با تصویب هیات وزیران:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/09/24 13:04
شناسه : 400659

هیات وزیران با هدف جلوگیری از صادرات نهاده های مورد نیاز داخل کشور، فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی که درآمد حاصل از صادرات آنها مشمول مالیات می شود را تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، به موجب مصوبه هیئت وزیران، هیات وزیران با هدف جلوگیری از صادرات نهاده های مورد نیاز داخل کشور و در اجرای تکلیف مقرر در بند (ث) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی که درآمد حاصل از صادرات آنها مشمول مالیات می شود را تعیین کرد.

مواد خام به موادی اطلاق می‌شود که پس از استخراج و یا استحصال، تغییری در کیفیت فیزیکی، شیمیایی، ماهیت و نوع آن ایجاد نشده باشد و به ‌همان شکل برای فرآوری به واحد تولیدی واگذار یا صادر می‌شود.

همچنین مواد نیمه خام نفتی، گازی و پتروشیمی شامل کلیه محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی هستند که  به عنوان خوراک یا ماده اولیه برای تولید محصول نهایی صنعتی استفاده می ‌شود.

مواد نیمه خام معدنی نیز کالاها و محصولات حاصل از کانه آرایی و فرآوری ماده خام معدنی که صرفاً به عنوان ماده اولیه و حد واسط جهت تولید محصولات نهایی به کار می روند را در بر می‌گیرد.

تصویب آیین نامه اجرایی درخصوص اعطای تخفیف بیمه به رانندگان دارای گواهینامه دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر

هیات وزیران در ادامه، با هدف بهبود کیفیت عملکرد رانندگان و در راستای تکلیف مقرر در تبصره (۵) ماده (۱۸) قانون بیمه اجباری خسارت وارد به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، آیین‌نامه اجرایی تبصره مذکور درخصوص اعطای تخفیف بیمه به رانندگان دارای گواهینامه دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر را به تصویب رساند.

به موجب آیین‌نامه فوق، محتوای دوره آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر متناسب با نوع گواهینامه بر اساس دستورالعمل مشترک پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تهیه و پس از تائید وزیر کشور توسط پلیس راهور ابلاغ می‌شود.

دارندگان انواع گواهینامه رانندگی می‌توانند در دوره‌های آموزش رانندگی ایمن و کم خطر که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام می‌شود، شرکت کرده و گواهینامه آموزش رانندگی ایمن و کم خطر دریافت کنند. همچنین شرکت‌های بیمه مکلفند برای وسایل نقلیه متعلق به دارندگان گواهینامه آموزش رانندگی ایمن و کم خطر به میزان مقرر در آیین نامه، تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن، در حق بیمه متعلقه بیمه‌های موضوع قانون برای وی اعمال تخفیف کنند.

لازم به ذکر است، رانندگانی که تخلف حادثه ساز آنها منجر به وقوع حادثه رانندگی و ایجاد خسارت بدنی شود، از تاریخ وقوع حادثه مذکور تا ۲ سال امکان دریافت گواهینامه آموزش رانندگی ایمن و کم خطر را نخواهند داشت.

آیین نامه اجرایی ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره-هیئت عامل شرکت های دولتی و تابعه نهادهای عمومی غیردولتی اصلاح شد

در ادامه جلسه امروز هیات دولت، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی بررسی و به تصویب رسید. هیات وزیران به منظور تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، آیین‌نامه اجرایی مربوط به ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره/  هیئت عامل شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت و شرکت های تابع آنها شرکت‌های تابعه نهادهای عمومی غیردولتی را اصلاح کرد.

 اصلاح مصوبه مجوز واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور

هیات وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه مربوط به مجوز واردات تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، با اصلاح آن موافقت کرد.

به موجب این اصلاحیه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با اعلام شرکت پشتیبانی امور دام کشور و پس از تأیید سازمان حسابرسی، مابه‌التفاوت قیمت مصوب جهت فروش و قیمت تمام شده را از محل اعتبارات مصوب مربوط تخصیص دهد.

سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین موظف است اصل و سود تسهیلات و هزینه های تبعی را از محل اعتبارات مصوب مربوط تعهد و تضمین کند.

 اصلاح اساسنامه شرکت مادرتخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

دولت با هدف تأمین نظر مجلس شورای اسلامی و رفع مغایرت درخصوص ماده (۵) اصلاحی اساسنامه شرکت مادرتخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با پیشنهاد معاونت حقوقی رییس‌جمهور مبنی بر اصلاح ماده مذکور موافقت کرد.

بر این اساس، افزایش سرمایه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد بود.

آیین‌نامه اجرایی نحوه تسویه برخی از بدهی‌ها و مطالبات دولت اصلاح شد

هیات وزیران با هدف تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخصوص آیین‌امه اجرایی مربوط به اجزای بند (ز) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع نحوه تسویه بدهی های قطعی دولت از طریق اسناد خزانه و همچنین نحوه تسویه مطالبات با منشأ قانونی نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، بیمه‌ها، اتحادیه‌ها و آستان‌های قدس با حسابرسی ویژه، آن را اصلاح کرد.

به موجب اصلاحیه فوق، بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی / بانک مرکزی پس از تأیید میزان بدهی اشخاص متقاضی به آنها در سامانه الکترونیکی و صدور تخصیص اعتبار با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱، مجاز به تغییر یا اصلاح اطلاعات تأیید شده نیستند.

اصلاح مصوبه مربوط به استرداد حقوق ورودی و هزینه انبارداری برخی کالاها بیش از سقف بودجه سالانه

دولت به منظور تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و رفع مغایرت قانونی درخصوص مصوبه مربوط به استرداد حقوق ورودی و هزینه انبارداری برخی کالاها بیش از سقف بودجه سالانه، با اصلاح آن موافقت کرد.

بر این اساس، ردیف اعتبار پیش بینی شده مندرج در جدول شماره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در مصوبه یاد شده اصلاح شد.

 موافقت با اصلاح مصوبه تخصیص اعتبار برای تأمین سرمایه اولیه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان

هیات وزیران به منظور رفع ایراد هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخصوص مصوبه مربوط به تخصیص اعتبار برای تأمین سرمایه اولیه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح مصوبه مذکور موافقت کرد.

اصلاح آیین نامه اجرایی مجوز تهاتر مطالبات و بدهی های سازمان های ایدرو و ایمیدرو و وزارت نفت با دولت

هیات وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع تهاتر مطالبات سازمان های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین وزارت نفت با بدهی آنها به دولت از طریق شرکت دولتی، آن را اصلاح کرد.

به موجب اصلاحیه مذکور، بدهی سازمان های توسعه ای شامل مطالبات دولت بابت مالیات (با تأیید سازمان امور مالیاتی کشور) و سود سهام (با تأیید خزانه) از سازمان‌های توسعه‌ای است.

تصمیم گیری درخصوص تعدادی از مصوبات شورای عالی بیمه سلامت

هیات وزیران در ادامه، تعدادی از مصوبات شورای عالی بیمه سلامت شامل تعیین تعرفه آزمایش تشخیص ایمنولویک آنتی ژن ویروس عامل کووید-۱۹، رایگان شدن خودپرداخت (فرانشیز) تست گلوبال تشخیص آزمایشگاهی کووید-۱۹ و تداوم اجرای کد ۵۱ کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت درخصوص نحوه محاسبه اعمال جراحی متعدد به وسیله یک یا دو جراح را بررسی و به تصویب رساند.

دولت ضوابط اجرایی اندازه‌گیری آلایندگی خاک توسط واحدهای تولیدی و صنعتی را تصویب کرد

با توجه به تکلیف مقرر در تبصره (۲) ماده (۱۸) قانون «حفاظت از خاک» درخصوص مقررات تعیین واحدهای بزرگ تولیدی، ‌صنعتی، ‌عمرانی، خدماتی، زیربنایی و معدنی، مقاطع زمانی و ضوابط اندازه گیری آلایندگی و نحوه خوداظهاری پایش محیط زیست، هیات وزیران پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ضوابط اجرایی تبصره یاد شده را تصویب کرد.

