گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/09/13 11:01
شناسه : 400589

زهره مهر نوروزی-کرونا وقتی آمد با خودش خیلی درد سر آورد، درد و مریضی به یک طرف بی اعتمادی یک طرف، درد را می شود با دارو ودرمان درست کرد اما بی اعتمادی را نه.

نزدیک به دوسال است که تمام دنیا به ویروس آلوده شده است ، خیلی از کشورها با گذران موج های 4و  5 منتظر موج ششم کرونا هستند .جهان خسته از این درد مقاوم به درمان. حدود 14ماه است که واکسن کرونا ساخته شده است اما هرزگاهی شاهد هستیم که عده ای  مخالف واکسیناسیون عمومی تجمع اعتراض آمیزی برگزار می کنند، درقم تعداداعتراض کنندگان بیشتر است  البته این فقط خاص ایران  و قم نیست در تمام دنیا این دست اعتراضات وجود دارد  که  درمقابل واکسیناسیون عمومی مقاومت می کنند، برای نمونه در روسیه مردم انقدر مقاومت کردند تا اینکه مجبور شدند به جای مردم  به گردشگران واکسن تزریق کنند.

هراس از واکسیناسیون کروناویروس در حال حاضر به یکی از اساسی‌ترین معضلات سیستم سلامت کشور، تبدیل شده‌است. هراسی که دلایل آن هیچ ریشه علمی ندارد و سودجویانی که با پایان همه‌گیری بیماری، بازار خود را از دست می‌دهند، به آن دامن می‌زنند.

کشور ما ایران، از نظر سلامت محوری در جایگاه بسیار مناسبی نسبت به کشورهای هم‌سطح خود قرار دارد و خانه‌های بهداشتی که در دوردست و محروم‌ترین مناطق کشور وجود دارند گواه این مدعاست اما در چند سال اخیر با تلاش افرادی که سود آن‌ها در درمان محوری‌ است، در سیستم سلامت ما، سلامت محوری جای خود را به درمان‌محوری داده و این مسئله در شرایط همه‌گیری کروناویروس، بسیار پررنگ دیده شد.
جامعه ایرانی که از همان ابتدای تولد فرزندانشان، به راحتی انواع واکسیناسیون‌های پیشگیرانه را پذیرفته و با کارت واکسن، کودکان خود را در مدرسه ثبت‌نام می‌کردند، الان با توجه به دلایل متعدد مانند عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی و تلاش سودجویان، برخی از مردم در مقابل واکسیناسیون ابر بحران جهانی کرونا، مقاومت می‌کنند.
 برای نمونه در قم فردی در  اینستاگرام با پخش یک کلیپ واکسن هراسی ، ترس عجیبی در دل مردم انداخت که بعد از ورود صدا و سیمای قم  به این ماجرا معلوم شد این کلیپ سراسر کذب محض بوده است.
متاسفانه در فضای مجازی، سودجویانی وجود دارند که با زبان عامیانه با مردم در ارتباط هستند و با مثال‌های نادرست مردم را گمراه می‌کنند و شایعات نیز بسیار زود گسترش پیدا می‌کند.

ترس و هراس به خودی خود در انسان وجود ندارد ،ترس و هراس از طریق محیط و شرطی شدن به وجود می‌آید و عدم شفافیت در زمینه واکسیناسیون باعث شده ما ایرانیان که همیشه پذیرنده واکسن بودیم، در برابر آن مقابله کنیم.
باعث تأثر است که مردم اعتمادی به منابع رسمی ندارند به همین دلیل سراغ فیک نیوزها می‌روند در صورتیکه باید، اطلاعات باید به صورت  شفاف، با زبان گویا، کوتاه و رسا مطرح شود.

این را همه می دانیم عدم رعایت یک نفر از  پروتکل های بهداشتی و نزدن واکسن چه عواقبی در پی دارد چه برسد به اینکه عده ای کثیری مخالف واکسیناسیون عمومی باشند

 اما حقیقت ماجرا  این است که  ستاد مبارزه  با کرونا نتوانست در این مدت فرهنگ واکسیناسیون را  برای مردم تبیین کند نتوانست اعتماد سازی کند. اما  مخالفان واکسن  کرونا  هم از  طریق فضای مجازی و هم از طریق بر پایی تجمعات  اعتراض آمیز کار خود را پیش می برند. به طوری که قم با وجود اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه و سیار  در زمینه مشارکت  مردمی   در آخر جدول قرار دارد  که زیبنده این شهر و استان نیست. به خوبی پیداست که عدم اعتماد سازی زمینه ساز واکسن هراسان شده است.

پاسخی بگذارید