گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/09/24 13:20
شناسه : 400632

رویکرد دولت سیزدهم از آغاز کار تاکنون در مسیر امیدآفرینی و حل مشکلات کشور با نگاه به توانمندی داخلی بوده و تلاش کرده است در شرایطی که معاندان و دشمنان همه توان تبلیغاتی و رسانه‌ای خود را برای زدودن امید مردم به کارآمدی نظام اسلامی به کار گرفته‌اند، این اعتماد را بازآفرینی کند.

امید همچون چشمه نورانی است که می تواند افق نگاه را به خود جذب کرده و سختی های مسیر ناهموار و پرفرازو نشیب را قابل تحمل کند بر همین اساس رهبر معظم انقلاب نیز در آیین تنفیذ حکم سیزدهمین ریاست جمهوری اسلامی جابه‌جایی قدرت را امیدآفرین خوانده و متذکر شدند که افراد جدیدی که وارد میدان می‌شوند اراده‌های تازه و ابتکارهای جدیدی دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش دشمنان برای تأثیرگذاری و مسلط شدن بر افکار عمومی کشورها از جمله مردم ایران از طریق جنگ نرم و جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای گفتند: اگر افکار عمومی یک ملت در اختیار بیگانه قرار گیرد آن ملت طبق میل بیگانه پیش خواهد رفت. همچنین رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود ضعف و کم‌کاری در کارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی در داخل کشور، خاطرنشان کردند که باید در این مسایل قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کرد.

بر همین اساس نگاه امیدآفرینی باید در مسیر روشن سازی افکار عمومی مردم کشور باشد و اکنون با واکاوی صد روزی که دولت سیزدهم در مسیر خدمت پشت سر گذاشته است می توان دید که اقدامات مهمی را در همین فرصت کوتاه به نتیجه رسانده است؛ اقداماتی که برخی تلاش می کردند به ثمر رسیدن آن را غیرممکن جلوه دهند.

واکسن خودباوری

با داشتن خودباوری و اعتماد به نفس است که بسیاری از کارهای به ظاهر غیرممکن به نتیجه رسیده است و بر همین اساس یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی خودباوری را مهم‌ترین دستاورد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم می‌داند که نتیجه آن واکسیناسیون فراگیر علیه کرونا بوده است.

نماینده شهرستان‌های خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز می‌بینیم که می‌توان مشکلات را رفع کرد چون در این مدت اقدامات بزرگی انجام شد که آینده روشنی را از وضعیت آینده کشور نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر احمدپور فدکی افزود: در دولت گذشته تولید و واردات واکسن کرونا تبدیل به یک امر نشدنی و تقریبا محال شده بود اما در ۱۰۰ روزی که از آغاز فعالیت دولت سیزدهم گذشته، حجم بالایی از واکسن وارد کشور شده و تفکر "ما می‌توانیم" در کشور محقق شده است.

وی ادامه داد: این تفکر مهمترین تحول پس از تشکیل دولت سیزدهم بوده است که این تغییر نگاه و ساختار، تحرک و خلاقیت را در مدیریت کشور ایجاد کرده است.

بازگشت اعتماد به مردم با اقدامات امیدآفرین دولت

این نماینده مجلس عنوان کرد: در ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت آیت الله رییسی تغییر در نوع نگاه‌ها به خوبی محسوس است و این تغییر، زمینه رشد و شکوفایی در حوزه‌های مختلف را ایجاد می‌کند که به نفع کشور است.

حجت‌الاسلام احمدپور فدکی ادامه داد: مدیران اجرایی پیشین مدعی بودند که بدون رفع تحریم و پذیرش FATF نمی‌توان حتی واکسن وارد کرد، در حالی که دولت سیزدهم به سرعت مشکل کمبود واکسن را برطرف کرد و به میزانی واکسن کرونا وارد کرد که اکنون تزریق دُز سوم واکسن هم آغاز شده است.

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عملکرد دولت در حوزه واکسیناسیون علیه کرونا خوب و درخشان بود و توانست در ابتدای کار دولت امید را در دل مردم ایجاد کند.

دکتر مجید فولادیان افزود: با توجه به نگرانی که در جامعه نسبت به بیماری کووید ۱۹ وجود داشت، اقدام دولت برای تامین واکسن و واکسیناسیون شهروندان و حتی مهاجران خارجی، نشان از حرکتی ارزنده و درخشان دارد.

امید در روابط بین الملل

خراسان رضوی یکی از طولانی ترین مرزهای کشور را دارد و تجارت خارجی با همسایگان نیز یکی از راه های برون رفت از چالش اقتصادی کشور است. ایجاد امنیت اقتصادی و تبادل کالا یکی از راهکارهای امیدآفرینی است که می‌تواند تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را خنثی کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به حُسن ارتباط بین‌المللی در دولت جدید به خبرنگار ایرنا گفت: آیت الله رییسی طی ۱۰۰ روز نخست فعالیت خود در قوه مجریه، در حوزه ارتباطات بین‌المللی به‌ویژه با همسایگان و کشورهای آسیای میانه بسیار موفق عمل کرده است و این از امتیازات دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

محمدحسین روشنک افزود: اگر سیاست عاقلانه آیت الله رییسی در برابر طالبان در افغانستان نبود، شاید اتفاق دیگری رقم می‌خورد، چون به هرحال آمریکا به افغانستان آمده بود تا با ایران دشمنی کند.

