قالیباف:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1400/09/29 11:31
شناسه : 400678
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم تحول جدی و بنیادی در جامعه داشته باشیم و اهداف انقلاب اسلامی،‌ مکتب سیاسی امام (ره) و یک نظام دینی و ولایی را پیش ببریم، باید علوم انسانی را منطبق بر زیست‌بوم ایران اسلامی و مکتب اهل بیت تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،«محمدباقر قالیباف» روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: مبداء تحول جوامع و ملت‌ها بیش از آنکه در علم او تجربه باشد، از تفکر و اندیشه است و این می‌تواند اساس کار قرار بگیرد. به خصوص اینکه حوزه علوم انسانی، انسان‌ساز است و سایر نهادها تحت تاثیر علوم انسانی هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بخواهیم تحول جدی و بنیادی در جامعه داشته باشیم و اهداف انقلاب اسلامی،‌ مکتب سیاسی امام (ره) و یک نظام دینی و ولایی را پیش ببریم، باید علوم انسانی را منطبق بر زیست‌بوم ایران اسلامی و مکتب اهل بیت  تعریف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به صورت سازمان یافته در این بخش فعالیت کرد، گفت: انقلاب اسلامی با رهبری‌های داهیانه حضرت امام (ره) و با تکیه بر سنت‌های الهی پیروز شد و انقلاب ما با یک حرکت عظیم مردمی جوشیده از فرهنگ دینی و مکتب قرآنی شکل گرفت.

قالیباف اضافه کرد: انقلاب اسلامی زمانی به منصه ظهور رسید که دین اسلام و معنویت در چنبره مکاتب انسان ساخت و مکاتب مادی محاصره بود و کسی فکر نمی‌کرد حضرت امام(ره) بتواند تفکر انسانی و تفکر متوسل به اسلام را پیش ببرد در حالی که در آن زمان هر اتفاقی بر اساس خواست و اراده دو قدرت آمریکا و شوروی سابق صورت گرفت و برق آسا به نتیجه می‌رسید.

وی ادامه داد: دوران دفاع مقدس نمونه دیگر مدیریت اسلامی مبتنی بر تصمیم‌گیری و عقلانیت است اما متأسفانه آنطور که باید و شاید، به این موارد پرداخته نشده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کارآمدی دین در اداره امور جامعه اظهار داشت: علوم انسانی تولید نظریه و نظریه پردازی و توضیح علمی در حوزه علوم اسلامی را پذیرفته است اما هنوز علوم انسانی اسلامی به این مرحله  نرسیده و باید به موضوع مسئله یابی و حل مسئله توجه خاص نشان دهد.

وی تاکید کرد: اگر پاسخ روشنی برای اقتصاد، روانشناسی، مدیریت وجامعه شناسی نداشته باشیم و برای حل مسائل کشور راه حل نداشته باشیم،  طبیعی است دچار مشکلاتی می شویم که شدیم.

قالیباف  خاطرنشان کرد: امروز اولویت ما در حوزه علوم انسانی مسیریابی و حل مسئله نیست در حالی که حکمرانی نوین به سمت مسئله محور شدن حرکت کرده است.

پاسخی بگذارید