در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو همکاری‌های اقتصادی تاکید شد
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/09/13 11:36
شناسه : 400596

رییس‌جمهوری با بیان اینکه حمایت ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است،‌ گفت: تحریم‌های آمریکا کوچکترین خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد نمی‌کند.


آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز یکشنبه در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق‌آباد گفت: جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

رییس جمهوری تاکید کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» است.

وی افزود: مجموعه «اکو» علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های مادی قدرت همچون جمعیت نیم میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی‌نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان، در بردارنده هویتی ممتاز به نام اسلام است.

آیت الله رییسی تصریح کرد: ما فقط همسایگانی توانمند نیستیم، بلکه میراث‌دار و در عین حال پیش برنده یک هویت اصیل منبعث از فرهنگ اسلامی هستیم که قادر است آینده بشریت را در درخشان‌ترین حالت رهبری کند و هم می‌تواند بالندگی و نشاط معنوی را به کالبد همکاری‌های همه جانبه میان ما تزریق نماید.

 رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان «اکو» به دست آمده است اما کماکان فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندیَ‌های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارت درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم به دنبال ارتقای سطح همکاری‌ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است، گفت: ما معتقدیم ابزارهای موثری برای جهش سازمان وجود دارد که در صورت اشتراک مساعی اعضا می‌تواند علاوه بر پیشرفت مادی کشورها، سعادت نسل‌های آینده را تضمین نماید.

رییس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تبعیض ناروا را برای هیچ قوم، نژاد و ملتی را نمی‌پذیرد، گفت: جمهوری اسلامی براین باور است که مدیریت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه انجام پذیرد.

 آیت الله رییسی یادآورشد: پایان یافتن خصومت‌ها در منطقه قفقاز نوید دهنده ثبات و آغازگر فصل جدید توسعه و همگرایی منطقه‌ای است و وظیفه همه ما است که در این جهت کار کنیم.

وی با بیان اینکه مشارکت و همراهی کشورهای عضو اکو با حوزه قفقاز در این مرحله می‌تواند به تعمیق و ارتقای نقش سازمان کمک کند، گفت: با توجه به شرایط جدید منطقه قفقاز معتقدیم احیای مسیرهای سنتی و تسهیل جابجایی کالا و مسافر در منطقه پس از سه دهه به رشد و توسعه منطقه اکو کمک خواهد کرد. همچنین بر این اعتقادیم هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه نه تنها به ثبات منطقه کمک نمی‌کند بلکه زمینه تنش‌های بیشتر در آینده را فراهم می‌کند.

آیت الله رییسی اضافه کرد: همکاری میان کشورهای حوزه قفقاز بر پایه احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها و قواعد بین‌المللی تضمین‌کننده صلح، ثبات و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه خواهد بود. همچنین ثبات در منطقه قفقاز و شکل‌گیری همکاری‌های فرامنطقه‌ای مانند ایجاد کریدور بین المللی خلیج فارس - دریای سیاه، باعث تسریع تجارت و مراودات اقتصادی اعضای اکو می‌شود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه سازمان اکو در دهه‌های اخیر ساز و کارهای مناسبی در حمایت‌ از توسعه اقتصادی و بازسازی افغانستان، که در آغوش کشورهای اکو قرار دارد پی‌ریزی کرده است، گفت: پیام نشست سران اکو به جهان باید حاکی از تداوم حمایت این سازمان از تلاش‌های افغانستان و مردم نجیب آن در بازسازی و توسعه اقتصادی باشد.

آیت الله رییسی ادامه داد: اینک با رسیدن فصل سرما مردم افغانستان بیش از همه به کمک‌های معیشتی اولیه و سوخت نیاز دارند، اما سوزناک‌تر از سوز سرما این است که منابع مالی ملت افغانستان توسط اشغالگران آمریکایی محبوس شده است.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه آماده هرگونه همکاری و کمک به مردم افغانستان به ویژه آموزش و تحصیل زنان و دختران با استعداد آن سرزمین است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعاملات و مراودات جمهوری اسلامی ایران و سازمان اکو تاکید کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است.

آیت الله رییسی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران کوچکترین خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد نکرده است، گفت: ایالات متحده آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و تحمیل تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه علیه ایران و استمرار این سیاست ظلم حداکثری نشان داد که منافعش با منافع منطقه ما سازگار نیست.

رییس‌جمهوری منفعت منطقه را در همکاری‌های سودمند و برادری ملت‌های منطقه عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی آماده است همه ظرفیت‌های خود را برای تحقق این هدف انسانی به کار ببندد.

آیت‌آلله رییسی از مقامات حاضر در نشست‌های مقامات ارشد، شورای وزیران و شورای نمایندگان دائم اکو بابت آماده‌سازی اسناد این نشست و نشست پانزدهم سران تشکر کرد.

وی در پایان سخنانش برای دولت و مردم ترکمنستان سعادت روزافزون آرزو کرد.

پاسخی بگذارید