تاریخ : 1400/09/4 14:34
شناسه : 400587

مصرف بنزین در آبان امسال و همزمان با کنترل کرونا در کشور، به طور میانگین به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید که در مقایسه با آبان سال ۱۳۹۹، رشدی ۱۸.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

همه‌گیری کرونا در جهان در دو سال گذشته، کاهش تقاضا برای سوخت را به همراه داشته است. تا آنجا که تقاضا برای نفت خام در ماه‌های اول همه‌گیری این بیماری، حدود ۳۰ درصد پایین آمد.

این موضوع کاهش قیمت را نیز به دنبال داشت و باعث شد تا تولیدکنندگان نفت با اجرای توافق کاهش تولید، قیمت‌ها را تا حد زیادی تقویت کنند.

با این حال، کاهش قیمت نفت و به دنبال آن فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین باعث نشد تا مانند شرایط عادی، مصرف افزایش پیدا کند و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی، مصرف سوخت را به شدت کاهش داد.

در ایران نیز اگرچه نوروز همواره بیشترین میزان مصرف بنزین به ثبت می‌رسد، در نوروز سال ۹۹، مصرف بنزین به حدود ۴۰ میلیون لیتر در روز نیز رسید.

این مصرف هر چند ادامه‌دار نبود اما از تعطیلی مسافرت‌ها و حتی ترددهای شهری خبر می‌داد.

همچنین کاهش مصرف بنزین در داخل این فرصت را فراهم کرد تا ایران به عنوان صادرکننده این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه شناخته شود.

حالا اما با افزایش واکسیناسیون در جهان و البته ایران، کرونا تا حد زیادی کنترل شده و امیدها به بازگشت زندگی به شرایط عادی بیشتر شده است.

دورکاری‌ها لغو شده و مدارس و دانشگاه‌ها به تدریج بازگشایی می‌شود. قرنطینه هوشمند نیز قرار است به جای محدودیت‌های سراسری اعمال شود.

این موضوع مصرف بنزین را در کشور افزایش داده است. تا آنجا که در آبان ماه امسال در مقایسه با آبان سال قبل، مصرف بنزین ۱۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مصرف بنزین در آبان ماه در حالی به طور میانگین به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید که این میزان در آبان سال قبل، ۷۶ میلیون لیتر در روز بود.

با این حال، مصرف بنزین نسبت به مهرماه تغییر چندانی نداشته و ثابت بوده است.

نکته مهم این است که اگر روند افزایشی مصرف بنزین در کشور ادامه داشته باشد، فرصت صادراتی ممکن است به خطر بیافتد و بازارهای ایران از دست برود.

به گزارش ایرنا، همزمان با خروج یک جانبه آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران و به دنبال آن درآمدهای ارزی با کاهش رو به رو شده بود اما صادرات فرآورده‌های نفتی توانست تا حد زیادی این کاهش درآمد را جبران کند.

صادرات فرآورده‌های نفتی فرصتی است که می‌تواند علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی، امکان حضور فعال ایران در مناسبات منطقه‌ای را فراهم کند.

پاسخی بگذارید