جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱؛
تاریخ : 1400/09/24 13:12
شناسه : 400646

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به وزارت نفت این مجوز داده شده تا نسبت به احداث پالایشگاه نفت سنگین به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز اقدام کند.

 بعد از اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های تابعه امکان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای را نداشتند.

از همین رو وزارت نفت و ۴ شرکت اصلی آن نیز مجوز اجرای طرح‌های توسعه‌ای مانند ساخت پتروشیمی و پالایشگاه را دارا نبودند.

با توجه به نیاز کشور برای توسعه ظرفیت پالایشگاهی به منظور مبارزه با تحریم و همچنین جلوگیری از خام‌فروشی، دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام سنگین توسط وزارت نفت را مطرح کرده است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت نفت مجاز است از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به احداث پالایشگاه نفت سنگین به ظرفین ۳۰۰ هزار بشکه در روز از محل منابع داخلی با مشارکت بخش غیردولتی، تامین مالی خارجی(فاینانس) و یا تحویل نفت خام به پیمانکاران (تهاتر نفت) اقدام کند.

اخذ مصوبه شورای اقتصاد در این خصوص الزامی و در اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۷ بااصلاحات و الحاقات بعدی، این وزارتخانه موظف به واگذاری پالایشگاه مذکور یکسال پس از بهره‌برداری کامل است.

همچنین به وزارت نفت از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه داده می‌شود برای تامین هزینه‌های اجرایی خط لوله اتیلن غرب کشور نسبت به اخذ معادل ریالی ۲.۵ درصد ارزش فروش هر تن اتین تولیدی حاصل از خوراک اتان اقدام کند.

این درآمد پس از وصول به خزانه‌داری کل واریز و تنها برای تکمیل خط اتیلن غرب هزینه می‌شود.

در این خصوص، رعایت ملاحظات سند ملی آمایش سرزمین مصوب سال ۱۳۹۹ الزامی است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی  امروز (یکشنبه) با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس می‌کند.

پاسخی بگذارید