وی با اشاره به برقراری و ارتباط با کشورهای همسایه، به‌ویژه ترکمنستان و تاجیکستان، پیوستن به کنفرانس پیمان شانگهای، حضور در ۲ کنفرانس شانگهای و اکو، در عرصه بین المللی ادامه داد: تماس های رییس جمهوری سیزدهم با مسوولان کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان و برخی کشورهای آسیای میانه پاره ای از مشکلات اقتصادی استان را حل کرد.

بازگشت اعتماد به مردم با اقدامات امیدآفرین دولت

نماینده شهرستان‌های خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: گسترش روابط با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان، از مهم ترین برنامه های دولت سیزدهم است که متاسفانه در دولت قبل مغفول مانده بود و حال آنکه ایران با ۱۵ کشور، با ظرفیت های مختلف، هم مرز است و این همسایگی فرصت ارزشمندی برای مهار و بی اثر کردن تحریم های ظالمانه استکبار جهانی است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر احمدپور فدکی اظهار کرد: دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی منطقه ای موفق عمل کرده است و عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، گواه این مدعا است، زیرا پیوستن کامل ایران به سازمان همکاری شانگهای ظرفیت‌های جدیدی، به خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و بین‌المللی در اختیار تهران قرار می‌دهد که پیش از این سابقه نداشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای و انجام اقداماتی امیدآفرین برای توسعه تبادلات مالی و تجاری بین ایران و برخی از کشورها توانست چشم انداز مثبتی در عرصه اقتصادی ایجاد کند که البته هنوز نتایج آن در اقتصاد داخلی دیده نشده است.

دکتر فولادیان افزود: در عین حال برخی از اقداماتی که دولت آغاز کرده، هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیده است که با برنامه‌ریزی می‌توان به آینده آن بسیار امیدوار بود.

وی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد داخلی و به خاطر تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، بسیاری از برنامه های دولت به نتایج خود نرسیده و همه امید دارند تا مذاکرات جدید در مورد برجام دستاورد مهمی در لغو تحریم ها و همچنین اجرای برنامه های دولت داشته باشد.

این جامعه‌شناس گفت: افزایش قیمت دلار باعث شده تا سایر قسمت‌های اقتصادی درگیر با نرخ ارز همراه با افزایش قیمت باشد و این وضعیت اجازه انجام بسیاری از برنامه ها را به دولت نخواهد داد.

امید به رونق اقتصاد

یکی از شعارهای انتخاباتی رییس جمهوری در زمان کاندیداتوری، رفع مشکلات اقتصادی کشور بود و بر همین اساس از همان ابتدای کار دولت، موضوع اقتصاد و معیشت مردم به گونه ای برای دولت اهمیت داشت که سعی در ایجاد کارگروه اقتصادی و هم افزایی نظر نخبگان برای حل این معضل نمود پیدا کرد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در این مدت به صورت کارشناسی مطالعات خوبی بر روی ساختارهای اقتصادی کشور انجام داده است و یا در دست انجام دارد که با عملیاتی شدن آنها مردم تا چند ماه آینده نتایج مطلوب آن را لمس می کنند.

محمد صفایی دلویی، برخورداری از یک دیپلماسی اقتصادی را از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در این مدت دانست و ادامه داد: وجود دیپلماسی قوی در عرصه اقتصاد لازمه موفقیت در عرصه های ملی و بین المللی است و باید تعاملات اقتصادی کشور با سایر کشورها در سطوح منطقه ای و جهانی افزایش یابد و دولت در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است که به تدریج شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود.

بازگشت اعتماد به مردم با اقدامات امیدآفرین دولت

وی اظهار کرد: مهمترین لازمه کاهش تورم، رونق تولیدات داخلی است و تیم اقتصادی دولت سیزدهم و مسوولان و دست اندرکاران ذیربط باید حمایت از تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌گذاران را رویکرد اصلی برنامه ریزی های خود قرار دهند. همچنین مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم با افزایش تعامل با همدیگر، برای ارایه خدمات هرچه بهتر به مردم و کاهش مشکلات کشور تلاش کرده و بستر لازم را برای توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور هموار کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در زمینه تثبیت قیمت و جلوگیری از تورم در برخی بخشها و اجرای طرح جهش و نهضت ملی مسکن هم گامهای خوبی برداشته و طرحهای خوبی در دست اجرا دارد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدا باید شرایط کشور را در زمانی که آیت الله رییسی تحویل گرفت، مورد توجه قرار داد، سپس انتظارات را بیان کرد، رییس جمهوری سیزدهم دولتی را با یک اقتصاد ورشکسته و کاملا به هم ریخته تحویل گرفت که ۶ ماه قبل از پایان دولت، اغلب وزیران آن یا همه چیز را رها کرده و یا به دنبال کسب کرسی در دولت آینده بودند.

