تاریخ : 1400/09/14 11:20
شناسه : 400616

فاطمه مداح نظری – فرانسه و امارات در چارچوب همکاری های امنیتی و نظامی قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو امضا کردند.

«فلورانس پارلی» وزیرنیروهای مسلح فرانسه از این معامله تسلیحاتی که بزرگترین درخواست خارجی برای جنگنده های رافال فرانسه از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون است، به عنوان «قراردادی تاریخی» یاد کرده است.
مکرون قرار است امروز به عربستان سفر کند. تحلیلگران بر این باورند سفر رئیس جمهور فرانسه به غرب آسیا پس از لغو قرارداد چند میلیاردی فرانسه در ماجرای زیر دریایی‌ها، برای جبران خسارت مالی وارد شده به پاریس و ترمیم چهره مکرون در آستانه انتخابات است.
سفر«امانوئل مکرون » رئیس جمهوری فرانسه به منطقه خلیج فارس برای دیدار با مقامات امارات ، قطر و عربستان سعوی آغاز شد که رسانه ها از آن به عنوان « بازی توازن سیاسی – اقتصادی» یاد کرده اند و این بازی با ورود مکرون به دبی شروع شد و فرانسه بیش و پیش از هر قراردادی سعی بر فروش تسلیحات جنگی و نظامی به کشورهای منطقه دارد تا دیگر همتای خود در فروش تسلیحات برای جنگ و کشتار مردم منطقه عقب نماند و علاوه بر پیش بردن اهداف سیاسی خویش و جنگ افروزی میان کشورهای مسلمان بتواند کشور خود را از بحران های ناشی از رکود اقتصادی در اروپا نجات دهد.
 رسانه ها هدف از سفر مکرون به سه کشور عرب حوزه خلیج فارس را که از دیروز جمعه شروع شده است،  گفت وگو با مقامات این کشورها درباره تقویت روابط دوجانبه، بحران های در خاورمیانه، مبارزه با تروریسم، لبنان، انتخابات لیبی و برنامه هسته ای ایران و از همه مهمتر انعقاد قراردادهای کلان تسلیحاتی و هسته ای اعلام کرده اند.
الیزه کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم با صدور بیانیه ای به «شراکت طولانی مدت فرانسه و امارات» اشاره و هدف از سفر مکرون به ابوظبی را «تقویت همکاری های سیاسی، راهبردی، دفاعی، اقتصادی و فرهنگی» اعلام کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه دیروز در دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ملاقات کرد و امروز شنبه هم در جده عربستان با بن سلمان ملاقات می کند.

مکرون اولین مقام ارشد غربی است که بعداز بحران دیپلماتیک بعداز قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه در اکتبر سال ۲۰۱۸ با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ملاقات می کند.

جان ایو لودریان وزیر خارجه، فلورانس پارلی وزیر دفاع و نیروهای مسلح همچنین وزیران فرهنگ و تجارت خارجی و روسای مجموعه ها و شرکت های بزرگ فرانسوی مکرون را در سفر به این سه کشور همراهی می کنند.

فرانسه در جریان این سفر، ۸۰ جنگنده رافائل و ۱۲ بالگرد «کاراکال» به امارات فروخت و وزیر دفاع فرانسه این معامله با ارزش میلیارد ها یورو را یک «قرارداد تاریخی» خواند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه این معامله را «موفقیت بزرگ برای همکاری های راهبردی بین دو کشور هم پیمان» ارزیابی کرده است.
جنگنده های رافال از سال ۲۰۲۷ طبق برنامه "F۴" که پروژه ای در حال توسعه است، تحویل امارات داده می شود.

پاریس این پروژه را که قرار است در سال ۲۰۲۴ آغاز شود به مثابه یک "جهش فناوری، صنعتی و استراتژیک" معرفی می کند.

قرارداد فروش جنگنده ها به امارات را «اریک تراپیر» مدیرعامل شرکت سازنده آنها «داسو» امضا کرد در حالی که مکرون در حال مذاکره با بن زاید ولیعهد ابوظبی در سایت اکسپو ۲۰۲۰ دبی بود.

