رییس کل سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:
تاریخ : 1400/09/13 11:31
شناسه : 400595

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مشوق‌های صادراتی باید برای حمایت از صادرکنندگان پرداخت شود و در این راستا، برای پرداخت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده است.

«علیرضا پیمان پاک» در نشست با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه مشکلات حوزه صادرات مشخص است و باید به دنبال راه حل های عملیاتی برای رفع آنها باشیم، خاطرنشان کرد: برخی از این موانع صادراتی مانند بازگشت ارز مربوط به گذشته است که راهکارهای آن باید تعریف شود و همچنین برای برنامه های آینده تجارت کشور نیز ایده ها باید تبدیل به پروژه های عملیاتی شوند تا منجر به نتایج سودمند برای کشور شود.

وی با اشاره به پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص صندوق عوارض صادراتی، اظهار داشت: در این بخش، درآمدها باید صرف زنجیره ارزش شود زیرا عمده صادرات امروز کشور خام فروشی است و باید این روند به تجارت کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر هدایت شود.

پیمان پاک با بیان اینکه ایجاد محدودیت در صادرات موجب کمبود منابع و کاهش تجارت شده است، تاکید کرد: به دنبال ضوابط جدید در زمینه‌های ارزی و تجاری، تعرفه‌ها،  مشوق های صادراتی و کانال های مالی و بانکی هستیم تا قوانین، منجر به ایجاد ذخایر ارزی و افزایش صادرات شود.

وی نمایشگاه را ابزاری برای مدیریت دانست و تصریح کرد: نمایشگاه ها در سال های اخیر با غرفه فروشی به دنبال کسب و کار بودند اما از این پس به عنوان رویدادهای تجاری از این بخش به بهترین شکل استفاده خواهد شد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: ممنوعیت صادراتی رویکرد نادرستی است زیرا تجارت با معنای آزاد آن تعریف می شود و کشورهای موفق در صادرات و واردات با محدودیت مواجه نیستند؛ بر همین اساس مقرر شده تا اظهار صادراتی در سامانه جامع تجارت به گونه ای باشد که در زمان اعمال قوانین، مشمول کالاهای ثبت‌شده نشود.

وی با اشاره به موانع صادراتی در بخش تجهیزات پزشکی، تاکید کرد: در این زمینه فرصت خوبی برای کشور فراهم است و باید از ظرفیت آن استفاده شود که به دلیل همکاری نداشتن بخش های مختلف، محدودیت های صادراتی این بخش اصلاح نشده است اما در حال برگزاری مذاکرات با کشورهایی مانند عمان هستیم.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: همچنین در حوزه لوازم خانگی به دنبال همکاری و ایجاد برند مشترک با قزاقستان و پاکستان هستیم تا از این ظرفیت برای تهاتر بیشتر استفاده شود که صادرات قطعات به این کشور گام نخست در این بخش خواهد بود.

پیمان پاک با بیان اینکه قزاقستان یک فرصت تجاری برای صادرات کالا به کشورهای هم پیمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، اظهار داشت: با توجه به بازگشت قطعی سوریه به اتحادیه عرب باید از ظرفیت این بخش بهره مند شویم زیرا با توجه به نیاز این کشور به منابع ارزی خود می توان کشت فراسرزمینی را آغاز و تجارت با سوریه را از این مسیر توسعه داد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه ریزی برای پرداخت ۳۵ میلیارد تومان مشوق صادراتی انجام شده که تاکنون ریالی از آن به ثمر نرسیده است، تصریح کرد: حمایت از توسعه بازار، لجستیک، گمرکات و تعرفه ها و مسائل مالی و بانکی باید در اولویت مشوق ها باشد و به صورت زیرساختی به تمام صادرکنندگان پرداخت شد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه برای سال آینده مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی مطرح شده است، گفت: مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده تا این مبالغ را سازمان توسعه تجارت از منابع نفت و گاز تامین کند به این ترتیب که میعانات در اختیار سازمان قرار بگیرد تا با مبالغ فروش حاصل از آن، هزینه های صادراتی پرداخت شود.

پاسخی بگذارید