محمدحسین روشنک افزود: در شرایط کنونی تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود، نمی توان کاری برای اقتصاد کشور انجام داد، لذا رییس جمهوری دستش در عرصه اقتصاد بسته است و نباید انتظار معجزه از وی داشت، در همین راستا وزارتخانه های مختلف نیز عملکرد شاخصی در ۱۰۰ روز گذشته نداشته اند.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اظهار کرد: دولت در حوزه اقتصاد می تواند برخی از پیشنهادها را از جمله استقراض ارزی از مردم و بازگرداندن آن از طریق فروش نفت اجرایی کند؛ مردم صدها میلیون دلار ارز در اختیار دارند که می توانند آن را به دولت قرض بدهند.

روشنک اضافه کرد: دولت سیزدهم باید یک فرماندهی قوی برای ساماندهی اقتصاد کشور ایجاد کند که به نظر می رسد برخی از عدم هماهنگی ها بین معاون اول رییس جمهوری و معاون اقتصادی رییسی جمهوری مانع آن است و باید این مساله برطرف شود.

حضور در میدان

یکی دیگر از نقاط قوت دولت سیزدهم تاکید رییس جمهوری بر حضور میدانی برای رفع مشکلات بوده است. راهی که به واسطه شیوع کرونا در اواخر دولت قبل به ایجاد فاصله بین رییس جمهوری وقت با مردم منجر شد و همین مساله باعث می شد تا در شکل گیری بحران ها، زمان طلایی برای هدایت افکار عمومی از میان برود.

از سویی سفرهای استانی دولت سیزدهم در جهت آشنایی دولتمردان با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف طرح ریزی شده است، زیرا این سفرها باید بر اساس برنامه ریزی و درک صحیح از توانمندی ها و مشکلات و بررسی ظرفیتهای منطقه ای انجام شود تا اثربخشی آنها افزایش یابد.

بازگشت اعتماد به مردم با اقدامات امیدآفرین دولت

سفر رییس جمهوری به ۱۰ استان کشور، احیای پروژه‌های نیمه‌تمام و نیمه‌ تعطیل صنعتی، عمرانی و اقتصادی در استان‌ها، در دسترس مردم بودن مدیران و حذف فاصله مردم و کارگزاران دولت، توجه به طبقات فرودست و فراموش‌شدگان جامعه، اهتمام به بخش کشاورزی و دامداری و حمایت از روستاییان و عشایر، به عنوان قشر مولد و کم‌هزینه جامعه از دیگر اقدامات مهم دولت در ۱۰۰ روز اخیر بوده است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در ایجاد بحران های طبیعی و غیرطبیعی شکل گرفته باید در ۴۸ ساعت ابتدایی وارد عمل شد تا جریان افکار عمومی دچار ابهام نشود، گفت: در همین راستا در خصوص مطالبات مردم اصفهان در مورد خشکی زاینده رود، حضور به موقع معاون اول رییس جمهوری و وزیر نیرو بسیار تاثیرگذار بود.

دکتر فولادیان افزود: حضور میدانی رییس جمهوری در مناطقی که دچار مشکلات و کمبودهایی هستند، بسیار خوب و تاثیرگذار است مشروط بر آنکه مصوبات و دستورهای صادر شده در آن مورد به نتیجه لازم برسد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری کشورمان این شجاعت را دارد که اگر نتواند برنامه های مد نظر خود را به اجرا درآورد، حتماً دلایل آن را با مردم در میان بگذارد، زیرا اگر توقع بی جایی در میان مردم شکل گیرد امکان مدیریت آن در آینده کشور بسیار مشکل خواهد بود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس نیز با اشاره به اینکه مسوولیت پذیری دولت سیزدهم بذر امیدواری را در دل مردم رویانده و حال آنکه در دولت قبل مردم نسبت به آینده چندان خوشبین نبودند، گفت: امروز مردم شاهدند که رییس جمهوری در هر موضوع، حادثه و موقعیتی در میان مردم حاضر شده و از نزدیک به بررسی مشکلات آنان پرداخته و برای رفع آن اقدام می‌کند و این حضور بی واسطه، در حل سریع گرفتاریهای مردم موثر است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر احمدپور فدکی، سفرهای استانی را یکی دیگر از اقدامات دولت جهادی آیت الله رییسی برشمرد که اعتماد اجتماعی را تقویت کرده است و افزود: شخص رییس جمهوری عزمی جدی برای رفع مشکلات کشور دارد و این موضوع بسیار مهم است، چون در گذشته بسیاری از مسوولان دولتی دچار روزمرگی شده و گویا اراده ای جدی برای رفع مشکلات کشور نداشتند.

وی اظهار کرد: امروز حتی موسسات نظرسنجی خارجی نظیر موسسه آمریکایی "گالوپ"، در تازه ترین نظرسنجی خود اعلام کرده است که ۷۲ درصد مردم ایران از عملکرد دولت آیت الله سیدابراهیم رییسی، رضایت داشته و عملکرد آن را تایید می‌کنند.

پاسخی بگذارید