گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/09/13 11:40
شناسه : 400597

روسای‌جمهوری ایران و پاکستان بر ضرورت توسعه و ارتقای سطح روابط و هماهنگی‌های دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جریان سفر به ترکمنستان در دیدار عارف علوی رییس‌جمهوری پاکستان با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های گسترده توسعه همکاری‌های تهران - اسلام آباد، گفت: دو کشور نه تنها از رابطه همسایگی بلکه از ارتباط عمیق قلبی، تاریخی و فرهنگی برخوردارند و استفاده از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه روابط، به نفع دو ملت و پیشرفت و آبادانی منطقه است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با پاکستان است، ادامه داد: روابط و مناسبات دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، ناکافی می‌دانیم و مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

آیت‌الله رییسی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری تهران و اسلام آباد در توسعه بازارچه‌های مرزی، ترانزیت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری، افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با پاکستان ندارد.

رییس دولت سیزدهم با تاکید بر لزوم حمایت از ملت‌های مظلوم به ویژه مردم افغانستان، گفت: بیست سال حضور بیگانگان در افغانستان نه تنها مشکلات افغانستان را برطرف نکرده است بلکه نتیجه‌ای جز ظلم، کشتار غارت و ناامنی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغان را نمایندگی کند، حمایت می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با پاکستان هستیم.

رییس‌جمهوری با تاکید بر لزوم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان افزود: حضور حدود ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را ثمره ظلم آمریکایی‌ها به این مردم مظلوم می‌دانیم و به‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها مانند ایرانیان از آنها پذیرایی کرده‌ایم.

وی افزود: داعش دست ساخته آمریکایی‌ها است و با استفاده از آن به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه هستند لذا باید در مقابل آن ایستادگی کنیم.

عارف علوی رییس‌جمهوری پاکستان هم در این دیدار با بیان اینکه پاکستان به دنبال توسعه روابط اقتصادی تجاری با ایران است گفت: اسلام آباد برای افزایش سطح مناسبات و همکاری با جمهوری اسلامی ایران اهمیت قائل است.

رییس‌جمهوری پاکستان با اشاره به اهمیت سه بازارچه مرزی در گسترش تبادلات دو کشور  خاطر نشان کرد: وزیر تجارت دولت پاکستان برای رونق این بازارچه‌ها به این مناطق سفر کرده و آماده‌ایم با همکاری ایران، ارزش مبادلات بین ایران و پاکستان را چند برابر افزایش دهیم.

عارف علوی ادامه داد: پاکستان نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و همکاری برای برقراری صلح در این کشور را ضروری می‌دانیم.

پاسخی بگذارید