گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/09/13 11:14
شناسه : 400591

زهره مهر نوروزی-کرونا وقتی آمد با خودش خیلی درد سر آورد، درد و مریضی به یک طرف بی اعتمادی یک طرف، درد را می شود با دارو ودرمان درست کرد اما بی اعتمادی را نه.

 نزدیک به دوسال است که تمام دنیا به ویروس آلوده شده است ، خیلی از کشورها با گذران موج‌های 4و 5 منتظر موج ششم کرونا هستند .جهان خسته از این درد مقاوم به درمان ازاین ویروس کولی صفت. حدود 14ماه است که واکسن کرونا ساخته شده است اما هرزگاهی شاهد هستیم که عده ای مخالف واکسیناسیون عمومی تجمع اعتراض آمیزی برگزار می کنند، درقم تعداداعتراض کنندگان بیشتر است البته این فقط خاص ایران  و قم نیست در تمام دنیا این دست اعتراضات وجود دارد که درمقابل واکسیناسیون عمومی مقاومت می‌کنند، برای نمونه در روسیه مردم انقدر مقاومت کردند تا اینکه مجبور شدند به گردشگران واکسن تزریق کنند.
به سیستم دفاعی جسمم اعتماد دارم
در میان چند نوبت اعتراض صورت گرفته برای اولین بار تصمیم گرفتم صدای آنها را بشنوم و انعکاس دهم جمعیت در فاصله چهار راه شهدا و معلم در دو سوی خیابان ایستاده اند و هرکدام دست نوشته ای با خود دارد، بعضی چند نفره یک پارچه نوشته ای را به نمایش گذاشته اند. به سمت یکی از خانم ها می روم ماسک برصورت دارد  نوشته ای را که روی برگه  نوشته می خوانم:«چرا صدا و سیما به مخالفان واکسن تریبون نمی‌دهد؟» و می‌گویم: به‌عنوان یک خبرنگار، امروز آمده‌ام حرف شما را بشنوم. استدلال برای مخالفت با واکسن، چیست؟ بی معطلی جواب می‌دهد:«ببینید، من به هیچ چیز به اندازه سیستم ایمنی بدن خودم، اعتماد ندارم. اصلاً این توهین به خلقت خداست که من به سیستم طبیعی بدنم خودم اعتماد نکنم و به واکسنی که ساخته دست بشر است، اعتماد کنم. جالب است برایتان بگویم من ۲ بار کرونا گرفتم و با طب سنتی در منزل خوب شدم. نه تست PCRدادم، نه دکتر رفتم و نه هیچ داروی شیمیایی مصرف کردم.» می‌پرسم: پس از کجا تشخیص دادید کرونا گرفته‌اید؟ می‌گوید: «چون با سرماخوردگی‌های همیشگی فرق داشت، بویایی‌ام را از دست دادم.»
محمد حسین یکی از همان ۱۷درصد افراد زیر ۵۰ سالی است که نمی‌خواهند واکسن بزنند. آنها معتقدند دلایلی دارند که برای واکسن‌نزدن کافی است. البته وجود کرونا را منکر نمی‌شوند و این که ممکن است مبتلا شوند. اصول بهداشتی را هم رعایت می‌کنند و هر کاری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا لازم باشد، انجام می‌دهند اما همچنان نسبت به تزریق واکسن موضع سفت و سختی دارند.
بانوان را برای مصاحبه راغب تر می بینم، اما هیچکدام نامشان را نمی گویند درنهایت مجبورم نام مستعار بگذارم سمیه آنطور که خودش می گوید دو بار کرونا گرفته و با ۲۵ درصد درگیری ریه روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. با این حال نمی‌خواهد واکسن بزند و می‌گوید: سؤالات زیادی دارم و تا زمانی که پاسخ درست و حسابی نگیرم یا مجبور نباشم واکسن نمی‌زنم چنین ادامه می دهد، روزی که اعلام شد واکسن کرونا درست شده خیلی خوشحال شدم اما تصور نمی‌کردم به این سرعت وارد فاز تزریق عمومی شود. فکر می‌کردم فاز سوم مطالعات انسانی واکسن یک سال زمان ببرد و عوارض و اثربخشی آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. اما سازمان بهداشت جهانی به‌سرعت مجوز تزریق داد. دلیل اصلی من همین است. نمی‌دانم این واکسن‌ها در درازمدت چه عوارضی دارند و چه تأثیری روی سیستم عصبی یا قلب می‌گذارند. قطعاً واکسنی که در کمتر از یک سال ساخته شود عوارض ناشناخته زیادی دارد. واکسن‌هایی که در کودکی زده‌ایم سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و عوارض آن مشخص است. به نظر من موارد ابتلا در افرادی که واکسن می‌زنند یا نمی‌زنند یک اندازه است. تنها فرق این دو گروه این است کسانی که واکسن می‌زنند تصور می‌کنند در برابر کرونا ایمن شده‌اند و اصول بهداشتی و پیشگیری را رعایت نمی‌کنند. همین‌طور آنتی‌بادی که بعد از تزریق واکسن در بدن تشکیل می‌شود همیشگی نیست و به همین دلیل امروز برخی کشورها دوز سوم تزریق می‌کنند.»
