خطیب‌زاده:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/10/4 10:01
شناسه : 400684

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم به ایران گفت: درخصوص گفت و گوهای وین گفت و گوی مستقیمی با ایالات متحده در این ماه‌ها انجام نشده است. برخی پیام‌ها توسط انریکه مورا مکتوب و غیرمکتوب درخصوص مذاکرات دریافت و فورا به آن‌ها پاسخ داده شد.

 سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری درخصوص درباره ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم به ایران گفت: درخصوص گفت و گوهای وین، صحبت مستقیمی با ایالات متحده در این ماه‌ها انجام نشده است.

وی اضافه کرد: برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درخصوص موضوعات مذاکراتی (نه چیزی بیش از آن) دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد:در طول این مذاکرات شاید بیش از هر دوره دیگری از مذاکرات، با یک کمپین و کارزار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای برخی از این کشورها بر علیه آنچه که در اتاق‌های گفت و گوها انجام می‌شد، مواجه بودیم. به ویژه سه کشور اروپایی به جای این که وقت و انرژی خود را به مذاکرات جدی معطوف کنند بعضا وارد کارزار رسانه ای شدند و هم اطلاعات غلط و هم اطلاعات برساخته هر دو داده شد.

خطیب زاده اضافه کرد: ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت و گوهای بسیار فشرده ای است که طی چند روزه گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه‌ای که اتفاق افتاد بدست آمده است. متن‌های جدید نظرات ایران به همراه تیم قبلی در آن لحاظ شده است و ما متونی داریم که گفت و گوهای آتی را بر اساس آن ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: طرف‌های مقابل توجه کنند که اگر از روز اول با همین رویکرد روزهای آخر وارد می شدند زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت و گوها برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره وضعیت ایرانیانی که درترکیه بازداشت و به ارتش آزاد سوریه تحویل داده شده اند و اقدامات ایران در این زمینه گفت: یکی از موضوعاتی که در سفر وزیر خارجه ترکیه به کشور در دستور کار قرار گرفت همین موضوع بود. قرار شد مرزبانی دو کشور این مسئله را پیگیری کنند.

 تمرکز گردهمایی سفرا در تهران دیپلماسی اقتصادی بود

خطیب زاده با اشاره به گردهمایی هفته گذشته سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در کشورهای همسایه گفت: طی پنج روز جلسات فشرده و منظمی را با سران سه قوه، معاون اول رییس جمهور، وزرای اقتصادی به همراه وزرای مستقیم مرتبط با مسائل روابط بین الملل و سیاست خارجی و مقامات لشکری و کشوری داشتیم.

وی اضافه کرد: تمرکز این گردهمایی بر دیپلماسی اقتصادی بود به همین دلیل هم بیشترین جلسات اقتصادی با نمایندگان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی و استاندارانی بود که با نمایندگی‌های‌ مرزی ما در ارتباط هستند.

امیرعبداللهیان آخر این هفته به باکو می‌رود

خطیب‌زاده همچنین از سفر وزیر خارجه به جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: دعوت از ایشان از قبل از سوی جمهوری آذربایجان انجام شد و آخر این هفته وزیر امور خارجه سفری کوتاه به این کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: سفر امیرعبداللهیان به باکو در حوزه دوجانبه و حوزه توسعه روابط تجاری خواهد بود.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره گفت و گوهای ایران و عربستان گفت: تعهد جدیدی در گفت و گو با عربستان نداشتیم و منتظر پاسخ ریاض هستیم و اگر عربستان جدیت خود را نشان دهد گفت و گوها را به تفاهم برسانیم.

خطیب‌زاده در ادامه ریاض را به راه حل دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر توصیه کرد و یادآورشد:دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان برگزار نشده است.

وی همچنین درباره اذعان مقام انگلیسی به بدهی این کشور به ایران و پرداخت آن گفت: بدهی انگیس به ایران چیزی جز حرف نیست و در مسیر عمل شاهد آن نبودیم‌. با توجه به گفت و گوهایی که داشته‌ایم و به این نتیجه رسیدیم لندن در حرف‌های خود بدهی را بیان می‌کند اما پرداخت را منوط به موضوع دیگر می‌کند.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان درباره اقدامات انجام شده درباره عاملان شهادت سردار سلیمانی با توجه به نزدیک بودن سالروز شهادت این سردار گفت: هفته آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سرافراز اسلام نکاتی عرض خواهم کرد اما اجمالا بگویم که در سطوح دو جانبه در ابعاد قضایی در فضای بین للمللی در مراودات با کشورهای مختلف، دستورکار مشخصی را پیگیری کردیم.

