تاریخ : 1400/09/25 13:48
شناسه : 400669

مدیر مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری ها هشدار داد، برای مقابله با گسترش سریع گونه جهش یافته تازه کرونا موسوم به «اومیکرون» واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست و دولت ها باید اقداماتی جدی و فوری برای مهار این سویه جدید اتخاذ کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، «آندرئا آمون» مدیر مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری ها در پیامی ویدئویی  هشدار داد: در شرایط کنونی، واکسیناسیون کرونا به تنهایی برای مهار اومیکرون کافی نیست، چرا که زمان زیادی برای پر کردن شکاف های موجود در واکسن های کرونا در اختیار نیست.

این نهاد اروپایی همچنین ارزیابی خود از خطرات اومیکرون را «بسیار بالا» توصیف کرد که به احتمال زیاد منجر به بستری شدن و آمار مرگ و میر بالاتری از سویه دلتا خواهد شد.

مدیر مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری ها همچنین توصیه کرد برای مقابله با شیوع هرچه بیشتر این سویه جدید، دولت ها مجموعه ای از اقدامات سختگیرانه و محدودیت های کرونایی از جمله بازگشت به دورکاری و افزایش سطح احتیاط در جشن‌های سال نو میلادی را اتخاذ کنند.

همزمان سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داد، اومیکرون با سرعتی که در هیچ یک از گونه‌های پیشین مشاهده نشده در حال گسترش است و هیچ کشوری تنها با اتکا به واکسن کرونا نمی‌تواند از  این بحران رهایی یابد.

سازمان جهانی بهداشت نیز از کشورهای جهان خواسته است تا از همه ابزارهای موجود برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ از جمله رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و همچنین شستشوی مدام دست ها استفاده کنند.

به گزارش یورونیوز، همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص افزایش چشمگیر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در آستانه تعطیلات سال نو میلادی در اروپا، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که انتظار می‌رود سویه اومیکرون تا اواسط ژانویه (دی/بهمن) به نوع غالب ویروس کرونا در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود.

به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، موارد ابتلا به اومیکرون تاکنون در ۷۷ کشور جهان گزارش شده اما احتمالا این سویه جدید در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. وی همچنین از اینکه برخی اومیکرون را سویه‌ای خوش‌خیم‌تر از گونه‌های پیشین ویروس کرونا می‌دانند، ابراز نگرانی کرد.

بالاترین مقام بهداشتی جهان تصریح کرد: حتی اگر شدت علائم اومیکرون کمتر از سویه‌های قبلی باشد، باز هم می‌تواند شمار موارد ابتلا را افزایش دهد و این سبب افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شود که خود این موضوع به مشکلات دامن خواهد زد.

پاسخی بگذارید