در نشست خبری مطرح شد
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/09/13 11:02
شناسه : 400603

هیات مذاکره‌کننده ایران با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفت و گوهای نتیجه‌بخش فکر می‌کند، گفت: اگر آمریکا با این اصل به میدان بیاید که بخواهد بن‌بست را حل کند، گفت و گوها در مسیر درست خواهد بود.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری با تبریک روز جهانی همبستگی با مردم مظلوم فلسطین، گفت: فلسطین برای ما یک آرمان غیرقابل خدشه است و رنج و آلام مردم ان سرزمین هیچگاه از ذهن مردم ایران پاک نمی شود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی همچنان در راستای نقض حقوق فلسطین عمل می‌کند، گفت: ما ضمن حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین، عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسراییل را محکوم می کنیم چون آرمان فلسطین فراموش شدنی نیست.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره یادداشت مشترک وزیر خارجه انگلیس و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در روزنامه دیلی تلگراف گفت: این که وزیر امور خارجه انگلیس در شب گفت و گوهای وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و برجام از بین برود و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت و گوها در وین و احیای برجام است، یادداشت مشترک می‌نویسد، وقتی این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید که حداقل برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند.

وی یادآورشد: علاوه بر این نشان می‌دهد نه تنها برخی این کشورها جدی نیستند بلکه بدنبال ایجاد زمینه هایی هستند برای این که این گفت و گوها و مذاکرات تکثیر پیدا کند و اجرای برجام به طور موثر اتفاق نیفتد. این کاملا روشن هست، بگو تو باکیان دوستی تا بگویم تو کیستی

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره چگونگی راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها اظهار کرد: ما تاکید کردیم که به دنبال راستی آزمایی اقدامات ایالات متحده ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستیم و این یکی از خطوط اصلی ما در گفت و گوها و مذاکرات خواهد بود.

 ایران با اراده جدی و حسن نیت وارد مذاکرات شده است

وی با بیان اینکه هیات مذاکره‌کننده با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفت و گوهای نتیجه بخش فکر می‌کند،گفت: اگر تیم طرف مقابل برای اطمینان از رفع تحریم‌های فراسرزمینی وارد مذاکرات شود، آن وقت مذاکره در مسیر درستی قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: به گمانه‌زنی‌ها دامن نزنید اگر آمریکا با این اصل به میدان بیاید که بخواهد بن بست را حل کند، گفت و گوها در مسیر درست خواهد بود.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا هنوز بن‌بست‌های وین باقی مانده است، گفت: مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حیث خروج و چه تحریم، ایالات متحده است.آمریکا بخشی از بن‌بست‌ها را طوری تعریف کرده که اگر برای حل بن بست به وین نیاید شرایط سختی خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ایرنا درباره اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر مذاکره مستقیم دو طرف و نیز جدیت تهران در مذاکرات گفت: ما با اراده جدی و حسن نیت وارد وین شده ایم و اگر ایالات برای رفع تحریم‌ها بیاید قطعا می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه خارج از میز برجام خواهد ماند.

 آمریکایی‌ها در ۶ دور مذاکره به دنبال حفظ میراث ترامپ بودند

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در ۶ دور مذاکره وقت ما را گرفتند تا میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که الان در ابتدای گفت و گوها در دولت جدیدی هستیم که با حسن نیت و عزم واراده واقعی و گفت و گوهای نتیجه بخش وارد شد، طرف‌های واقعی این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند چون این پنجره فرصت تا ابد باز نخواهد ماند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا می شود هم به برجام رسید و هم صنعت هسته‌ای را حفظ کرد، گفت: دوگانه‌ها را قبول نداریم همانقدر که بر حفظ و صیانت صنعت هسته ای معتقدیم، همانقدر در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه حرکت می‌کنیم و به خنثی‌سازی اهرم فشار می پردازیم و هیچ یک از راهبردها را جایگزین راهبرد دیگر نکردیم.

هیچ گفت وگوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا با آمریکا در وین مذاکره مستقیم خواهیم داشت، گفت: خیر.هیچ گفت و گوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان درباره حواشی ایجاد شده درباره ترکیب تیم مذاکره کننده ایران گفت: جمله معروفی است که می‌گوید به متن توجه کنید نه به حواشی البته این حاشیه‌ای که همه دوست دارند بر متن غلبه کند، از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل یک تیم ملی، استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که ضد ایران اعمال شده، حکایت دارد.

 وی افزود: ترکیب هیات مذاکره کننده ایران در وین نشان می‌دهد ما در چه ابعادی برای رفع تحریم‌ها تمرکز خواهیم کرد. اینها با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع تحریم‌هاست با جدیت در وین حاضر شدند.

خطیب زاده درپاسخ به اینکه آیا این خبر آمریکا که یک ملوان ایرانی را نجات داده درست است یا نه، گفت: از جزییات اطلاع ندارم و موضوع را باید از نیروی مرزبانی و مسلح بپرسید.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به سفر باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به منطقه گفت: وزارت امور خارجه بخش موثری از اقدامات خود را در کشورهای همسایه پیگیری می‌کرد به ویژه طی ماه‌های اخیر در چهارچوب سیاست همسایگی روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس  را پیگیری کرده است. در این راستا آقای باقری طی هفته های اخیر به عمان و در ادامه به کشورهای کویت و امارات سفر کرد.

