رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهک:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/10/4 10:28
شناسه : 400681

زهره مهرنوروزی- از گذشته دور بخش کهک در زمینه کشاورزی یکی از بخش‌های مهم قم در تولید خشکبار، فرآورده های لبنی، دامی، عسل، محصولات باغی و زراعی و شیلات نقش مهمی داشته است.

اردیبهشت ماه 1400کهک از شهرقم جدا و به شهرستان تبدیل شد و به این طریق فرصت جدیدی برای توسعه این بخش ازاستان قم فراهم شده است سوالی که پیش می‌آید که چه برنامه‌ای برای تحول و توسعه این بخش از استان چه برنامه هایی دردست انجام است.به همین بهانه گفت‌وگویی با سید احمد افضلی رئیس جهاد کشاورزی کهک انجام شده است که می‌خوانید:
تولیدات متنوع کشاورزی
رئیس جهاد کشاورزی کهک در پاسخ به وضعیت فعلی کهک در باره زمین های زیر کشت گفت: هم اکنون در کهک 1250هکتار باغات گیلاس، زردآلو ، گردو، انار، بادام و فنداق داریم، 800هکتار زمین زراعی وجود دارد که کشت به گندم، جو، سبزیجات و یونجه اختصاص دارد و1000هکتار نیز آیش است.
ظرفیت‌های شیلات  
سید احمد افضلی با بیان اینکه کهک در زمینه پرورش، دام، طیورو شیلات نیز فعال است افزود: در حال حاضر طبق آمار، 130واحد مرغداری،  36واحد استخر پرورش ماهی گرمابی، سرد آبی و ماهیان زینتی موجوداست و همچنین 48هکتار کشت گلخانه و 2هزار کلونی زنبور عسل درکهک وجود دارد و در زمینه دام نیز 50هزار راس دام سبک و 1700راس دام سنگین در این شهرستان نگهداری می‌شود.

احیا 50قنات
وی کم آبی را یکی از مشکلات فعلی کهک دانست و بیان کرد: هم اکنون آب کشاورزی کهک از طریق 270قنات موجود تامین می‌شود که 50قنات آن که نیاز به مرمت و احیا داشت با استفاده تسهیلات بانکی  بخش روستایی این مشکل را برطرف کردیم.
 گرایش به کشت گیاهان دارویی
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهک با بیان اینکه برای توسعه و تحول بخش کشاورزی با توجه به کمبود آب به تغییر الگوی کشت و آمایش روستا به روستا نیاز داریم افزود: افزایش گلخانه‌ها، تمرکز برروی کشت گیاهان کم آب بر از جمله راهکارهایی است که در دست انجام است به همین منظور بخشی از زمین‌ها را به گشت گیاهان دارویی «چای ترش» و «کنجد» اختصاص داده ایم.
طرح توسعه ظرفیت جوانان
افضلی آموزش را یکی از ارکان توسعه و تحول روستایی دانست و افزود: طرح جامع توسعه ظرفیت کانون جوانان روستایی و عشایر بوده است که 30جوان 13تا 30سال برای این نمونه درنظر گرفته شده است دربه این جوانان که قرار است ادامه دهنده فعالت های کشاورزی پدران و نیاکان خود باشند ضمن اهمیت کشت و کار استفاده از مکانیزاسیون آبیاری کشت و برداشت آموزش داده می شود.
  تاسیس شهرک گلخانه‌ای
این مسئول با بیان اینکه در روستای قباد بزن از نظر اقلیمی برای توسعه کشت های محصولات گلخانه ای ظرفیت های بسیار خوبی دارد گفت: شرکت شهرک های گلخانه ای در روستای قباد بزن بدنبال تاسیس شهرک گلخانه ای گل های زینتی و استخر پرورش ماهیان زینتی است که برای همین منظور 32هکتار زمین در نظر گرفته شده است که در سفر ریاست جمهوری به قم افتتاح می کنیم، از جمله برنامه هایی که در نظر داریم ایجاد استخرهای دو منظوره است که سیستم کشت هیدروپونیک را نیز اجرا خواهیم کرد.
ضرورت آمایش روستا به روستا
وی با اشاره به اهمیت شناسایی ظرفیت روستاهای شهرستان کهک بیان کرد: روستاهای کرمجگان، وشنوه، سیرو، قباد بزن، صرم ،...روستایی هستند که ظرفیت ها واستعدادهای آن در دست بررسی و مطالعه است برای نمونه تولید پرنده‌های زینتی یکی از ظرفیت روستای سیرو است  که خوشبختانه این شغل خیلی هم سود ده است تنها مشکل آنان صادرات بود که با تعاملی که با دامپزشکی قم صورت گرفت این مشکل هم برطرف شد، معتقدم هستم برای شناسایی 18پارچه آبادی موجود باید آمایش روستا به روستا انجام شود تا از همه ظرفیت های این شهرستان در زمینه بهره وری بهتر و افزایش اشتغال و کاهش مهاجرت استفاده کنیم.
فعالیت های ترویجی
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهک گفت: در زمینه فعالت های ترویجی از جمله کارهای انجام شده در زمینه تولید عسل بود که به تعدادی از زنان روستایی آموزش داده شد و همچنین درزمینه فندق کشت ارگانیک بود که برای نمونه در تعدادی از باغات فندق روستای وشنوه محصولات فندش اش نمونه است آغاز شده که نتیجه آن در محصولات باغی تابستان 1401مشخص می شود.
تغییرکاربری چالش شهرستان کهک
افضلی با بیان اینکه شهرستان کهک با چالش تغییر کاربری مواجه است تصریح کرد: از نظر زیربنایی سازو کاری طراحی کرده ایم که بدون اجازه شورا و جهاد کشاورزی تغییر کاربری صورت نگیرد، ولی متاسفانه عده‌ای سود را در تغییر کاربری می بینند به همین علت با وجود همه مخالفت ها به صورت غیر قانونی دست به این کارمی‌زنند، طی 8ماه گذشته با تخریب ساخت م سازهای غیر قانونی از تغییر کاربری 8هکتار جلو گیری کرده‌ایم سال گذشته این میزان 20هکتار بود.
  راه های غلبه بر کم آبی
وی رویکرد مدرن کشاورزی را چاره و غلبه بر  کم آبی دانست و افزود:  امروزه در جهان شرکت‌های جدید کشاورزی در حال توسعه از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که به کشاورزان اجازه می‌دهد با کنترل هر کدام از متغیرهای محصولات زراعی مانند سطح رطوبت، آفت، شرایط خاک و اقلیم‌های کوچک، بازده محصول را به حداکثر برسانند. کشاورزان با تهیه تکنیک‌های دقیق‌تر برای کاشت و پرورش محصولات، می‌توانند کارایی را افزایش دهند و هزینه‌ها را بهتر مدیریت کنند به همین علت باید به سمت کشاورزی فناوری شده و مدرن پیش برویم، دراین زمینه نیاز داریم تا دانش کشاورزان را با استفاده از توانمندی های جهاد کشاورزی افزایش دهیم.

