهم و کلیدی دانست و ابرازداشت: این بندر یکی از کانون‌های اصلی ورود و خروج کالا در کشور است که ۸۱ درصد کالاهای کانتینری از این مسیر وارد یا خارج می‌شود.
وی ابراز کرد: بازرگانی ۵۰ درصد کالاهای غیرنفتی نیز از طریق بندرشهید رجایی صورت می گیرد که در حال برنامه ریزی برای گسترش و توسعه این بندر هستیم.

نمی توان مساله بورس را به صورت دستوری حل کرد
معاون اقتصادی رییس جمهوری همچنین با اشاره به مساله بورس کشور اظهارداشت: در مساله بورس وزارت اقتصاد مسوول شده و چند کار اساسی انجام دادند؛ ابتدا کانونی راه اندازی شود که سهامداران خرد در هیات مدیره و مدیریت بورس موثر باشند؛ چراکه بالای ۸۰ درصد سهامداران بورس سهامداران خرد هستند.
رضایی ادامه داد: از آنجایی که سهامداران خرد بین پنج، ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کردند، این ها باید در اداره خود بورس نقش پیدا کنند که قرار شده کانونی از سهامداران خرد درست شود و این ها نمایندگی در هیات مدیره داشته باشند.
معاون اقتصادی رییس جمهوری اطهارداشت: مساله دوم این است که بورس را نمی توان به صورت دستوری حل کرد؛ چرا که هر نوع دخالت دستوری دولت ممکن است برای یک مقطع بورس را درست کند اما در درازمدت اوضاع را بهم بزند.
وی ادامه داد: قرار شده است که یکسری عوامل موثر مثل بازارگردان ها؛ آن هایی که بسته های بورسی را تعیین می کنند، خود دامنه نوسان بورس را قرار شده در ماه های آینده سرعتی انجام شود و بهتر خواهد شد.

بازدید از ازبندر شهید رجایی ، مجتمع کشتی سازی، شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ، بازدید هوایی از مناطق زلزله زده فین بندرعباس شرکت در نشست شورای  گفت وگوی دولت و بخش خصوصی ونشست شورای برنامه ریزی استان هرمزگان از مهمترین برنامه سفر یک روز معاون اقتصادی رییس جمهوری به هرمزگان است.

بندر راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

این بندرکانتینری با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه‌ای، اتصال به راه‌آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

قرارگرفتن در دهانه ورودی خلیج‌فارس و تنگه هرمز، بهره‌مندی از تجهیزات مدرن، اتصال به شبکه بین‌المللی ریلی، امکان واگذاری زمین و دیگر امکانات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ده‌ها مزیت دیگر موجب شده تا بندر شهید رجایی بندرعباس به یکی از موفق‌ترین سازمان‌های بندری در خاورمیانه تبدیل شود.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین، فعال‌ترین و مدرن‌ترین بندر کشور به دلیل قرارگیری در نقطه اتصال مسیر دریایی کریدور جنوب به شمال به مسیرهای جاده‌ای و ریلی کشور، نقشی کلیدی را در راستای برقراری ارتباط کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا برای این بندر رقم زده است، لذا تجهیز و توسعه این بندر به همراه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کالاهای ترانزیتی، نقش مهمی در توسعه صنعت ترانزیت کشور ایفا می‌کند.

پاسخی بگذارید