 تلاش می‌کنیم با ابزار گفت و گو پرونده‌های اختلافی را حل کنیم

وی افزود: در واقع فارغ از اتفاقات در وین، سفرهای دیگری هم از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه انجام می‌شود. تصمیمات بسیار خوبی در امارات و کویت اتخاذ شده است و ما تلاش می‌کنیم با ابزار گفت و گو پرونده‌های اختلافی را حل کنیم.

خطیب‌زاده همچنین درباره اراده و جدیت کشورهای اروپایی در نشست وین گفت: من درباره کسی قضاوت نمی کنم اما امیدواریم طرفهای مقابل با همین عزم و جدیت هیات ایرانی در مذاکرات حاضر شوند.

به گفته این دیپلمات عالیرتبه کشورمان، آنچه برای ایران مهم است اطمینان از رفع تحریم‌هاست و امیدواریم آنها هم به همین اولویت و دغدغه ایران احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: عزم جدی، اراده و ظرفیت در تیم ایرانی جمع است و اگر در طرف مقابل هم این ویژگی ها وجود داشته باشد گفت و گوها به سمت خوبی پیش می‌رود.

خطیب زاده درباره زمانبندی گفت و گوهای وین هم  اظهار کرد: بعد از آغاز مذاکرات باید درباره زمانبندی صحبت شود الان نمی‌توان زمان بندی کرد اما امروز درباره بسیاری از موضوعات گفت و گو خواهد شد.

 گفت و گوها با گروسی ناتمام ماند/ هیات ایرانی برای نهایی سازی متن توافق با آژانس دیدار خواهد کرد

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین درباره سفر مدیر کل‌آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: سفر گروسی به تهران در چارچوب همکاری‌های فنی ایران و آژانس انجام شد گفت و گوهای خوبی در چارچوب همکاری‌های عادی و فنی در سطوح مختلف انجام شد.

 وی اضافه کرد: این گفت و گوها ناتمام ماند به خاطر اینکه در برخی واژه ها و مفاهیم که برای هردو حتما حائز اهمیت بوده به توافق قطعی نرسیدیم. اما بندهای توافق تقریباً نهایی شده است.

 خطیب‌زاده با بیان اینکه مراودات میان دو طرف همچنان در سطوح مختلف ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: هیات جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آتی در خصوص نهایی سازی متن جلساتی را با آژانس خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به سفر رییس جمهوری به ترکمنستان و دستاوردهای اجلاس اکو گفت: علاوه بر گفت و گوهایی در قالب مذاکرات چند جانبه، گفت و گوهای دو و سه جانبه سران کشورها هم انجام شد و دستورهایی در چارچوب این سازمان پیگیری شد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با بیان اینکه تلاش می‌شود برخی مشکلات و موانع از سر همکاری‌ها برداشته شود، گفت: اجلاس اکو گام بسیار جدی و رو به جلو در ارتقای همکاری‌ها بود.

خطیب زاده همچنین درباره ادعاهای کانادا و دو کشور اروپایی مبنی بر طفره رفتن ایران از پاسخگویی درباره هواپیمای ساقط شده اوکراینی گفت: جمهوری اسلامی طی ماه‌ها از این اتفاق ناگوار تلاش کرد مسئولانه و با همه ابعاد همکاری، موضوع را پیگیری کند و تلاش کردیم با تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مشترک با اوکراین مسایل فنی را جلو ببریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده ادامه داد: در حالی که دادگاه مسیر خود را طی می کند، برخی کشورها به دنبال تجارت از غم و اندوه و ناراحتی خانواده‌های جانباختگان هستند.

 وی یادآورشد: بیانیه جمهوری اسلامی در این خصوص متعاقبا توسط وزارت امور خارجه منتشر می‌شود.

در کنار مردم افغانستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهوری به افغانستان گفت: سفر نماینده ویژه ما به افغانستان در راستای گفت وگوهای ما با همه طرف‌های افغانستانی و به شمول هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و طالبان بوده است.

وی با اشاره به‌ آغاز فصل سرما در افغانستان اظهار کرد: مردم افغانستان در فشارهای شدید اقتصادی قرار دارند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور برادر افغانستان نمی‌تواند در این روزهای سخت نسبت به وضعیت مردم افغانستان و بی‌جاشدگان و کسانی که دچار محرومیت‌ شدند، بی تفاوت باشد. بنابراین ما در همه این روزها و ماهها به رغم همه سختی‌ها تلاش کردیم که همه گذرگاه‌ها باز باشد تا مراودات صورت گیرد.

خطیب زاده ادامه داد: این کارها نیاز به یکسری تنظیماتی داشته که سفر کاظمی قمی به افغانستان درخصوص همین تنظیمات ضروری برای ادامه این مراودات در سطوح مختلف مردمی بوده است. ما در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم ماند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طالبان همواره تاکید کردند که ما اجازه نمی دهیم از خاک افغانستان عملیات تروریستی علیه ایران استفاده شود، آیا طالبان می‌توانند به این وعده خود عمل کنند؟گفت: همان‌طور که در سفر کاظمی قمی به افغانستان به صراحت گفته شد هیات حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت مستقیمی نسبت به حفظ امنیت و مرزهای جغرافیایی افغانستان را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: متاسفانه ناامنی‌ها و برخی گروه‌های تروریستی در حال جمع‌آوری نیرو و ساماندهی اقدامات تروریستی هستند. به ویژه داعش تهدید بسیار جدی برای آینده افغانستان و منطقه است. در عین حال ما به همکاری نزدیک خود ادامه می‌دهیم تا بتوانیم برای آینده افغانستان روزهای بهتری داشته باشیم.

پاسخی بگذارید