تاریخ : 1400/10/4 10:51
شناسه : 400693

رییس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد با بیان اینکه سویه اومیکرون قدرت سرایت بالایی دارد و گروه‌های سنی مختلف را درگیر می‌کند، گفت: پیشگیری و رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی راه مقابله و مهار این ویروس جهش‌یافته کروناست.

آرش روغنی افزود: با توجه به اینکه سویه اومیکرون وارد کشور شده است و به‌زودی در چرخش این ویروس استان‌های دیگر نیز درگیر می‌شوند شرایط سختی را در پیش داریم و بیش از هر چیز باید از ابتلای گسترده به این ویروس پیشگیری و جلوگیری کرد.

وی،کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بزرگترین خطر برای چرخش و شیوع گسترده سویه اومیکرون در استانهای مختلف دانست و گفت: از آنجا که از یک سو پروتکل‌های بهداشتی در وضع نامطلوبی است و از سوی دیگر محدودیت‌های ناشی از رنگ‌بندی‌ها از سوی کم رنگ شده است خطر جدی برای شیوع گسترده سویه اومیکرون احساس می‌شود.

روغنی، تزریق دُز سوم را از دیگر راهکارهای مهار و کاهش ابتلا به ویروس جهش یافته اومیکرون دانست و اظهار داشت: به طور جدی توصیه می‌شود که افراد واجد شرایط نسبت به دریافت دُز سوم اقدام کنند تا در صورت ابتلا به این ویروس از شدت آن کاسته شود.

رییس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد ادامه داد: برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند شدت درگیری و مرگ و میر ناشی از سویه اومیکرون کمتر است اما باید گفت از آنجاکه اومیکرون قدرت سرایت بالایی دارد می‌تواند به افزایش آمار ابتلا و به ویژه بستری‌ها منجر شود و کودکان و افراد سنین پایین را بیشتر درگیر کند.

وی با بیان اینکه نباید کاهش آمار مبتلایان به کرونا عاملی برای برداشتن محدودیت‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌ها در سطح جامعه باشد، تصریح کرد: اگر چه در هفته‌های اخیر شاهد کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا هستیم اما این به معنای قطع چرخش و یا از بین رفتن ویروس نیست بلکه ویروس همچنان در چرخش است اما از آنجاکه بسیاری از افراد واکسینه شده‌اند به صورت خفیف مبتلا می‌شوند و بسیاری از آنها تست نمی‌دهند از همین رو آمارها کاهش یافته است.

روغنی با بیان اینکه دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا عاملی برای گسترش شیوع کروناست و باید از برگزاری این مراسم‌ها پرهیز کرد، خاطر نشان کرد: در شب یلدا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بیشتر از سایرین در خطر هستند و می‌طلبد تا با پرهیز از برگزاری دورهمی‌ در حفظ سلامتی خود و اطرافیانمان بکوشیم.

رییس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا منجر به ایمنی کامل نمی‌شود، یادآور شد: برخی افراد با تزریق واکسن کرونا تصور می‌کنند که دیگر مبتلا به این ویروس نمی‌شوند و از ماسک استفاده نمی‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند این در حالی است که واکسن کرونا احتمال مرگ و میر و بستری در بخش‌های ویژه را کاهش می‌دهد اما ایمنی کاملی تایجاد نمی‌کند.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

پاسخی بگذارید