به گفته خطیب‌زاده، قوه قضاییه، نهادهای اطلاعاتی و وزارت خارجه مطالب مخصوص به خود دارند که بیان می‌شود.

 دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از دیدار کوتاه امیر عبداللهیان با همتای عربستانی خود در پاکستان خبر داد و گفت: وزیران خارجه ایران و عربستان دیدار کوتاهی در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان داشتند.

وی درباره دیدار امیرخان متقی و امیرعبداللهیان هم گفت: در حاشیه اجلاس‌های بین المللی این گفت و گوها طبیعی است. دیدار مختصری بین وزیر خارجه هیات سرپرستی امروز افغانستان و وزیر امور خارجه کشورمان انجام شد و عکس این دیدار را هم همه دیدند.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا دیدار امیر عبداللهیان با امیرخان متقی تاثیری بر تشکیل یک دولت همه گیر در افغانستان دارد یا نه، گفت: تاکید اولیه ما مردم افغانستان است. دلمان از وضعیت سخت مردم افغانستان به درد می‌آید. تمام تلاش را برای سامان دادن کمک ها به افغانستان در نشست پاکستان دنبال کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: مسببان شرایط امروز افغانستان فرار کردند و خود را از آنچه امروز در افعانستان می‌گذرد،‌کنار کشیدند. در اسلام آباد همه هیات‌ها به طور شفاف گفتند که همه چیز از مسیر تشکیل دولت شمول‌گرا و بازتاب دهنده جمعیت قومی و نژادی مردم افغانستان می گذرد و مقامات طالبان این را فهمیدند.

 همه اقدامات ایران با اطلاع‌ آژانس بوده است

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت شکست مذاکرات وین ایران به سمت غنی سازی ۹۰ درصدی خواهد رفت، گفت: ایران به عنوان عضو آژانس همواره به تعهدات خود در ذیل پادمان و NPT پایبند بوده است.

 وی تصریح کرد: ایران عضو این معاهده بین المللی است و تا به امروز هرچه را که انجام داده، در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است و آژانس از همه اقدامات ما مطلع بوده است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بیش از این که این مطالب رسانه‌ای شود ما گزارش‌های مکتوب به آژانس دادیم و همه آنها با اطلاع آژانس و در چارچوب مقررات بوده است.

خطیب‌زاده یادآورشد: بعد از قانون مصوب مجلس هم به همه اعلام کردیم آنچه که تنها برای ایران الزام آور است، مقررات و تعهدات ایران ذیل پادمان است.سطح، میزان و کیفیت در خصوص غنی‌سازی منطبق بر نیازهای برنامه‌های صلح آمیز هسته ای ایران تنظیم می شود و نه چیز دیگری.

وی بار دیگر تاکید کرد: همه این کارها را تا امروز با اطلاع آژانس انجام دادیم و پس از این هم برهمان اساس عمل می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره تهدید اسراییل به حمله نظامی به ایران گفت: اسراییلی‌ها و رژیم جعلی از زمان آغاز نشست تا کنون پنهان نکردند که همه تلاششان را می‌کنند توافقی در منطقه شکل نگیرد. ریشه این رژیم در ترور و ناثباتی و نا امنی است.

خطیب زاده ادامه داد: برای نظام بین الملل جای تاسف است که این رژیم دارای کلاهک هسته ای عضو هیچ سازمان بین المللی نیست و یک کشور تمدن ساز را تهدید و رسما اعلام می‌کند و برای این کار بودجه می‌گذارد. پاسخ ما همیشه کوبنده و پاسخ نیروهای مسلح روشن است.

وی تصریح کرد: کسانی که داعیه حقوق بین الملل و حقوق بشر دارند، باید در قبال اینکه چگونه رژیم جعلی تمامیت ارضی یک کشور را با تهدید به حمله زیر سوال می برد،‌ موضع بگیرند.

