تاریخ : 1400/10/19 11:52
شناسه : 400707

وزیر راه و شهرسازی با هدف انجام سفر چهار روزه برای دیدار با همتای عراقی خود و بررسی زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور در بخش‌های حمل‌و نقلی از جمله اتصال ریلی شلمچه به بصره وارد بغداد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» دیروز (چهارم دی‌ماه)‌ وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد و مورد استقبال «طالب بایش» سرپرست فنی وزارت حمل ونقل بغداد قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین شب گذشته با سرپرست فنی وزارت حمل‌و نقل عراق و دیگر مسوولان وزارت حمل و نقل این کشور از جمله مدیرکل شرکت راه آهن عراق و مدیر کل اداره برنامه‌ریزی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد و راه‌های توسعه همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مانند راه آهن و انتقال و تبادل تجربیات در جریان سفرها در دیدارهای مقامات دو کشور مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان از این سفر رسمی و تلاش‌های فوق‌العاده دولت عراق برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی و تحکیم روابط بین دو کشور ابراز خرسندی کرد.

در این سفر چهار روزه، قاسمی علاوه بر دیدار با همتای عراقی خود قرار است با «برهم صالح» رئیس‌جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و برخی استانداران عراق از جمله، نجف، کربلا، بابل، القادسیه و بصره دیدار کند.

اجرای پروژه ریلی خط آهن شلمچه به بصره از جمله برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سفر به عراق است.

به گزارش ایرنا، «رستم قاسمی»  سه شنبه گذشته (۳۰ آذر) در حاشیه مراسم بهره برداری از ۵۲۶ دستگاه واگن باری و مسافری در جمع خبرنگاران، از دستیابی به توافق با عراق برای آغاز احداث راه آهن شلمچه-بصره خبر داد.

وی گفت: قرارداد احداث راه‌آهن شلمچه- بصره در عراق امضا می‌شود و تکمیل این خط می‌تواند ایران را به دریای مدیترانه وصل کند.

اهمیت خط آهن شلمچه- بصره از آن جهت است که خط آهن عراق از بصره تا کربلا متصل بوده و می‌تواند به عنوان خط مسافرت ریلی زائران ایرانی مورد استقبال قرار گیرد و هم اینکه از سمت شرق عراق به اردن و شمال شرق به سوریه متصل است و می‌تواند زمینه دسترسی ایران به بازارهای سوریه را هم فراهم کند.

ایران و عراق نخستین بار در سال ۹۰ برای احداث این خط آهن تفاهم نامه‌ای امضا کردند که اجرایی نشد؛ در سال ۹۳ بار دیگر تفاهم نامه احداث راه آهن شلمچه-بصره میان تهران و بغداد به امضا رسید.

پاسخی بگذارید