افضلی تاکید کرد: معتقد هستم اگر در زمینه کشاورزی می خواهیم بهروری بهتری داشته باشیم باید هم در زمینه فنااوری وهم در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی ورود کنیم.
تسهیلات کشاورزی
رئیس جهاد کشاورزی قم گفت: طی یکسال گذشته یک میلیون 914هزار ریال از محل بهین یاب به متقاضیان توسعه کشاورزی تهسیلات بانکی اعطا شده است و همچنین در بخش مشاغل خانگی 140میلیون تومان پرداخت شده، در بخش مکانیزاسیون کشاورزی 682میلیون ریال پرداخت شده و در احیا و مرمت قنات نیز 77میلیون 300هزارریال تخصیص یافته است و همچنین در 5روستای کرمجگان، فردو، سیرو ، صرم و کهک با اعتبار 4هزار میلیون ریال صندوق خرد زنان روستایی تاسیس شد که برای 250نفر اشتغال فراهم شده است.
ظرفیت‌های گردشگری شهرستان کهک
افضلی بیان کرد: در کناراقلیم وجود کوهستان های زیبا یک موقعیت خوبی را در زمینه ژئو پارک فراهم کرده است همچنین در شهرستان کهک این موقعیت وجود دارد که بوستان ها و پارک های متنوع برای اوقات فراغت مردم قم و گردشگران فراهم شود.
نقش گردشگران در تقویت روستاها
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهک با بیان اینکه از نظر اقلیم شهرستان کهک ییلاقی و مطلوب است بیان کرد: در روستاهای شهرستان کهک به همت خانواده های روستایی انواع محصولات از انواع خشکبار گرفته  تا فرآورده‌های باغی مانند رب انار، شیره انگورو نان محلی تولید می شود بنابراین می شود ازظرفیت گردشگران با ایجاد بازارچه تولیدات کشاورزان روستاها را تقویت کنیم. بنابراین ما برای عرضه بهتربه بازارچه ها و مجتمع های گردشگری نیاز داریم هم اکنون تعداد محدوی بازارچه وجود دارد، اما باید به تعداد آنها افزوده شود.

ضرورت افزایش ایمنی محورها
 وی بر لزوم افزایش ضریب امینی راه‌های دسترسی به شهرستان کهک تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه ما در روزهای آخرهفته شاهد حضور انبوهی از گردشگران بومی و غیر بومی به این شهرستان هستیم بنابراین نیاز است که محورهای منتهی به این شهرستان اصلاح مهندسی صورت گیرد تا از تعداد حوادثات جاده ای این محورها کاهش یابد برای نمونه ورجان به کهک است که در مسیر دسترسی به خاطر اینکه جاده کم عرض است شاهد انواع تصادفات هستیم ممنون می شویم مسئولان استانی ورود کنند.
به طور حتم برای استفاده بهینه از ظرفیت روستاها باید به سمت کشاورزی مدرن حرکت کنیم، در استان قم جمعیت روستا نشین به شدت پایین است و یکی از راه های تقویت روستاها و جلوگیری از مهاجرت در وهله اول افزایش سطح رفاه، دوم حرکت به سمت کشاورزی مدرن است در غیر این صورت باید از نقش روستا در خود کفایی چشم پوشی کنیم بی شک حرکت به سمت کشت گلخانه ای که در شهرستان کمک شاهدش هستیم نخسیتن گام‌های کشاورزی مدرن با استفاده از فناوری روز است که می‌تواند راهگشا باشد.


پاسخی بگذارید