روش آمریکایی‌ها بر ما پوشیده نیست/ توجهی به کارزار بی‌ارزش رسانه‌ای نداریم

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان درخصوص اظهارات جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی براینکه واشنگتن در حال پرداخت تصمیم فاجعه بار ترامپ است، گفت: اعضای۱+۴ در موضوع خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارند. البته روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. آنها با به راه‌انداختن یک ارکستر مصنوعی برای ترغیب کشورهای اروپایی برعلیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند که ما از نزدیک اطلاع داریم و پیگیری کردیم که مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می رود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما  در زبان فارسی ضرب المثلی که می‌گوید آزموده را آزمودن خطاست. این مسیر فشار حداکثری و شکست حداکثری که انجام می‌دهد مسیر کارزارهای بی‌ارزش رسانه ای در حوزه فشار بر افکار عمومی و یا تاثیر بر تصمیم گیری در اتاق‌های بسته است که ما هیچ وقت به آنها توجهی نخواهیم کرد.

 خطیب زاده توصیه من به مقامات ایالات متحده این است که اگر در جلسه استماع گفتند که قبول دارند ترامپ مسبب اصلی این وضعیت است، باید بدانند ترامپ رییس جمهور ایالات متحده بوده و ایالات متحده مسوولیت دقیق و رسمی وضعیت امروز را دارد. آنها تنها مسیری را که باید طی کنند که بتوانند بلیط عضویت برجام را بدست بیاورند مسیر صریح قابل راستی آزمایی همراه با تضمین‌های لازم برای اجرای تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما در عملیات های روانی برای اعلام خوشبینی‌ها یا بدبینی‌ها وارد نمی شویم، گفت: این اعلام خوشبینی‌ها و بدبینی‌ها بخشی از عملیات روانی است و کاملا روشن است که معماری برخی از طرف‌های اروپایی و آمریکا برای سیاه نمایی‌های لحظه ای و عدم خوشبینی‌های روزانه و خوش بینی‌های ساعتی برای تاثیر گذاشتن در اتاق های گفت و گو است.

 وی اضافه کرد: در مذاکرات ما همواره به نتیجه فکر می‌کنیم و گفت و گوها را با اراده و خوش‌بینی دنبال می کنیم. اما به نیات طرف مقابل که آمریکا است، خوشبین نیستیم. متاسفانه بعضی از کشورهای عضو تروییکا مایل هستند دوری از ترامپ را با نزدیکی به مواضع شبیه ترامپ امروز دولت بایدن جبران کنند.

این دیپلمات عالیرتبه خاطرنشان کرد: راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و همه توان را معطوف به نتیجه گرفتن کنیم. در ۱۲ و ۱۳ روز گفت و گوهای دور هفتم به رغم این که طرف مقابل کارزارهای عمومی بر علیه گفت و گوهای داخل اتاق داشت، ما تمام انرژی و توان خود را معطوف کردیم که به متنی برسیم که آن متن در دوره هشتم مبنای گفت و گوها قرار بگیرد.

 مذاکرات بعد از کریسمس با اعلام مورا ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایرنا درباره پایان دومین مرحله هفتمین دوره مذاکرات وین و ادعای تروییکای اروپایی نسبت به درخواست ایران برای پایان دادن این دور از مذاکرات و تاریخ زمان بعدی مذاکرات، گفت: درخصوص پایان این دوره از گفت و گوها طرفین صحبت‌های مفصلی باهم داشتند. علت پایان این دوره از مذاکرات نزدیک بودن کریسمس و اعیاد مسیحیان و همچنین سال نو مسیحی است.

وی افزود: برخی طرف‌ها نظرشان این بود که نشست تا روز جمعه ادامه پیدا کند و بعد بروند برای کریسمس و بعد از کریسمس بیایند و دوباره برای مراسم ژانویه بروند که این منطقی نبود. برخی هم معتقد بودند اگر قرار است نشست ادامه پیدا کند پس الان پایان بپذیرد و رفت و برگشت‌های زیاد و بی‌جا نداشته باشند. توافق جمعی این بود این گفت و گوها فعلا متوقف شود و پس از کریسمس و بعد از اعلام انریکه مورا همه دور میز مذاکرات برگردند.