چرا گفتگوی علمی در باره واکسن برگزار نمی شود؟
مژگان نبود اطلاعات شفاف را مهم‌ترین دلیل نزدن واکسن می‌داند و معتقد است باید یک نشست علمی ‌بین متخصصان موافق و مخالف واکسن برگزار شود تا دو طرف ادعاهای خودشان را ثابت کنند. او می گوید«از روزی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، من و خانواده‌ام سعی کردیم با رعایت اصول بهداشتی، خودمان را مصون نگه داریم. هنوز برای تزریق قانع نشده‌ام. گفت‌وگوی علمی و پاسخ به شبهات می‌تواند به برطرف‌شدن تردیدها کمک کند. هنوز نتایج علمی کامل و روشنی درباره اثرات و عوارض واکسن منتشر نشده است. کشورهایی که چند ماه قبل جشن پایان کرونا گرفتند امروز دوباره آمار افراد مبتلا و فوتی‌هایشان افزایش پیدا کرده است.خود من تا آنجا که بتوانم اصول بهداشتی را رعایت می‌کنم تا مبتلا نشوم اما تا زمانی که اطلاعات کامل و شفافی نباشد واکسن نمی‌زنم. چرا پزشکان اصرار می‌کنند واکسن بزنیم؟ چرا برای کسانی که واکسن نمی‌زنند محرومیت‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند؟ من، همسرم، دختر و پسرم واکسن نمی‌زنیم و منتظریم حداقل یک سال از تزریق واکسن بگذرد و اگر عوارضی نداشت می‌زنیم.»
واکسن اجباری قابل قبول نیست
رضا که خودش را متخصص طب سنتی معرفی می کند می‌گوید: «یک سئوال دارم؛ در تمام این سال‌ها هزاران مسئله مهم در کشور ما اتفاق افتاده. پشت کدام مسئله اینطور ایستادند و الزام ایجاد کردند؟ من، خودم درباره سلامت و جانم تصمیم می‌گیرم. من به واکسن اعتقاد ندارم و آن را تزریق نمی‌کنم.» می‌گویم: اگر این استدلال را مطرح کنند که واکسن زدن هرکدام از ما، به ایجاد ایمنی جمعی در مقابل کرونا و قطع زنجیره انتقال ویروس در جامعه کمک می‌کند، نگاه شما را تغییر می‌دهد؟ این خانم که خودش را ما معرفی می‌کند، در جواب می‌گوید: «این بیماری، یک بیماری نوظهور است و هیچ اظهارنظر قطعی درباره آن نمی‌توان کرد. این‌ها دارند با آزمایش کردن واکسنی که امتحانش را پس نداده، هدفشان در کم کردن جمعیت کره زمین را دنبال می‌کنند. اصلاً از مسئولانی که موضوع واکسن اجباری را مطرح می‌کنند، می‌پرسم؛ اگر این واکسن‌ها مؤثر است، چرا افراد واکسینه‌شده باید از ما واکسن‌نزده‌ها بترسند؟ این ما هستیم که باید بترسیم که واکسن نزده‌ایم و به قول آنها ایمن نشده‌ایم. پس، اجبار چه معنایی دارد؟ من واکسن نمی‌زنم، چه کسی می‌تواند مرا مجبور کند؟ من این اجبار را نمی‌پذیرم حتی اگر شده، تمام کار و زندگی‌ام را تعطیل کنم و در خانه بنشینم.»