بر این اساس، واحدهای تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی، زیربنایی و معدنی مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی که خروجی آنها در چارچوب ضوابط خوداظهاری پایش محیط زیست از جمله تفکیک و اعلام انواع مواد آلاینده و میزان خروجی هر یک از آنها به محیط، تبیین استمرار یا مقطعی بودن ورود آلودگی به محیط، تصریح مرحله فعالیت واحد در زمان اندازه گیری آلودگی شامل مراحل احداث، بهره برداری و یا توقف کوتاه مدت و بلندمدت فعالیت، بیش از حدود مجاز و استانداردهای ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست  باشد، مشمول خوداظهاری در پایش خاک در محدوده تملک و شعاع تاثیر عملکرد خود خواهند بود.

مقاطع زمانی خوداظهاری خروجی‌ها بصورت فصلی و پایش آلودگی خاک، بصورت سالیانه می باشد.

همچنین ضوابط اندازه گیری آلایندگی جهت خوداظهاری بر اساس شیوه نامه های خوداظهاری ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست و با لحاظ حدود مجاز و استانداردهای ابلاغی سازمان در قالب برنامه مدیریت محیط زیست (EMP) واحد خواهد بود و گزارش اعلام نتایج پایش خاک در قالب کاربرگ شماره (۱) ارائه می‌شود.

 آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان تصویب شد

هیات وزیران در اجرای حکم مندرج در ماده (۱۵) قانون تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب کرد.

تکالیف صندوق و دستگاه های ذیربط درخصوص بیمه پایه، تکالیف صندوق و بیمه مرکزی در رسیدگی به خسارت مالی، نظارت بر انجام تعهدات صندوق، پوشش اتکایی بیمه پایه و نحوه اداره حساب ویژه، از جمله موارد مندرج در آیین نامه یاد شده است.

صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی از سال ۱۳۸۳ و با هدف جبران خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی با مشارکت دولت و فعالیت شرکت های بیمه، در دستور کار صنعت بیمه کشور قرار گرفت و نهایتاً در آذر ماه سال ۱۳۹۹ قانون تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

تصویب آیین نامه اجرایی نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک

دولت به منظور نظارت جامع بر کلیه فرآیند حمل و نقل مواد خطرناک، رعایت ایمنی و مدیریت ریسک این مواد، آیین نامه اجرایی «نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک» را به تصویب رساند.

هدف اصلی از تدوین این آیین‌نامه نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک، ایجاد سامانه مدیریت مواد خطرناک برای مدیریت بهینه در چرخه عمر این مواد و کنترل محدودیت ها و هماهنگی هدفمند در این زمینه از طریق ایجاد کمیته ناظر در این حوزه با بهره­‌گیری از متخصصین این حوزه در کشور و نمایندگان دستگاه‌های ذی­ربط است.

ارایه برنامه‌ای منسجم درخصوص آموزش به متصدیان، دست اندرکاران، شاغلین و مصرف کنندگان مختلف در تمامی مراحل تولید، بسته‌­بندی، حمل و نقل، انبارش و مصرف مواد خطرناک، تدوین مفاد قانونی معتبر در زمینه مصرف ویژه مواد خطرناک در حوزه‌­های خاص از جمله هسته‌ای، بیولوژیک، شیمیایی، منفجره و غیره، تبیین ساز وکارهای نظارتی و عملیاتی درخصوص صدور مجوزهای لازم برای فعالیت دستگاه‌ها در این زمینه و مدیریت پسماند و بازیافت مواد خطرناک، از دیگر اهداف تدوین آیین‌نامه مذکور بوده است.

پاسخی بگذارید