 خطیب زاده اظهار کرد: این عین آن چیزی است که در وین گذشته است اما برخی می‌خواهند درخواست و اصرار بسیار زیاد برای تنفس در مرحله قبل مذاکرات را با چنین خبرسازی‌هایی جبران کنند در حالی که واقعیت میدانی چنین است.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی در چند روز آینده مورا اعلام خواهد کرد هیات‌ها در چه تاریخی برخواهند گشت.  

 تمامی تهدیدات آمریکا را در سازمان ملل مستندسازی و ثبت می‌کنیم

این دیپلمات عالیرتبه در پاسخ به این سوال که آیا مقام‌های دیپلماتیک کشورمان اقدامات لازم را در مقابل تحرکات رژیم صهیونیستی و مانورشان در جنوب کشور، انجام داده‌اند یا نه، گفت: بله تمامی تهدیدات ایالات متحده را در سازمان ملل مستندسازی و در تریبون‌های رسمی هم برای ثبت اعلام می‌کنیم. اینها پرونده بسیار قطور رژیم قدس در تهدید و ارعاب است.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی این حرف‌ها را برای ایران نمی‌زند بلکه این حرف‌ها را برای کشورهای اروپایی و کسانی می‌زند که ساده ‌لوحانه این تهدیدات را در واشنگتن می‌خرند. آنها باید حواسشان باشد که این تهدیدها محلی از اعراب ندارد و ما به خوبی می‌دانیم تهران چه قدرت بازدارندگی دارد که اگر دست از پا خطا کنند چه پاسخ کوبنده‌ای را دریافت می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای وزارت بازرگانی آمریکا مبنی بر اینکه دو محموله تسلیحاتی و چهار محموله نفتی ایران در  سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توقیف و مصادره کرده و ایران موضعی در این خصوص نگرفته است، گفت: "البینه علی المدعی" آنان باید این موارد را نشان دهند.آمریکاییها نفت دیگران را دزدیدند و راهزنی بین‌المللی کرده‌اند اما می‌خواهند اقدام خود را با این خبرسازی‌ها جلو ببرند و هر وقت به کشتی‌های ما نزدیک شدند دیدند که چگونه پاسخ دادیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به خبرنگار دیگری که آمریکایی‌ها درخصوص مذاکرات می‌گویند درخواست‌های ایران چیزی بیشتر از مذاکرات قبلی است و  دیگر وقتی برای ایران باقی نمانده است، گفت: یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید اول برادری خود را ثابت کند بعد طلب ارث و میراث کند. ایالات متحده اصلا موضوعیتی در برجام ندارد. آمریکا کشوری است که در زمان ترامپ گردنکشانه از برجام خارج شد و این جمله را بیان کرد که هرکسی از این به بعد به برجام پایبند است، را تنبیه می‌کنم.اگر سیاستمداران و تصمیم‌گیرندگان ایالات متحده دچار آلزایمر هستند، همه نظام بین‌الملل این موضوع را در خاطر دارند.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: بیش از ۳ سال است ایالات متحده لحظه به لحظه بر جمهوری اسلامی ایران فشارهای گسترده آورده و تحریم‌هایی را تحمیل کرده است و امروز تمام انرژی‌اش را صرف این می‌کند تا ۱+۴ و ایران را قانع کند از این پس بتواند بعنوان عضو متعهد برجام به حساب بیاید. این مذاکرات برای اطمینان از بازگشت ایالات متحده به طور موثر به تعهدات خود در مذاکرات است. بنابراین آمریکایی‌ها محلی از اعراب ندارند و نمی‌توانند برای ۱+۴ و ایران اولتیماتوم و  زمان تعیین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سند همکاری ایران و ترکیه با توجه به دیداری که بین وزیر امور خارجه ایران و ترکیه در حاشیه اجلاس در اسلام‌آباد انجام شد، گفت: این موضوع در جریان سفر چاووش اوغلو به تهران مطرح شد. دو طرف در حال برنامه‌ریزی برای مقدمات سفر اردوغان به تهران هستند . متون هم درحال آماده شدن است تا بین دو طرف رد و بدل شود.  اگر بتوانیم متون را قبل از سفر نهایی کنیم، در حضور رییس دو دولت امضا خواهد شد.

پاسخی بگذارید