 می خواهند با واکسن مارا برده کنند
 مرد میانسالی به وسط صحبت های ما می‌آید ومی گوید: «من کرونا را انکار نمی‌کنم. کرونا واقعاً وجود دارد، اما این چیزی که گفته می‌شود، نیست! یک سرماخوردگی است با علائم متفاوت. اما اینها با ترسی که در بین مردم انداخته‌اند، سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس کرونا، ضعیف می‌کنند. چون مافیای دارو و سازمان بهداشت جهانی که به نظرم اسم درست‌ترش سازمان کشتار جهانی! است، هدف بزرگی از این جریان دارند. آن‌ها می‌خواهند درصدی از جمعیت زمین را کم کنند و آنهایی که باقی می‌مانند را با واکسن برده خود کنند. من یک سال است دارم در این زمینه مطالعه می‌کنم. این واکسن، فقط ویروس کشته‌شده نیست.هزار کوفت و مرض داخل آن است.»
قید کار را می زنم
اگر واقعاً ادامه کار و کسب و تحصیل در کشور مشروط به تزریق واکسن باشد، واکنش حاضران در این تجمع چه خواهد بود؟ این سوالم را مهران مرد جوان حاضردر تجمع جواب می‌دهد می‌گوید: «این کار، غیرقانونی است. بخشنامه اجباری کردن تزریق واکسن کرونا را نه مجلس تصویب کرده نه هیئت دولت و نه هیچ کجای دیگر. تزریق واکسن به طور کلی، اختیاری است. هیچ‌کس حق ندارد آن را اجباری کند. اما اگر هم این اجبار را عملی کنند، قید کارم را می‌زنم.»
مهران جوان 35ساله ای است که امروز در این تجمع حضور دارد می‌گوید: «فرقی ندارد. واکسن ایرانی هم طبق دستورالعمل آنها درست می‌شود. یک مثال می‌زنم. قرار است یک غذای سمی درست شود. فرقی ندارد آشپز ایرانی آن را بپزد یا آشپز ایتالیایی، انگلیسی، آمریکایی، چینی محصول، سمی است. فرقی ندارد مال کدام کشور باشد.»
هیچ چیز مهم تر از سلامتیم نیست
خانم جوانی خودش را به ما نزدیک می‌کند و می‌گوید خانم خبرنگار یک سئوال دارم؛ چرا سکته قلبی و مغزی اینقدر زیاد شده؟ دقیقاً برای افرادی هم اتفاق می‌افتد که ۲ دز واکسن را زده‌اند. همه این‌ها، اما و اگرهایی است که درباره واکسن وجود دارد. با تمام این اوصاف، هرکس دلش می‌خواهد و اعتماد دارد، برود واکسن بزند اما هیچ‌کس نباید افرادی که نمی‌خواهند و اعتماد ندارند را مجبور به این کار کند. ما امروز برای همین تجمع کرده‌ایم.». می‌پرسم نهایتاً اگر به صورت قطعی اعلام شود شرط حضور در محل کار و تحصیل ،ارائه کارت واکسن است، چه می‌کنید؟ می‌خندد و می‌گوید:«همه را کنار می‌گذارم. هیچ‌چیز مهم‌تر از جان و سلامتم نیست.»
 گنجاندن تمام گفته‌ها و شنیده دراین مصاحبه امکان پذیر نبود، اما به آسانی می شد فهمید اظهار نظر واکسن هراسان یک مقاومت شکننده است چرا که گفته‌های آنان هیچ پشتوانه علمی نداشت. گاهی ادم تعجب می کند از رفتارهای متضادی از که از مردم می بیند تا همین دیروز پیش از آنکه رییس جمهور جدید کمر همت ببندد برای واکسیناسیون عمومی هشتگ شهید واکسن راه می انداختن حالا که دیگر طرح های سیار و خانه به خانه  واکسیناسیون عمومی به راه افتاده است تا زنجیره کرونا را قطع کند واکسن هراسان دست به کار می شوند. دکتر محمدرضا قدیر رییس علوم پزشکی روز سوم آذرماه در برنامه زنده سلامت شبکه نور قم گفت: وزارت بهداشت برای برگزاری مناظره علمی برای رفع ابهام اعلام آمادگی کرده است اما متاسفانه واکسن هراسان در شبکه های مجازی خیلی فعال هستند، اما مردم به شایعات توجه نکنند و از این امکان فراهم شده برای ریشه کنی کرونا با علوم پزشکی همراهی کنند.  

پاسخی بگذارید