خبرگزاری رویترز نوشت که رابطه مکرون با بن زاید ولیعهد ابوظبی خوب است به ویژه اینکه پاریس یک پایگاه نظامی دائمی در پایتخت امارات دارد.

هدف این درخواست امارات جایگزینی این جنگنده ها با۶۰ فروند میراژ ۲۰۰۰-۹ است که امارات در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد. اجرای این توافق پس از ده سال مذاکره با حمایت نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه آغاز شد.

شرکت هواپیمایی فرانسوی Dassault Aviation اعلام کرده که نیروی هوایی امارات اولین کاربر از این هواپیماهای چند منظوره در خارج از فرانسه خواهد بود.

بعداز امضای این قرارداد سهام شرکت داسوسازنده فرانسوی هواپیمای رافال، بیش از ۹ درصد جهش کرد و گفته شده است بیش از ۷ هزار شغل برای فرانسوی ها ایجاد می کند.

از آن زمان، رافال با وجود رقابت با هواپیماهای آمریکایی و اروپایی توانسته به موفقیت بین المللی دست یابد و در زمان حاضر شش مشتری خارجی دارد و آنها امارات، قطر، هند، مصر، یونان و کرواسی هستند.

براساس گزارش ارائه شده به پارلمان فرانسه درباره صادرات تسلیحات این کشور، امارات با سفارش خریدهایی به ارزش چندین میلیارد یورو در بین مهمترین مشتریان صنایع دفاعی فرانسه در دوره ۲۰۱۱-۲۰۲۰ و در رتبه پنجم قرار گرفته است.

ابوظبی همچنین علاوه بر خرید موشک های کروز هوا – هوا، ۱۲ بالگرد کاراکال را هم به فرانسه سفارش داده است.

کاراکال نام رمز فرانسوی بالگردهای جنگی « H۲۲۵M» است که همان نسخه نظامی چند منظوره بالگردهای سوپرپوما هستند.

این قرارداد تسلیحاتی در زمانی امضا شده که شکایت همپیمانان واشنگتن در خاورمیانه از عدم التزام کاخ سفید در قبال منطقه بعداز فرار از افغانستان رو به افزایش است.

در سال‌های اخیر پاریس به دلیل مشارکت درجنایات جنگی و نقض حقوق بشر درنتیجه استفاده از سلاح های ساخت فرانسه در حملات ائتلاف به رهبری سعودی علیه مردم مظلوم یمن و کشتار کودکان، زنان، سالخوردگان و بمباران مدارس و بیمارستان ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

خبرگزاری رسمی امارات هم «توافق های همکاری و یادداشت های تفاهم امضا شده را سبب تقویت چشم اندازی همکاری راهبردی امارات و فرانسه و گشودن درهای جدید به روی همکاری های جدید به نفع دو کشور» خوانده است.

درهمین حال، یک توافق برای همکاری در زمینه اکتشافات فضائی بین مرکز فضایی محمد بن راشد و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه و همچنین یک یادداشت تفاهم در زمینه انرژی هسته ای بین سازمان انرژی هسته ای امارات و شرکت الکتریسیه دو فرونس فرانسه امضا شده است.

بن زاید: امارات و فرانسه به سمت تحکیم صلح درجهان حرکت می کنند

بن زاید ولیعهد ابوظبی هم در توئیتر نوشت که با مکرون «گفت وگوهای سازنده ای در باره مورد روابط  ابوظبی و پاریس» داشته که با امضای چندین توافق نامه همراه بوده است.

معاون فرماندهی عالی نیروهای مسلح امارات می افزاید: امارات و فرانسه در چارچوب مشارکت راهبردی خود به سمت تعمیق منافع مشترک و تحکیم پایه های صلح و ثبات در منطقه و جهان حرکت می کنند.

در جریان سفر مکرون، امارات و فرانسه قرارداد موجود بین موزه لوور ابوظبی و موزه اصلی در پاریس را برای ده سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۴۷ تمدید کردند.

امارات برای تمدید این قرارداد باید مبلغ ۱۶۵ ملیون یورو بین سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به فرانسه پرداخت کند.

معمار فرانسوی ژان نوول موزه لوور ابوظبی را طراحی کرده که در پایان سال ۲۰۱۷ با حضور مکرون افتتاح شد.



پاسخی بگذارید