سریال تیراندازی ها مرگبار؛
تاریخ : 1400/10/19 11:25
شناسه : 400716

تیراندازی های مرگبار در آمریکا همچون سریالی ادامه دارد و اندک زمانی پس از حادثه تیراندازی در تگزاس، اکنون در دنور (Denver) ایالت کلرادو آمریکا پنج کشته از جمله فرد ضارب و ۳ مجروح برجای گذاشت.

تارنمای نشریه آمریکایی یو. اس. ای تودی با انتشار این خبر نوشت: این تیراندازی در بخشی از دنور ایالت کلرادو آمریکا رخ داد که درجریان آن فرد ضارب کشته و یک افسر پلیس نیز مجروح شد.

این گزارش می افزاید: به گفته مقامات پلیس محلی، فرد ضارب که تاکنون هویت وی از سوی پلیس فاش نشده است، در هفت نقطه از منطقه دنور ایالت کلرادو  مبادرت به تیراندازی کرده بود.

درحالی این نشریه و سایر رسانه های غربی به حادثه مرگبار تیراندازی در دنور ایالت کلرادو پرداختند که پیش از آن تیراندازی در یک فروشگاه جایگاه سوخت دالاس واقع در ایالت تگزاس سه کشته و یک مجروح برجای گذاشت.

تیراندای های مرگبار در آمریکا همچنان از مهم ترین رویدادهای خبرساز در این کشور به شمار می روند.


 ۲۴ هزار کشته در شش ماه نخست سال

شبکه خبری آمریکایی «ای. بی. سی نیوز» در مرداد ماه در گزارشی عنوان کرد: درحالی که شمار کشته شدگان درجریان خشونت با سلاح گرم در آمریکا درسال ۲۰۲۰ میلادی ۴۳هزار نفر اعلام شد که این میزان مرگ و میر طی دو دهه گذشته بی سابقه بوده است که این آمار در سال جاری میلادی می تواند وخیم تر شود.

ای. بی. سی نیوز در گزارش خود افزود تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی «آرشیو خشونت سلاح» (GVA) در سال  ۲۰۲۱ میلادی هم اکنون بیش از ۲۴ هزار نفر بر اثر تیراندازی در سراسر آمریکا کشته شده اند.

ای. بی. سی نیوز درادامه نوشت: از ۲۴هزار کشته درجریان تیراندازی ها در سراسر آمریکا، ۸۰۰ نفر آنها زیر ۱۸ سال و ۱۷۴ نفر نیز زیر ۱۲ سال بوده اند.

افزایش تیراندازی های کشتار جمعی

این گزارش بنابر آمار آرشیو خشونت سلاح در آمریکا حاکی است  که تنها طی یکهفته گذشته ۱۸ تیراندازی کشتار جمعی در ۱۲ شهر آمریکا رخ داده که در مجموع ۱۹ کشته و ۷۴ مجروح برجای گذشته است.


آمریکا دارای بالاترین آمار حوادث کشتار جمعی در جهان

درهمین حال شبکه خبری سی ان ان نیز در ششم آذرماه گذاشته نوشت: نیمی از کشورهای توسعه یافته جهان حداقل یک مورد تیراندازی کشتار جمعی بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ داشته اند و دیگر کشورهای جهان نیز طی ۲۲ سال گذشته بیش از هشت مورد را شاهد بوده اند، اما آمریکا طی این مدت شاهد ۱۰۰ مورد کشتار جمعی با سلاح گرم بوده که دوهزار کشته و مجروح برجای گذاشته است.

برای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد

سی ان ان در گزارش اختصاصی خود دراین زمینه افزود: آمریکا تنها کشور درجهان است که شمار اسلحه در آن از شمار افراد بیشتر است.   بنابر داده های  موسسه سوئیسی «اسمال آرمز سُروی» (Small Arms Survey (SAS)) در ازای هر یکصد شهروند آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد.

این گزارش می افزاید: این آمار در قیاس با دیگر کشورهای جهان رقم بسیار بالایی است،  چنانچه در منطقه ای همچون جزایر فالکند، در ازای هر ۱۰۰ نفر ۶۲ قبضه اسلحه وجود دارد و به این ترتیب در رتبه دوم پس از آمریکا قرار می گیرد. در یمن نیز در ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۳ قبضه اسلحه وجود دارد که این کشور را در رتبه سوم مالکیت سلاح در میان کشورهای جهان قرار می دهد.


آمریکایی ها مالک ۳۹۳ میلیون قبضه سلاح

سی ان ان درادامه می نویسد شمار دقیق سلاح هایی که دراختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح های ثبت نشده، مشخص نیست اما  بنابر داده های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می شود که آمریکایی ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح ها را دراختیار دارند.

پاسخی بگذارید