رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران:
تاریخ : 1400/09/13 11:16
شناسه : 400611

رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: سرعت بالای سویه جدید کرونا موسوم به «اومیکرون» که در آفریقای جنوبی شیوع یافته، ۵۰۰ برابر سرعت سرایت پذیری بیشتری نسبت به سویه های قبلی این ویروس دارد.

علیرضا زالی  افزود: در اومیکرون سویه جدید کرونایی۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ جهش آن کلیدی و سرایت پذیری بالایی دارند، به همین خاطر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.

وی با بیان اینکه اومیکرون جزو استثنایی ترین سویه ها در دنیاست، اظهار داشت: میزان ابتلای مردم آفریقای جنوبی به این سویه موجب شده بصورت تصاعدی سرعت انتقال افزایش یابد.

زالی تصریح کرد: باید برای شناخت بیشتر اومیکرون زمان بگذرد تا رفتار بیولوژیکی و پاسخ به واکسن و ایمنی بدن این سویه مشخص شود، هنوز هیچ شواهدی از تایید مشاهده این نوع سویه در کشور وجود ندارد و باید تمهیدات اساسی پیشگیرانه در رابطه با کنترل و نظارت بر مبادی ورودی و خروجی کشور بویژه در مرزها و فرودگاه ها با شدت بیشتری اتخاذ شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مقابله با اومیکرون بستگی به رفتار ما در رعایت شیوه نامه های بهداشتی دارد، با توجه به اینکه این سویه جدید کرونایی واکسن گریز است، اهمیت توجه و پرداختن به موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رفتارهای فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و شست وشوی دستها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده بیش از پیش ضرورت دارد.

به گفته زالی، اکنون کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اما این وضعیت ناپایدار است و باید شیوه نامه های بهداشتی کاملا رعایت شود.

وی افزود: هنوز موج ششم کرونا در کشور ایجاد نشده، اگر مردم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند در صورت آمدن این موج، پیک ششم دامنه کوتاهی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت پنجمین حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد.  

سازمان جهانی بهداشت این سویه را نگران‌کننده خوانده و کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.

اگرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزئیاتی از میزان سرایت سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرده که هنوز برای اعلام میزان نگرانی در مورد شیوع سویه اومیکرون زود است و مساله پس انجام مطالعات لازم و بررسی عملکرد واکسن‌های موجود در قبال آن روشن خواهد شد.

دانشمندان نیز بر پایه تجربیات گذشته یادآور شده‌اند که ویروس‌ها همواره جهش پیدا می‌کنند، اما گاهی در جهش ضعیف‌تر شدن و گاهی در مسیر ماهرتر شدن برای فرار از پادتن و از کارآیی انداختن واکسن‌ها.  

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه هفتم آبان ماه در حاشیه همایش ملی رهاورد خدمت سلامت تاکید کرد: تا به امروز موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز شنبه ششم آذر مان در گفت وگو با ایرنا، بیان اینکه «اومیکرون» واکسن گریز است، افزود: اقدامات پیشگیری برای مقابله با این سویه جدید کرونا باید در کشور سخت گیرانه شود و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضروری و الزامی است.

به گفته مسعود مردانی، با توجه به شیوع این نوع ویروس مردم علاوه بر انجام واکسیناسیون بیش از گذشته ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، شست وشوی دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده هستند و باید از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران اکنون در وضعیت خوب مدیریت و کنترل کرونا است، شیوع اومیکرون می تواند همه معادلات ما را بهم زد و کادر درمان مانند گذشته تاب و توان رویارویی و مقابله با این بیماری  را ندارند، به همین دلیل از مردم می خواهیم حتما واکسن کرونا را تزریق کنند و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۱۲۹ هزار و ۷۱۱ نفر از هموطنان جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

واکسیناسیون سراسری در کشور از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ در کشور اغاز شد و تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۴ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز دوم و ۹۹۵ هزار و ۹۷۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۵ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۲۰۸ دُز رسیده است.

پاسخی بگذارید