گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/09/24 13:45
شناسه : 400638

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی عزتمندانه در مذاکرات حضور یافته است،‌ گفت: اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت می‌گیرد و ما حتما به دنبال این توافق هستیم.

آیت الله «سیدابراهیم رییسی» امروز شنبه در گردهمایی‌ سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه‌ اظهار کرد: سند بسیار واقع بینانه‌ای که شرایط را ترسیم کرده و راهبردهایی برای آینده دارد؛ بیانیه گام دوم است.

 وی اضافه کرد: با دقت در این بیانیه به خوبی ترسیم شده است که وضع ایران فعلا در کجاست و چگونه می‌توان به شرایطی دست یافت که در شان مردم ایران و تراز ملت انقلاب اسلامی است. با تدبر در این بیانیه می‌توان دریافت که کشور باید به کدام سمت حرکت کند تا عقب ماندگی‌ها جبران شود.

رییس دولت سیزدهم با تاکید بر لزوم اجرای کار تحولی در کشور گفت: نظام بروکراسی پیچیده‌ کارها را کند می‌کند، موجب آزار شده است و اجازه کار به موقع و نتیجه بخش را نمی‌دهد؛ یکی از بخش‌هایی که می‌تواند روند اصلاح را آغاز کند، وزارت خارجه خواهد بود.

 وی یادآورشد: باید به هرشکل ممکن کار انجام شود و تنها بسنده کردن به نامه و پیرو و ... نمی‌تواند کافی باشد و پاسخ واقعی این است که کار و طرح باید مجدانه پیگیری شده و اتفاق بیافتد. باید تحولی در نحوه و فرایند درخواست‌ها و انجام کار اتفاق افتد.

رییس جمهور اضافه کرد: ما نیازمند آن هستیم که در ورود به گام دوم انقلاب، تحولی را در کشور شاهد باشیم. کارهای خوبی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی انجام شده است که از همه آنهایی که ایفای نقش کردند، باید تشکر کرد. اما اگر مقداری از تابلویی که در این چهل سال ترسیم کردیم، فاصله بگیریم و ببینیم که چگونه در این مدت عمل شده است می توانیم به بعضی از کاستی‌ها و عقب ماندگی‌ها برسیم که می توانست نباشد.

وی با تاکید بر اینکه ما حتما نیازمند تحول هستیم گفت: برای رسیدن به وضع مطلوب باید با گام‌هایی بلند فاصله وضعیت موجود و مطلوب را کمتر کنیم تا به نقطه هدف برسیم.

آیت الله رییسی با تشریح سه محور اساسی تحول توضیح داد: نخستین محور تحول شناختی است یعنی رویکردها باید تغییر کند. اگر نگاه‌ها و رویکردها تغییر نکند، اتفاقی نخواهد افتاد.

 رییس دولت سیزدهم دومین تحول را تحول در فرایندها عنوان کرد و با بیان اینکه فرایندهای نظام اداری مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، گفت: اگر تحول در فرآیندها رخ ندهد، اتفاقی نخواهد افتاد.

رییس جمهور خطاب به سفرای حاضر در نشست تاکید کرد: با بسنده کردن پیگیری به بخش اداری کار به جایی نمی‌رسد.

آیت الله رییسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: با توجه به ظرفیت موجود در کشور می‌توان تبادلات با همسایگان را افزایش داد که سهم وزارت خارجه در این زمینه بسیار مورد توجه است. سیاست همسایگی و ارتباط با همسایگان در جهت مقابله و خنثی سازی تحریم ها، حرکت راهبری و استراتژیک  و نه تاکتیکی برای جمهوری اسلامی است  که با توجه به شناخت آقای صفری معاون اقتصادی وزیر امورخارجه و همراهی و همکاری سفرا این استراتژی با قوت پیش خواهد رفت.

رییس دولت سیزدهم با اشاره به دو راهبرد جمهوری اسلامی برای خنثی سازی و رفع تحریم‌ها گفت: برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کند و عده‌ای مدعی بودند که ما در مذاکرات جدی شرکت نمی‌کنیم و یا برنامه نداریم اما جمهوری اسلامی در مذاکرات عزتمندانه شرکت کرد و با ارائه متن نشان داد که در مذاکره جدی است.

وی تاکید کرد: امروز هم اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت و ما حتما به دنبال این توافق خوب هستیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: این عادی‌سازی نه برای این کشورها و نه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست.

آیت الله رییسی افزود: این کشورها تلاش می‌کنند هم روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کنند و هم اسرائیل را به مرزهای ما نزدیک کنند اما این اقدام سودی برای آنها نخواهد داشت.

وی در ادامه ایران اسلامی را خیرخواه کشورهای منطقه خواند و گفت: ارتباط با جمهوری اسلامی و تعامل با ایران در حوزه های مختلف می‌تواند به امنیت و گسترش صلح آرامش در منطقه کمک کند.

رییس جمهور با بیان اینکه افغانستان هرچه سختی کشیده ناشی از حضور بیگانگان بوده،‌ تصریح کرد: افغانستان از حضور ناتو و آمریکا در این کشور روش خوش ندیده و نتیجه کشور آمریکایی‌ها تبدیل بلای خانمان‌سوز مواد مخدر از مواد مخدر سنتی به مواد صنعتی بوده است.

پاسخی بگذارید